RÓMAI MŰVÉSZET
(KR.E. 8 SZÁZADTÓL A KR.U. 5. SZÁZADIG)
Dr. Gesztelyi Tamás
(Debreceni Egyetem, BTK,
Klasszika-filológiai Tanszék)
|
|
1. Az etruszk művészet kialakulása és virágkora (Kr.e. 8. sz. – 4. sz.)
Itália területén az első magaskultúrát az etruszkok hozták létre. Mivel a római kultúra és művészet kialakulására meghatározó hatást gyakoroltak, az ő művészetük rövid áttekintésével kell kezdenünk ezt a témakört.
A helyi villanova kultúrából és a keleti elemekből (orientalizáló stílus) egy sokszínű és sajátosan etruszk művészet született meg. Különösen a szepulkrális művészetben rendelkeztek a nagyobb városok sajátos vonásokkal. Cerveteriben a tumulusok, Tarquiniában a sírkamrák falfestményei, Chiusiban a halotti urnák voltak jellemzőek. A nagyszobrászat is kultikus szerepet töltött be: templomokon, szent körzetekben és sírépítményeken helyezték el őket. Anyaguk leggyakrabban a terrakotta és a bronz volt. Templomépítészetük egyik legjelentősebb emlékei az archaikus Rómában, a Capitoliumon épült meg. Homlokzatuk díszítésére festett terrakotta lapokat használtak. Görög hatásra nagy népszerűségnek örvendtek a festett vázák, melyeket részben importáltak, részben helyi műhelyekben készítettek.
2. Késő etruszk - kora római művészet (Kr.e. 4 – 2. sz.)
Ezalatt az idő alatt egész Etruria római fennhatóság alá került. Bár bizonyos műfajok még megmaradtak jellegzetesen etruszknak (pl. az urnák, a terrakottaszobrok), a bronzművességet, az építészeti technikákat (pl. boltív) a rómaiak teljesen átvették, és ez utóbbit tovább is fejlesztették (ld. középületek, magánházak). Ezzel párhuzamosan azonban erőteljes hellenisztikus hatás is érte Rómát, ami a továbbiakban egyre meghatározóbbá vált az önálló római művészet kialakulásában. Ennek a kettős hatásnak jellegzetes ötvözetét mutatja a római templomtípus, mely pódiumra épül, egynézetű, mint az etruszk templomok, de homlokzati megjelenése teljesen görög.
3. A római kultúra virágkora (Kr.e. 1. sz. – Kr.u. 1. sz. közepe)
Ahogy a római irodalomban ezt az időszakot aranykornak szokás nevezni, úgy a képzőművészetben is virágkorról beszélhetünk ebben az időszakban. A rómaiak szemében a praktikus feladatot betöltő építészetnek volt a legnagyobb a jelentősége. A katonaság menettáborainak a felállítása, és a meghódított területek új coloniáinak a felépítése rutinosan és pontos szabályok szerint történt. Megteremtették a monumentális építészet technikai feltételeit (boltív, opus caementicium), melyek segítségével folyamatosan épültek a forumok, a basilicák, a szentélyek, a thermák, az aquaeductusok és a lakóházak. A szobrászat alapvetően díszítő feladatot látott el a köztereken, a középületeken és a magánházakban. Elvárták, hogy témájuk az adott épülettel összhangban legyen, de ezen túl sem stilisztikai, sem eszmei követelményt nem támasztottak velük szemben. Ezért készültek nagy mennyiségben görög szobrok másolatai, átdolgozásai, tekintet nélkül stílusukra és tematikájukra. Épületek belső díszítésére mozaikokat, falfestményeket (I-III. festészeti stílusok) és stukkókat alkalmaztak. Volt mégis néhány terület, ahol a szobrászat nemcsak alárendelt szerepet játszott. Ezek közé tartozott a portré, mely az ősök vonásait őrizte, így hűen kellett visszaadnia az eredeti arcvonásokat (vérisztikus portré). A szobrászat új feladatot kapott azzal, hogy a hatalom szolgálatába állították. Augustus e funkció megvalósításához a klasszikus görög stílust választotta. Ennek a klasszicizmusnak a legszebb alkotásai az Ara Pacis domborművei és a Prima Porta-i Augustus szobor. Az utóbbi az ugyancsak ekkor kialakuló idealizáló portrékészítés példája is.
