III. Gyakorlófeladatok
A) Az egyes részegységekhez kapcsolódó feladatok
1. Csoportosítsa az alábbi szavakat aszerint, hogy melyek szükségszerűen szabad, melyek potenciálisan szabad, s melyek relatíve szabad tőmorfémák! Indokolja is! ( Szófajok)
madár, után, tesz, kinn, mert, lélek, három,
egyedül, jaj, alig, persze, futva
2. Milyen Ø morfémákat tartalmaznak az alábbi kiemelt szóelőfordulások?
A fiú érdekes könyvet olvas.
A fiú sapkája a földre esett.
Várd ki a sorod!
Várj meg engem! ( Tárgy, határozott, határozatlan, jelölt,
jelöletlen)
Tedd a kezed
homlokomra!
Sajnálom magam.
Eddz sokat!
Edzd magad!
3. Passzív (fiktív) tő: olyan tőmorféma, ami önmagában nem, csak valamilyen képzővel fordul elő. Ilyenkor a tő megállapításában segíthet egy másik képzős formával való szembeállítás.
Pl.: borul – borít
Keressen hasonló példákat az alábbi passzív tövet tartalmazó szavakhoz!
zör-get ból-ogat
röp-köd tám-aszt
vis-ong for-gat
4. Igazolja az alábbi szavak szófajának, grammatikai jellemzőinek meghatározásával azt, hogy az előhangzónak lehet szófaji megoszlást, szófaji és grammatikai különbséget jelölő szerepe!
hűsítők – hűsítőek
felelősök – felelősek
hódítók – hódítóak
mondd – mondod
családosok – családosak
fakanalat – Fakanált
(újságnév)
add –
adod
aranyat – Aranyt
5. Mi a különbség az alábbi szópárok jelentése között?
vádoló – vádló tároló – tárló
kerepelő – kereplő taroló – tarló
gázoló – gázló pároló – párló
6. Foglalja mondatba az alábbi szópárokat! Milyen jelentéskülönbséget eredményeznek a tőtani változatok?
éberen – ébren sója – sava
hűen – híven magja
– magva
ó – avas borja
– borjúja
(Figyelmébe ajánljuk Elekfi László: Eltérő toldalékokban mutatkozó jelentéskülönbségek című tanulmányát. Magyar Nyelvőr 1999: 305–317.)
7. Mely földrajzi nevekből keletkeztek az alábbi családnevek? Milyen tőtípusba sorolhatók?
Somlai, Makai, Kállay, Brassai, Szoboszlai,
Szendrei
8. A lélek és a három két tőtípus tulajdonságát egyesíti magában elválaszthatatlanul (=kevert tőtípus).
Igazolja ezt az alternánsok megadásával!
Gyűjtsön még kevert tőtípusba tartozó szavakat! (Vö.: Keszler MGr. 2000: 180.)
9. Párosítsa a névszókat tőtani viselkedésük szerint!
irodalom, tetű, pokol, cérna, lé,
odú, kevés, szörnyű, cső, sár, gyapjú, körte
10. Milyen tőtípusba tartoznak az alábbi névszók?
ifjú, sárga, kéz, bogyó, erdő, haszon,
könnyű, tő, tó, csonka, hosszú, homály, köröm, jó
11. Bizonyos relatív tövek is mutatnak tőváltakozást. Milyen tőváltakozás figyelhető meg az alábbi szavakban?
kerestesse,
kezdeményezését, látogassa, mehessen, forradalmának
12. Alkosson három csoportot a szavakból a tőtípusok szerint!
hisz, verekedik, tülekedik, haragszik,
eszik, alszik, telepedik, lesz, növekedik
13. Melyik a kakukktojás a tőtípus szempontjából?
a) céloz, terem, zörög, morog, kopog, kesereg,
ácsorog
b) hajlik, fénylik, hanyatlik, hírlik, rémlik
c) sátor, halom, köröm, motor
14. Írja a szavak mellé a lehetséges tőváltozatokat!
