Text 2
Kicsire nem adnak
Németország demográfiai helyzete minden túlzás nélkül drámai.
A népesség számának egyszerű fenntartásához a demográfusok szerint száz nőnek
208 gyermeket kellene világra hoznia, ezzel szemben évek óta nem lépik túl a
140-et. Más számokkal kifejezve: az ezer lakosra jutó születések száma 2004-ben
8,6, tavalyi (nem végleges) adatok szerint pedig csupán 8,4, ami európai
mértékben is negatív rekord. A születések és halálozások mérlege évtizedek óta
mínuszos: az utóbbi években például már rendre százezerrel többen halnak meg,
mint ahányan születnek, s hogy az ország ennek ellenére „tartja“ 82 milliós
lélekszámát, az a várható életkor kitolódásán kívül a bevándorlásnak köszönhető:
2004-ben 82 ezren, 2003-ban 142 ezren, 2002-ben 219 ezren érkeztek
Németországba, de a kilencvenes évek elején előfordult, hogy félmilliós vagy azt
meghaladó számban voltak az új jövevények. Azt, hogy a népességfogyás
pártpolitikától, ideológiától, de még a társadalmi rendszertől is független, jól
illusztrálja az a tény, hogy mindkét országrészben, tehát az egykori NDK-ban,
illetve NSZK-ban is egyszerre – a hetvenes évek elején – fordult negatívba a
születési-halálozási mérleg. Az azóta is tartó tendenciát akkoriban mindkét
kormány elsősorban munkaerő-gazdálkodási eszközökkel, vendégmunkások behívásával
próbálta kezelni. A szülési kedvet azonban sem a szocializmus építésének
ígérete, sem a jóléti kapitalizmus nem tudta fellendíteni, s ez a helyzet a két
rendszer egyikének kimúlásával sem változott. Németországban ma már szinte divat
az egyedül élés, a szingli életmód, a jó állásban lévő nők karrierépítési
megfontolásokból, mások állásuk elvesztésétől félve, a munkanélküliek pedig az
anyagi nehézségektől visszariadva halogatják a gyerekvállalást, míg végleg ki
nem kerülnek a szülőképes korból. Igaz, az állam sem töri magát a helyzet
megváltoztatása érdekében. A politikai legendárium szerint a háború utáni első
kancellár, a kereszténydemokrata Konrad Adenauer azzal ütötte el a kérdést, hogy
„az embereknek úgyis lesznek gyerekeik“, nincs szükség társadalmi ösztönzésre.
Tény: az állam semmilyen formában nem kukucskál be a hálószobákba, s az ott
történtek következményeit is az érintettekre bízza: az abortusz gyakorlatilag
liberalizált, a nőnek csupán egy, a megszakítás körülményeit és következményeit
feltáró, anonimizált tanácsadó beszélgetésen kell részt vennie. Többé-kevésbé
magánügy a gyereknevelés is. Bár számítások szerint az átlagos családnak 150-200
ezer eurójába kerül egy gyerek felnevelése 18 éves koráig, ehhez képest szerény
az állam hozzájárulása: a családi pótlék havi 154 euró gyerekenként, s ez az
összeg csak a negyedik gyerek után emelkedik 179 euróra – vagyis a társadalom
még a negyedrészét sem vállalja át a gyereknevelés költségeinek. A sokáig
mellékes kérdésként kezelt népesedéspolitikai helyzettel mostanában próbál
szembenézni a kormány – ám tekintettel annak nagykoalíciós mivoltára, itt is
nehéz lenne ideológiai predesztináltságot felfedezni. Éppen a múlt héten
döntöttek arról, hogy a gyerekek gondozására fordított költségeik egy részét (ez
lehet az óvoda vagy a Németországban elterjedt magánpótmama, az úgynevezett
Tagesmutter díja) a családok évente maximum négyezer euró erejéig leírhatják az
adójukból. Azokban a családokban, ahol mindkét szülő dolgozik, ez a lehetőség a
gyerek 14 éves koráig áll fenn, ahol viszont csak az egyik fél jár el otthonról,
hat év a felső korhatár. Talán ez az a pont, ahol felfedezhető némi eltérés a
jobb- és baloldal között. A keresztény pártok ugyanis azt szorgalmazták, hogy a
kedvezmény egyformán érvényesüljön mind az egykeresős, mind a kétkeresős
családoknál. A szociáldemokraták érvelése szerint viszont az egykeresős családok
az adórendszer következtében már élveznek nem kis előnyöket (a német szja
szerint a házastársak összeadott s kettővel osztott jövedelme az adóalap), így
indokolatlan lenne kétszer is kedvezményben részesíteni őket. A világnézeti
különbséget kereső – ha akarja – itt felfedezheti, hogy a keresztény pártok
inkább az egykeresős, a gyereket, gyerekeket otthon nevelő anyukás családmodellt
pártolják, míg a szocdemek ideálja inkább a dolgozó nő. A demográfiai helyzettel
való szembenézés másik, kevésbé konstruktív, de kényszerű következménye a
nyugdíjkorhatár tervezett felemelése. A kormány elképzelései szerint a mai 65.
évről fokozatosan a betöltött 67. évre emelnék a nyugdíjba vonulás idejét. A
magyarázat egyszerű: a népességfogyás következtében nem lesz, aki megtermelje az
átlagéletkor növekedése miatt egyre hosszabb időn át folyósított nyugdíjakat. Az
érintettek tiltakozása azonban máris meglehetősen nagy.
(WEYER, 2006)
|