Keresés

 

     

  

 

AZ INDUS-VÖLGYI CIVILIZÁCIÓ SZOBRÁSZATA


 

A fennmaradt, meglehetősen csekély számú Indus-völgyi szobrászati anyag kisméretű kő- és bronzszobrokból áll. Ezek egy része a nyugat-ázsiai hagyományokhoz való kötődésre, más része az Indus-völgyi civilizáció függetlenségére, az Indus-völgyi szobrászat és a későbbi indiai művészet kontinuitására utal. Az Indus-völgyi civilizáció kereskedelmi kapcsolatban állt Mezopotámiával, de a két kultúra közös vonásai nemcsak egykorú hatásból, hanem a korábbi közös örökség párhuzamos továbbviteléből is adódhattak. Nyugat-ázsiai párhuzamokat mutat az indiai típustól eltérő arcberendezkedésű és hajviseletű szakállas férfi szobra, melyet pántszerű fejdísze alapján „papkirály”-nak is neveznek. A magasan ülő, egyenes orr, a széles ajkak és a keskeny, résszerű szemek idegen, talán mezopotámiai típusra utalnak. A szakállviselet és az átvető lóhere mintája is nyugat-ázsiai asszociációkat ébreszt, ugyanakkor a fél vállat takaró viselési mód mind a mezopotámiai művészetből, mind a későbbi indiai buddhista szerzetesi viseletből jól ismert. Papi mivoltára a fejpántja enged következtetni, hiszen a későbbi indiai művészetben még az egyszerű fejdíszeknek is minden esetben rangjelző szerepük van. A „papkirály” megjelölés az Indus-völgyi civilizáció feltételezett teokratikus berendezkedésére utal.

 

 

A későbbi indiai művészet és kultúra egyes sajátosságait vetíti előre a vörös kőből készült harappái férfitorzó plasztikusan megformált, naturalisztikus, többkarúságra utaló szobra. A testfelületek szinte hús-vér megformálása a pránával (életáram) telítettség későbbi indiai koncepcióját vetíti előre. A teljes ruhátlanság meglepő, hiszen az ritka kivételként van csak jelen a későbbi indiai művészetben is (a digambara, =„égruhájú”, azaz ruhátlan dzsaina ábrázolásokon), és célja nem az emberi test szépségének dicsőítése, hanem sokkal inkább a világról való lemondás, a test fizikai szükségletei feletti győzelem, tehát az aszkézis kifejezése. Lehetséges, hogy már itt az Indus-völgyben is hasonló magyarázata lehetett ennek a jelenségnek. Nevezetes és sokat vitatott a negroid vonásokat mutató kis női figura, a kisszámú Indus-völgyi bronzok egyike, mely stílusában mind a nyugat-ázsiai, mind az indiai hagyományhoz szorosabban köthető vonulattól különbözik. Életteli, fesztelen póza alapján egyes elképzelések a későbbi dél-indiai templomi táncosnőkkel (dévadászí, = az „istenek szolgálóleánya”) hozzák kapcsolatba. Az Indus-völgyi bronzok viaszvesztéses eljárással készültek.

 

 

Renner Zsuzsanna

 

 

 

 

1: Szakállas férfi. Pakisztán, Mohendzsó-dáró, kb. i.e. 2100-1750. Mészkő, magasság: 19 cm. Nemzeti Múzeum, Karácsí

(Fotó: Rowland, Benjamin: The Art and Architecture of India. Penguin Books, London, 1953. 1. tábla)

 

 

 

2: Férfitorzó. Pakisztán, Harappá, kb. i.e. 2100-1750. Vörös kő, magasság: 9,3 cm. Nemzeti Múzeum, Újdelhi

(Fotó: Codrington, K. de B.--Irwin, John--Gray, Basil: The Art of India and Pakistan. Faber and Faber, London, 1949. 1. tábla, 2. kép)

 

 

3: Női figura. Pakisztán, Harappá, kb. i.e. 2100-1750. Bronz, magasság: 11,5 cm. Nemzeti Múzeum, Újdelhi

(Fotó: Baktay Ervin: India művészete. Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, Budapest, 1958. 23.o., 7. kép)