szövő
______ ______ ______
______ ______
tevő
______ ______ ______
______ ______
alvó
______ ______ ______
______ ______
gyanakvó
______ ______ ______
______ ____
jövő
______ ______ ______
______ ______
igyekvő ______ ______
______ ______ ______
15. Egészítse ki a táblázatot a fenti igealak mintájára, majd határozza meg a szavak tőtípusát!
|
vágd |
vágjad |
vágj |
vágjál |
tőtípus |
ró |
|
|
|
|
|
hisz |
|
|
|
|
|
fest |
|
|
|
|
|
edz |
|
|
|
|
|
üt |
|
|
|
|
|
16. Nem megy egyre a gy!
Határozza meg a tőtípust (igetövek)!
tégy hagy
vagy megy
higgy légy
17. A tőváltozatok eredményezhetnek egyenértékű alakváltozatokat (pl. varjúk – varjak, fátyolt – fátylat), vezethetnek jelentéselkülönüléshez (nője – neje, daruk – darvak), jellemezhetnek nyelvváltozatokat (nyelvjárási: mensz, köznyelvi: mész). Gyűjtsön még hasonló példákat!
18. Lássa el a csatt passzív (fiktív) tövet képzővel ( Fiktív tövek, igenemek, igefajták) az alábbiak szerint!
cselekvő, mozzanatos, pillanatnyi cselekvés: csatt __________
cselekvő, mozzanatos, pillanatnyi cselekvés: csatt __________
cselekvő, gyakorító, tartós, huzamos, folyamatos: csatt _________
műveltető: csatt _________
ható: csatt _________ _________ _________ _________
19. A képzők az alapszó jelentésétől függően többféle jelentésárnyalatú származékszót hozhatnak létre. Adja meg az alábbi származékszók jelentését, pl.: az ’alapszóban megnevezett hangszeren játszik’ (vö.: Keszler MGr. 2000: 309)!
zongorázik,
citerázik vajaz,
cukroz
korcsolyázik,
pingpongozik fagyizik,
boroz
metrózik,
biciklizik magáz,
néniz
20. Mutassa be néhány példával, hogy az -l képzőnek szintén több jelentése is lehet!
eszköz (pl. hangszer) neve + l ’valamivel dolgozik’ …...………..
tulajdonságot, mértéket jelentő mn + l/ -ll ’valamilyennek tart’ ...…………..
színnév + l/ -ll ’valamilyennek látszik’ …...………..
tárgy neve + l ’valamivel ellát’ ……...……..
21. Képezze
a felsorolt igék megfelelő alakjait! Ügyeljen a helyesírásra! ( Igenemek,
igefajták) Alapalak
Gyakorító
képzővel
Műveltető
képzővel
csíp bújik rúg A
fenti példákhoz hasonlóan több ige és névszó mutat bizonyos képző(k) előtt
tőbelseji időtartam – váltakozást: pl.: úszik
– uszoda, zsír – zsiradék, tíz – tized, tizenöt (vö.: Keszler MGr. 2000: 53.). További
problémát jelenthet, hogy több esetben az alapszó és a képzett szó
összetartozása már alig érzékelhető, a képzett szó jelentése nem
konvencionális; ezeket a szóalakokat leíró szempontból már nem is szükséges
szóelemekre bontatni (pl.: űr – üreg, fűz
– füzet, szűnik – szüntelen, múlik – mulaszt). (Vö.: Magyar leíró nyelvtani
segédkönyv. Szerk.: Faluvégi Katalin, Keszler Borbála, Laczkó Krisztina.
Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest, 1999. 17–23.)
22. Néhány
esetben ugyanahhoz a tőhöz több hasonló funkciójú képző is járulhat. Válassza
le az alábbi szavakról a képzőt, és állapítsa meg a képzett szavak jelentéskülönbségét!
okol
– okoz lélektelen
– lelketlen sorol
– soroz vágtat
– vágat keresztel
– keresztez tetet
– tettet gondatlan
– gondtalan járat –
jártat 23. Az
azonos
alakú képzők több igefajtát is jelölhetnek. Igazolja ezt az alábbi
mondatok aláhúzott igéinek besorolásával! ( Igenemek, igefajták) Az ülés elhúzódik. Kati elhúzódik
Jóskától. Pista a hideg miatt két takaróval takarózik.
Norbi nem ismeri el a hibáit,
mindig mással takarózik.
