Kezdőlap | Tartalomjegyzék | |
Ha kérdi Isten, Káthay, tetőled...
Káthay (Kátay, Kátai) Mihály erdélyi nemesi família sarja. 1593–96 között kállói kapitány. Csatlakozik Bocskai mozgalmához és hamarosan kancellári címet kap tőle. A kassai fejedelmi udvar egyik vezető személyisége. Fontos szerepet játszik a bécsi békekötés körüli diplomáciai tárgyalásokon. 1606 nyarán elveszíti a fejedelem bizalmát, aki fogságba veti. Bocskay ekkor már súlyosan beteg (vízkórban szenvedett); betegségének utolsó időszakában az a lesz meggyőződése, hogy Káthay megmérgezte őt, és ez okozza bajait. Halála után a mérgezési vád köztudomásúvá válik, a fejedelem hűséges hajdúi Káthay halálát követelik. Szepsi Laczkó Máté krónikája így adja elő a bekövetkező eseményeket:
Nehezen eldönthető, hogy vajon volt-e valami igazság a mérgeztetés vádjában. Személye mindenesetre nagyon is alkalmas volt a bűnbak szerepének betöltésére. Katolikus vallása miatt Bocskai környezetének "keményvonalas", a békekötést ellenző református prédikátorai eleve gyanakvással tekintettek rá. Nagy műveltsége, humanista életfelfogása, életvitele szintén gyanússá tette. Káthay az erdélyi nemesség azon elit csoportjába tartozott, akik Itália (elsősorban Padua) egyetemein szerezték műveltségüket. Összekötötte őket a humanista öntudat, a szabadgondolkodásra való hajlam, a neosztoikus elititista magatartás, amely minden bizonnyal magában foglalta az "oktalan tömeg" lenézését és alig titkolt megvetését is. Rimay János a Balassiért rajongó Pallas-társaság ("Pallas ivadékai") sorában említi nevét Istvánffy Miklóssal, Forgách Mihállyal, Révay Péterrel és Szokoli Miklóssal egy sorban. Káthay Balassi-tiszteletének jele az a latin üdvözlő elégia, amelyet az Epicédium szerzőjéhez intézett. A kassai fejedelmi udvarban, a béketerven és az új politikai rend kialakításán ügyködő értelmiségiek között egyébként Rimayn és Káthayn kívül egy sor további költőt találunk. A teljesség igénye nélkül: Péchy Simont, Illésházy Istvánt, Czobor Mihályt, Johann Bocatiust, Petki Jánost, Homonnai Bálintot. Egy egészen más világot, merőben eltérő műveltségeszményt képviseltek a református párt képviselői, elsősorban Pázmány ellenfele, Alvinczi Péter, vagy a fejedelmi abszolutizmus tételét majdan kidolgozó Szepsi Korotz György, vagy a hajdúk költője, Debreceni S. János. Bocskai halála körül gazdag gyászversirodalom virágzott ki. A fejedelem halálát elsirató versek majd mindegyike kitér Bocskai "megétetőjére", nagy elégtétellel nyugtázva kegyetlen halálát. E szövegek nyilvánvaló célja az volt, hogy Káthay hajdúk általi felkoncoltatását igazolják, és így közvetve a mérgezést "megrendelő" bécsi udvar ellen hangolják a közvéleményt. Különösen népszerűvé vált a Káthayt egyes szám első személyben beszéltető fiktív önepitáfium. A vers egyrészt a gyónás intézményét parodizálja – utalva Káthay katolikus vallására; másrészt a halotti búcsúztatók és fiktív sírfeliratok hagyományához kapcsolódik. A halotti bucsúztató a hazai poétikai szokás szerint prosopopoeia, megszemélyesítés, ahol a – ravatalon vagy sírban fekvő – halott egyes szám első személyben szólítja meg az olvasót. (Illetőleg a temetéshez kapcsolódó szövegek esetében a ténylegesen jelen lévő gyászoló közönséget. Ilyenkor a halotti bucsúztatót természetesen valaki, többnyire a pap, felolvasta az elhunyt nevében.) Az eredeti hosszabb szövegből lecsiszolt négy strófás változat, példás tömörségű, komor csillogású epigramma, Weöres Sándor véleménye szerint "Shakespeare-drámákat idéző" nagyszerű monológ: Én, Kátai Mihály, világnak nagy példa, Az Istennek nevét nyilván káromlottam, Az élő Istennek olvastam könyvéből, Azért mind ez világ rajtam tapasztalja, A vers hatásmechanizmusa rafinált. Lineárisan olvasva az olvasó az értelmezés folyamatos változtatására kényszerül. A példázat csak az utolsó sorral, a sírfelirat jelleg meglepetésszerű felfedésével teljesedik ki.
Linkek Irodalom |