Keresés

 

 
     

 

 

A MING-KOR BÚTORAI

 

 

 

A 16. században különösen Kína déli, tengerpart-menti tartományaiban --Anhui, Jiangsu, Zhejiang tartományokban-- virágzott fel a városi kultúra. A Jiangnan vidéknek nevezett terület kisvárosai főként selyem- és textiliparuk révén tettek szert jelentős jövedelemre, de a 16. század második felétől a partmenti kereskedelemből is fontos bevételeik származtak. A vidék meggazdagodó hivatalnokai, iparosai és kereskedői voltak a luxuscikkek iránti kereslet fellendítői. Ők adtak lendületet az újfajta igényeket kielégítő kínai bútorművességnek, melynek virágkora a 16. század közepétől egészen a 18. század első negyedéig (kb. 1720-as évek) tart.

 

 

A tengerparti kereskedelembe bekapcsolódó dél-kínai városokba kereskedők tucatjai szállították a 16. századtól kezdve Délkelet-Ázsia fáit, melyek kiváló nyersanyagnak bizonyultak a kínai bútorkészítő mesterek kezében (huali fa, nanmu). Rendkívül ellenálló, szilárd faanyagok voltak, melyek számtalan árnyalatban megmutatkozó színe, finom szemcsézettsége és változatos erezete kiválóan érvényesülhetett a bútorok felületén. A kitűnő faanyagok ösztönözték és új megoldásokra sarkallták a vidék asztalosait, amit a fennmaradt bútoranyag hitelesen igazol, és a leírásokból ismert bútorok is megerősítenek.

 

 

 

Az 1560-1722 között virágzó kínai bútorművesség a kiváló anyagválasztás mellett a fák megmunkálásának tökéletességével, a művészi igényű szerkezeti megoldásokkal, tökéletes csapolási és illesztési rendszerek alkalmazásával, valamint a megszületett bútorok formai eleganciájával, egyszerű és visszafogott vonalvezetésével vált kiemelkedővé. Különösen nevezetesek a Ming-korban készített székek –támlás és karosszékek egyaránt-, továbbá a gazdag formavilágot képviselő és tökéletes szerkezeti megoldásokat felvonultató asztalok.

 

 

A kínai bútorművesség történetében a Ming-kor bútorai voltak az első, több darabból álló együttesek. A fogadócsarnokokban, a hálóterekben és a Ming-kor írástudóinak dolgozószobáiban is több bútortípusból (szekrény, asztal, ágy, szék) álló, anyagukban, esetleg formájukban, mintájukban összeillő bútoregyütteseket helyeztek el. Hasonlóan a Song-kor belső tereihez, nem volt kötött a bútorok elhelyezésének rendje. A Ming-korban is asszimetrikus elrendezésre törekedtek. Gyakran elhelyeztek a kertekben és a teraszokon is a lakóterekben használt bútorokat.

 

Kedvelt bútortípus volt a luohan-ágy. Felépítményes, három oldalán alacsony kerettel körbevett, széles fekhelylappal készített ágy, amely nappali tartózkodásra (a kínai írástudók pihenésre és szórakozásra) is használt bútordarabja volt. Az ágy köré ellenzőket, asztalokat állíthattak. Gyakran kisebb bútorokat -- alacsony asztalokat, állványokat és kartámasztókat -- is elhelyeztek rajtuk. Elé lábtámasztót állítottak.

 

 

Fajcsák Györgyi


Kertben játszó gyerekek. Középen nagyméretű luohan-ágy, előtte lábtámasztó, mellette ellenző látható.

Ming-kori festmény részlete

Palota Múzeum, Taipei

G. Rowley: Principles of Chinese Painting. Princeton University Press, Princeton, New Jersey, 1959: 12. kép