24. Állapítsa
meg az alábbi származékszavak segítségével, hogy az -s denominális névszóképzőnek
milyen jelentései vannak a magyar nyelvben! asztalos,
nádas, petőfis, zsíros, pirosas, * Nyulas 25. A
képző jelentésének megállapításában segíthet, ha a képzett szót szószerkezetté
alakítjuk. Pl. asztalka = kis asztal
(→ kicsinyítő képző). Alakítsa át hasonló módon az alábbi szavakat, és
állapítsa meg, mi a képző szerepe!
aluszékony,
integet, Szabóné, kávézó, mosakodik 26. Termékeny (produktív) képzőinkkel új szótári szót tudunk létrehozni. Alkosson új lexémát az
alábbi szavak felhasználásával, s így megállapíthatja, melyek a leggyakoribb ma
is aktív igeképzőink! Az így alkotott szavak tovább is képezhetők internet,
chat ~ cset, snowboard, klikk, blog, klón, szörf 27. Válogassa
ki az alábbiak közül a már lexikalizálódott képzéseket (tehát ahol
a képzett szó jelentése nem vezethető le az alkotóelemek jelentéséből:
szemantikai szóképzés)! [Vö.: Berrár Jolán: Új szempontok és módszerek a
szóképzés vizsgálatában In.: Rácz Endre–Szathmári István (szerk.): Tanulmányok
a mai magyar nyelv szófajtana és alaktana köréből. Tankönyvkiadó. Budapest,
1974. 99–124] integet, mosogat, beszélget,
hallgat, nézeget, látogat, eszeget 28. Nyelvünkben
több azonos alakú toldalékmorféma is van. (Pl. -t: a tárgy ragja, a múlt
idő jele, a befejezett melléknévi igenév képzője, deverbális nomenképző)
Milyen funkcióik lehetnek az alábbiaknak?
-ik,
-ék, -k, -ja, -i 29. Válassza
le és minősítse a toldalékokat funkciójuk alapján!
kérek, kérnék,
kérik, kérlek
bízik, (meg)bízlak, bízzék, bíznék
30. Az
előbbi feladat első sorának igealakjai közül az egyiknek két funkciója is van (grammatikai
homonímia). Foglalja mondatba mindkettőt külön-külön!
31. Mely
szóalakokban található grammatikai homonímia?
várnák,
innánk, látnátok, hagyjátok, higgyétek, nézzük, halászunk 32. Foglalja
mondatba az alábbi grammatikai homonimákat, és mondatbeli
helyzetüknek megfelelően jellemezze a szóelőfordulások szóelemeit!
mentünk, legyek, teremnek,
vadászod, játssza, olvastam, vennék, Pistának, mentek, eddzük 33. Vizsgálja
meg az alábbi szóalakok morfémáit, s ennek alapján értelmezze az -ik,
ill. az
-ék
szóvégződést!
alszik,
tetszik, jobbik, ötödik, kocsik, cipőik; Szabóék, szakácsnék, toldalék, írnék,
tegyék, valék, szándék, szőkék, igyék, kávék 34. Milyen
jelentésviszonyban
vannak az alábbi szópárok végződései? (1 = szinonima,
2 = antonima,
3 = homonima)?
Kovácsék
– teríték legelész –
fülész tanult
– tanulatlan kapál –
számítógépezik szédít
– szédül kapkod –
röpdös 35. Alkossa
meg a szavakat az alábbiak szerint!
A derékszíj szinonimájából induljon
ki (a,b)!
a) az ő
derékszíján: …………………………………………
b) a
derékszíjén (ti. a csatján): ……………………………..
c) nem a
tiéden: …………………………………………….
Határozza meg
az -é funkcióját!
36. Néhány
toldalékmorféma is többarcú, több toldalékfajta tulajdonságait hordozza
magában. Írjon példát a következőkre, magyarázza meg, miért többarcúak! a képzőszerű jelre: a képzőszerű ragra: a jelszerű képzőre:
a ragszerű képzőre:
Jellemezze tulajdonságaikat!
37. Az -ék (Kovácsék, a tanítóék) a korábbi nyelvtanokban a denominális nomenképzők között szerepelt, a MGr. heterogén többesjelnek tekinti. Gyűjtse össze azokat a tulajdonságokat, amelyek alátámasztják ezt! (Balogh MGr. 2000: 185–186.)