4. A római birodalom fénykora (Kr. u. 1. sz. közepe – 3. sz. közepe)
Ebben az időszakban a Római Birodalom az egész Földközi tenger medencéjét magában foglalja, több nagy múltú kultúrát, mint az egyiptomi, a szíriai vagy a görög. Ezek művészeti hagyományai az adott területen tovább élnek, különösen a magánművészetben, de olykor még más területekre is hatást gyakorolnak. Egységes római művészetről tehát nem beszélhetünk, de vannak nagyon meghatározó közös vonásai e korszak alkotásainak. Ezek közé tartoznak a monumentális császári építkezések, mint a Colosseum, a Forum Traiani, a palatinusi paloták, a Villa Hadriana, a Pantheon, a thermák, melyeket a provinciák nagyobb városai lehetőségeikhez mérten utánozni igyekeznek. A szobrászat propaganda szerepe minden eddiginél erőteljesebben érvényesült. Az ún. triumfális művészet legmonumentálisabb alkotásai ekkor születtek meg: a domborművekkel és szobrokkal borított diadalívek és diadaloszlopok. Hasonló funkciót töltöttek be a császárszobrok és -portrék. Ezek mintapéldányát valószínűleg Rómában készítették el programot sugalló vonásokkal, és küldték szét a birodalom minden részébe, hogy másolatait elkészítsék és a köztereken, középületekben elhelyezzék. A szobrászatnak a magánművészetben is fontos szerep jutott. Sírtáblák, sírszobrok és szarkofágok tömege készült ebben az időszakban, melyeknek a domborművei vagy közvetlenül az elhunytat és családját ábrázolják, vagy közvetve mitológiai jelenetekkel jellemzik őt, vagy a halál utáni lét reményeiről vallanak. A sírtáblákon jelentkezik leginkább a klasszikustól elütő, népies stílus, mely szereti a szemből ábrázolást, az egyszerű és áttekinthető kompoziciót, kerüli a perspektívát és a háromnegyed nézetet. Ez olykor az állami építményeken is megjelenik, mint az Adamklissiben (Románia) katonák által készített győzelmi emlékművön, majd pedig Rómában, Septimius Severus diadalívén.
Kronológiai vázlat a római történelemhez
Kr. e. 753 – 509: királyság korának hagyományos dátumai
Kr. e. 509 – 27: köztársaság kor
507 k. a Capitoliumi trias templomának felavatása
494 – 367: küzdelem a patriciusok és plebeiusok között, ill. a szomszéd népekkel
396: Veii elfoglalása
343 – 290: Közép-Itália meghódítása
280 – 272: Dél-Itália meghódítása, Tarentum elfoglalása
264 – 241: I. pun háború
218 – 201: II. pun háború, Scipio győzelme Zamánál
200 – 197: II. makedón háború, Flamininus győzelme Künoszkephalainál
181: Aquileia colonia alapítása
172 – 168: III. makedón háború, Aemilius Paullus győzelme Püdnánál
149 – 146: III. pun háború, Scipio Minor elpusztítja Carthagót
148 – 146: Macedonia provinciává szervezése, Görögország és Korinthosz elfoglalása
133: Pergamon királyságát Róma megörökli
119: Gallia Narbonensis provinciát létrehozzák
113: Asia provinciát létrehozzák
89: az itáliai szövetségesek római polgárjogot kapnak
82 - 79: Sulla diktatúrája, proscriptiók
67 – 66: Pompeius sikerei a kalózok és Mithridatész ellen
60: első triumviratus: Caesar, Pompeius, Crassus
48: Pompeius veresége Pharszalosznál, Caesar Alexandriában
44: Caesar dictator perpetuus, március idusán meggyilkolják
43: második triumviratus: Octavianus, Antonius, Lepidus
31: Actiumi csata, Egyiptom elfoglalása
Kr. e. 27 – Kr. u. 284: principatus kora
27 – Kr. u. 68: Iulius – Claudius–dinasztia uralma
20: diplomáciai siker a parthusokkal szemben
13: béketeremtő hadjárat Galliában
Kr. u. 6 – 9: pannon-dalmata lázadás
69 – 96: Flavius–dinasztia uralma
70: Jeruzsálem elfoglalása, a templom lerombolása
79: a Vezúv kitörése
98 – 117: Traianus császár, elfoglalja Daciát
106/7: Pannonia kettéosztása Hadrianus helytartósága idején
117 – 138: Hadrianus császár
135: Bar Kochba felkelésének leverése
161 – 180: Marcus Aurelius császár
167 – 180: markomann – kvád – szarmata háború
193 – 211: Septimius Severus császár
Kr. u. 284 – 395: dominatus kora
284 – 305: Diocletianus
313 – 337: Constantinus
379 – 395: Theodosianus
Kr. u. 395 – 476: a birodalom kettéosztása – a Nyugat-Római birodalom bukása
410: Alarich elfoglalja Rómát
433: Pannonia a hunok birtokába kerül
|