Témák » Oktatás folyamata, módszerei, taneszközök

Az egyes irányzatok sajátos szervezési módjai, munkaformái , technikái

Az egyes irányzatok sajátos szervezési módjai, munkaformái , technikái
  Szervezési módok, módszerek, technikák
Waldorf-pedagógia Főtárgyi oktatás: a főtárgyak tanítása kb. négy hetes epochákban; a tankönyvek (majdnem) teljes hiánya, a tanulók maguk írják epochális füzeteiket; A szerves-genetikus tanulás hangsúlyozása: pl. a magtól a kenyérig, a fától a fából készült szerszámig stb.
Osztálytanító - rendszer 8. osztályig, azután szaktanárok. Frontális oktatás és csoportmunka.Az oktatás és az iskolai élet ritmikus tagolása: az év meghatározott ritmusa, ünnepségek havonta, számos az oktatást strukturáló rituálé, iskolai énekkar és zenekar. Sajátos tananyag: euritmia.
Montessori-pedagógia  Önművelő szabad munka; a nevelő indirekt módon, tudatosan előkészített környezetet segítségével kíván hatni a gyermekre - olyan pedagógiai tér kialakítása, amelyben a gyermekhez méretezett környezet és eszközök biztosítják a mindenkori fejlődési sajátosságoknak (szenzibilis szakaszoknak) megfelelő gyermeki szükségletek alapján kibontakozó aktív gyermeki tanulás feltételeit. A kibontakozó tevékenység célja, hogy gyermeket saját fáradozásai útján segítse hozzá az egyre nagyobb mértékű önállósághoz és tökéletesedéshez. Egyéni és csoportos tevékenységek.
Dalton Plan "Tanuló-sarkok"-ban folyó önálló munka, "assignments", "graph" (feladat- és ellenőrzőlap), "conferences" (a tanulás eredményének megbeszélésére), "oral lessons" (tanítási órák), "bulletin" (a teljesítményeket bemutató faliújság), szabad tanulási fázisok. Domináns az egyéni munka.
Freinet-pedagógia Műhelyekben folyó munkák; a feladatlapok a törzsanyaghoz; a feladatlap-rendszer (gyermek-enciklopédia);
Intenzív taneszközhasználat: írásvetítő, a magnetofon, a film; akusztikus tanulási programok; Freinet-technikák: pl.classe promenade" (felfedező séták); a helyi környezet tanulmányozása; szabad önkifejezés; előadások; szakértői beszámolók; iskolai nyomda; osztályok közötti levelezés, az iskolai élet és munka megszervezése: az osztálytanács, az egyéni munkaterv és a faliújság segítségével.
Jenaplan- pedagógia Alapcsoportok (több évfolyamot magába foglaló gyermekcsoportok); az iskolai élet és az oktatómunka rendje (pedagógiai helyzetek) kialakítása a “ritmikus heti terv” alapján, amely a művelődési alapformákra; beszélgetés:pl. körbeszélgetés, beszámolókör, előadás ;  játék: pl. szabad játék, tanulójáték; munka: pl. csoportmunka, kurzus ; ünnep: pl. reggeli, hétzáró, születésnapi, iskolai ünnepek stb. alapozódik. Sokfajta munkaeszköz használata, főként csoportmunkára építő oktatás.