38. Az -n határozórag az előhangzó nyelvállásfokától függően több mondatrészszerepben előfordulhat. Helyezze mondatba az -n/-on /-en /-ön és az -n/-an/-en raggal ellátott szavakat, majd állapítsa meg, melyik milyen határozó a mondatban! ( Határozós szintagmák)
szépen,
asztalon, télen, lassan, boldogan, utcán, csúnyán, bőröndön
39. A szomszéd (fn.) és/vagy a kevés szavak fölhasználásával egészítse ki a névszójelek alábbi táblázatát!
névszójel |
megnevezés |
példa |
– k |
|
|
|
|
szomszédai |
|
heterogén többesjel |
|
|
birtokos személyjel |
|
– od |
| |
|
| |
|
| |
|
| |
– é |
|
|
|
|
kevesebbik |
|
|
|
|
|
|
|
túlzófok |
|
40. A barát és a jó szavak fölhasználásával készítse el a névszójelek táblázatát!
41. Hasonlítsa össze a többes szám második személyű egy és több birtokra utaló birtokos személyjeles szóalakokat! Bontsa szóelemekre őket! Figyeljen az alternánsok különbségére! (Vö.: alaktan, bevezető rész)
házatok
– házaitok
kertetek
– kertjeitek
vödrötök
– vödreitek
42. Az elolvasott könyv jelzős szintagma bővítménye befejezett melléknévi igenév.
a) Adja meg a belőle képzett igei-igenévi alakok paradigmájátt (vö. Lengyel MGr. 2000: 248)!
b) Gyűjtsön olyan alanyos alárendelő összetett szavakat (), amelyek igei-igenévi utótagúak!
c) Írjon olyan alanyos szintagmákat (), amelyek alaptagja igei-igenév!
43. Válassza ki az alábbi szóalakok közül a főnévi igenév személyragozott alakjait! (Főnévi igenév)
olvasnunk, olvasunk; szednem, szedném; írod,
írnod; látnátok, látnotok
Alkosson mondatokat a főnévi igenevekkel, állapítsa meg mondatrészértéküket ()!
44. Alkossa meg a fog igéből a lehetséges igenévi (igei-igenévi) alakokat, és foglalja őket mondatba igenévként. Közülük egyet főnévként és egyet névutóként is használjon! (Az esetleges igekötő-használat megengedett!) (˘szófajtan)
45. Alkosson két csoportot a szavakból aszerint, hogy milyen toldalékmorféma-típus található a tő és a személyrag között!
Mi a toldalékok szerepe?
46. Milyen jelentéssel bővíti a birtokos személyjel a névmásokat ill. számneveket?
kettőjük, hármunknak/hármónknak,
egyikőtök, melyikünkről
(Vö.: Laczkó Krisztina: Gondolatok személyjeles számneveinkről és névmásainkról. Emlékkönyv Benkő Loránd hetvenedik születésnapjára. Szerk.: Hajdú Mihály–Kiss Jenő. Budapest, 1991. 399–403.)
47. Indokolja, hogy miért pontosabb az általános, illetőleg a határozott ragozás elnevezés, mint az alanyi, illetve a tárgyas!
(Olvassa el Velcsov Mártonné A magyar nyelv verbum finitumainak néhány kérdése című tanulmányát! In: Tanulmányok a mai magyar szófajtana és alaktana köréből. Szerk.: Rácz Endre és Szathmári István. Tankönyvkiadó, Budapest, 1974. 125–133.)
48. Hasonlítsa össze az általános és határozott igeragozási paradigmákat minden módban és időben, számban és személyben! A kijelentő mód jelen idejű paradigmatagokhoz viszonyítva gyűjtse össze az eltéréseket más módban és időben!
(Kugler MGr. 2000: 112–114)
49. Hasonlítsa össze a többes szám második személyű, kijelentő módú, jelen idejű, általános ragozású igealakokat a más módban és időben lévő alakokkal! Hol talál csupán kétalakú toldalékokat?
