Városrendezés, városfejlődés

 

 

Időszak

Nyugat-Európa

Kelet-Közép-Európa

Egyéb európai területek

1918-1945

a szuburbanizáció miatt lazább beépítés, nagy infrastrukturális beruházások (a várostervezők is a belváros zsúfoltságát csökkentik – zöld övezetek)

Bauhaus: új, egyszerűbb formák, modern anyagok, funkcionális épületek.

A náci Németország grandiózus várostervezése: sugárutak, óriási terek, a „múlt eltörlése”

 

az olasz fasizmus a Római birodalommal való „kontinuitás” jegyében tervezi városait

1945-1975

kezdetben súlyos lakáshiány; többemeletes házakból álló negyedek alakulnak ki, amelyek azonban szervesebben illenek a városokhoz

a nyugatinál is súlyosabb lakáshiány; eleinte a lakások államosítása és újraelosztása, majd új lakótelepek építése (ezek különösen monotonok és sivárak, infrastruktúrájuk hiányos)

 

1975-1990

erőteljes dezindusztralizáció; a funciójukat vesztett gyárak, dokkok átalakítása, rehabilitálása; a városok központjai is megújulnak (gépkocsik kitiltása, parkosítás, műemlék-felújítás), illetve új üzleti negyedeket is kialakítanak (La Défense, Canary Wharf, Potsdamer Platz). A motorizáció is jelentősen kihat a városépítészetre. Erősödő polarizáció a városrészek között, gettósodás a bevándorló-negyedekben

a Nyugat-Európára jellemző vonások mind hiányoznak; elhanyagolt belvárosok, még a 80-as években is a külső lakótelepeket fejlesztik. A lakónegyedek nem polarizálódnak, de az elit térben itt is elkülönül

Nyugat-Európával rokon vonások, de a városrészek polarizálódása sem Skandináviában, sem Dél-Európában nem jelentős

1990 után

az előző korszak folyamatai folytatódnak

megindul a közeledés a nyugati tendenciákhoz: belváros-rehabilitáció, üzleti negyedek; felerősödő polarizálódás, (bűnözés, szegénynegyedek)

 

 

 

Lásd még:

 

Szöveges elemzés

A modernitás megjelenési formái a két világháború között

Ellenurbanizáció

Városok expanziója a második világháború után

A posztindusztriális korszak városfejlődési problémái