Pl. álltok, néztek, ültök
50. Állapítsa meg az alábbi igepárok funkcióbeli különbségeit (mód, idő, ragozás)! Szóelemekre bontással igazolja is ezt!
várjátok – kérjétek
várja – kérje
állítja – állítsa
halasztja – halassza
51. Határozza meg a felsorolt igéket mód, idő, szám, személy és ragozás szerint, majd alakítsa át őket azonos számban, személyben és ragozásban álló felszólító módú igealakokká!
|
mód |
idő |
szám, személy |
ragozás |
felszólító mód |
érzek |
|
|
|
|
|
lerázta |
|
|
|
|
|
fedi |
|
|
|
|
|
látlak |
|
|
|
|
|
52. Helyezze el az edz ige alábbi egyes szám 3. személyű alakjait a táblázat megfelelő rovataiba!
edzette
volna, eddzen, eddze, edz, edzene, edzi, edzeni fogja
|
kijelentő mód |
feltételes mód |
felszólító mód | |||
általános ragozás |
határozott ragozás |
általános ragozás |
határozott ragozás |
általános ragozás |
határozott ragozás | |
jelen idő |
|
|
|
|
|
|
múlt idő |
|
|
|
|
|
|
jövő idő |
|
|
|
|
|
|
53. Írja be az igék megfelelő alakjait a táblázatba!
|
kijelentő mód, jelen idő, E/2., általános ragozás |
feltételes mód, jelen idő, T/3., általános ragozás |
felszólító mód, jelen idő, E/2., határozott ragozás |
kijelentő mód, jelen idő, T/1., határozott ragozás |
felszólító mód, jelen idő, T/2., általános ragozás |
hisz |
|
|
|
|
|
tesz |
|
|
|
|
|
metsz |
|
|
|
|
|
54. Egészítse ki a táblázatot a megadott igealakok mintájára!
|
szánd meg |
nyújts |
elmulaszt |
|
|
lemond |
|
|
elhisz |
|
|
megedz |
|
|
belát |
|
|
kihűt |
|
|
55. Bontsa szóelemekre az alábbi mondatokban a vonz ige alakjait!
Ti is vonzzátok az ilyen lehetetlen
alakokat?
A mágnes vonzza a vasat.
Csapjatok nagy hírverést, vonzzatok oda
mindenkit!
Úgy vonulj végig a kifutón, hogy vonzd oda
mindenkinek a tekintetét!
56. Határozza meg az alábbi igealakokat!
megnagyobbíthatjátok ………………………. mód ……………………….. idő
………………………. szám ……………………….. személy
………………………. ragozás
emelkedjenek ………………………. mód ……………………….. idő
………………………. szám ……………………….. személy
………………………. ragozás
elolvasnák ………………………. mód ……………………….. idő
………………………. szám ……………………….. személy
………………………. ragozás
57. Ragozza a (vö.: Kugler MGr. 2000: 118–119) az ikes ragozás szerint a dolgozik igét, majd állapítsa meg, mely paradigmatagokat használják ma is!
58. Értelmezze az alábbi ábrát, ahol lehet, töltse ki egyéb példákkal!
tárgyatlan ige tárgyas ige
iktelen ige ikes ige ikes ige iktelen ige
általános ragozású általános ragozású határozott ragozású általános ragozású
fut
esik
-eszik eszi
-nézi néz
59. Jellemezze az alábbi mondatok aláhúzott ikes igéit az igemód és a cselekvő száma, személye szempontjából! Hogyan használjuk ma őket?
Aki nem dolgozik, ne is egyék!
Nem akarta, hogy a Nap sugára
Megbotoljék habjai fodrába. (Petőfi Sándor)
Váljék egészségére!
Mit ennék ön, Sándor?
Ég a gyertya ég, el ne aludjék!
60. Alkosson szót a felsorolt szóelemekből!
dicsér + a cselekvés eredményét jelentő főnévképző + ellátottságot jelentő melléknév- képző + módhatározórag
olvas + gyakorító képző + elvont főnévképző + többes szám harmadik személy, több birtokra utaló birtokos személyjel
rossz + valamilyennek tart jelentésű igeképző + a múlt idő jele + egyes szám harmadik személyű, határozott ragozású igei személyrag
buta + valamilyenné válik jelentésű igeképző + a ható ige képzője + a feltételes mód jele + többes szám első személyű általános ragozású igei személyrag
61. Toldalékolja a nehéz névszót a megadott toldalékolási rend szerint! Több megoldás is lehetséges!
abszolút tő + képző ……….
abszolút tő + jel …………..
abszolút tő + képző + jel ……………..
abszolút tő + jel + rag ………………….
abszolút tő + képző + jel + rag …………….
62. Írjon példát a következő morfémákból felépülő szóalakokra!
abszolút tő + képző + képző ………………………
abszolút tő + képző + jel …………………………..
abszolút tő + képző + jel + rag ……………………
abszolút tő + képző + rag …………………………
abszolút tő + rag + képző …………………………
abszolút tő + jel + jel ……………………………...
abszolút tő + jel + rag …………………………….
63. A szabályos szótő + képző + jel + rag kapcsolódástól eltérő, szabálytalan kapcsolódások is találhatók nyelvünkben.. Elemezze az alábbiakat! Miért szabálytalanok?
kisebbségi,
századokbeli, ötszörös, nagybani,
súlyosbodik, házunkbeli, sokszoroz
64. Írjon példát a különböző szófajok lehetséges szerkezeti típusaira! Ügyeljen a zéró morfémák lehetőségére is!
igealakok:
¦ (igekötő) + tőmorféma + (képzők) + módjel/időjel + igei személyrag
¦ (igekötő) + tőmorféma+ (képzők) + időjel + igei személyrag segédigető + módjel
főnévi alakok:
¦ tőmorféma + (képzők) + számjel + (egyéb jelek) + viszonyrag
főnévi igenevek:
¦ (igekötő) + igető + (képzők) + a főnévi igenév képzője + a főnévi igenév személyragja
B) Komplex feladatok
65. Foglalja mondatba az alábbi szavakat, határozza meg a szófajukat, jellemezze a szóelemeket!
tanulnék, tanulnák, tanulnom, tanulnám, tanulnók
66. A birtokos és a birtok kapcsolatának kifejezésére több lehetőség van a magyar nyelvben. Jellemezze ezeket az alábbi példák segítségével morféma-, lexéma- és szintagmaszinten!
házam, házé, enyém, mieink,
az én könyvem, a diák könyve, a diáknak a
könyve, a könyv az enyém, a könyv a diáké, (nekem a könyvem)
(Vö.: Gaál Edit: A birtoklás kifejezése a mai magyar nyelvben. NytudÉrt. 97. Akadémiai Kiadó. Budapest, 1978.)
67. Hasonlítsa össze a szavak morfológiai fölépítését, határozza meg a szófajukat, és foglalja őket mondatba!
a) aludnotok – aludnátok d) menvén – tevén – tévén –
tévén
füvén – vivén – övén
b) adnom – adnám
c) vinnéd – vinned e) karaván – kíván – durván – látván – mogorván
pányván – fonván
68. Melyik a helyes alak? Miért?
jösztök ~ jöttök ~ jössztök
frissesség ~ frisseség
nyersesség ~ nyerseség
69. Bontsa szóelemekre az alábbi morfémaszerkezeteket!
Részletesen elemezze a tő- és toldalékmorfémákat!
számítgatásnak, legjobbjaink, szebbiké, hallgatóság, várnánk,
hangtalanul, üldögéltünk, kezdeményezés, hatszorosával, erősödjetek,
kertjeinkből, tudtál, mondd, lámpáinkat, kérjetek, barátságáért,
kisebbségekről, beszélgettünk, igyunk, írnod, írnád, higgyétek, festményük,
voltál, jöjjenek, öltözködtünk, megvakulva, bevásároltam, zörgését, szavaikból,
olvashatnék, műveimnek, bokrukról, frissítettünk, frissesség, tenni, menni,
szednem, szedném, várományosuk; főzte1 (Édesanyám főzte az ebédet),
főzte2 (Az édesanyám főzte ebéd mindenkinek ízlett.), jöttök,
jöttetek, körtékkel, eddze, edzd, felruházhatatlanság, vinnetek, innátok,
lovaikra, edd, telkekből, megakadályozhatatlanságotokkal, nehézségeid,
megvehettétek, tudnád, varjaknak, lelkeinket, olvastátok, liluljon,
mosakodáskor, erdejeiben, barnítsa, fiaié