Az
rtf-változat letölthető innen
A finnugor
nyelvrokonság kutatástörténete,
a magyarság
eredettudatának kialakulása, változásai és
a finnugor
nyelvrokonság elméletének hazai fogadtatása
(témavázlat)
Idő |
Magyarország |
Európa |
9.
sz. vége |
|
Halogalandi Ottár norvégiai nemesúr fölfedezi, hogy az
észak-norvégiai finnek(= lappok) és a Fehér-tenger partvidékén élő bjarmák
(lappok?, karélok?) nyelve azonos |
12.
sz. vége |
Anonymus:
az Árpád-ház Attilától származik |
|
1230-as
évek |
Julianus a |
|
1250-es
évek |
|
Rubruk, francia szerzetes: Baskíriából
jöttek a hunok, akiket később magyaroknak neveztek |
13.
sz. vége |
Kézai
Simon: a hun és a magyar nép rokon (Hunor és Magor két testvér) |
|
15.
sz. közepe |
|
A. S. Piccolomini
(II. Pius pápa) úgy értesült, hogy a Tanais (= Don) folyó mellett magyarok
élnek |
15–16.
sz. fordulója |
|
Oroszországból
származó hírek alapján elterjed az a vélekedés, hogy a jugorok (=vogulok?)
azonosak a magyarokkal |
1517 |
Werbőczi
István: Tripartitum – a hun–magyar rokonságból vezeti le a magyarság jogát
Kárpát-medencei lakóhelyéhez |
|
16.
sz. 1. fele |
|
Siegmund
Herberstein
két útja Moszkvába. 1549-ben megjelent
útibeszámolója, mely több finnugor nép leírását is tartalmazza. |
1603 |
Szenci Molnár
Albert: „Annyi bizonyos, hogy
nyelvünk az európaiakkal nem rokon…” |
|
1669 |
|
Martin Fogel
magyar–finn szóegyezéseket talál, a két nyelv szerkezetét is hasonlónak véli
(műve kéziatban maradt) |
17–18.
sz. fordulója |
|
Leibniz német filozófus ösztönzi a nyelvtörténeti
kutatásokat |
1711 |
Czvittinger Dávid: „a magyarok a messze szétszóródott finnekkel alkottak egykor egy
törzset” |
|
18.
sz. eleje |
|
Rudbeck
svéd tudós a finn–magyar nyelvrokonságról írt |
1730 |
|
Strahlenberg svéd katonatiszt lényegében helyesen
állapítja meg, hogy melyek a finnugor nyelvek. Észreveszi a finnugor és a
szamojéd nyelvek kapcsolatát is. |
18.
sz. |
Bél
Mátyás, Huszti András, Torkos József, Halmágyi István ismerik a finnugor nyelvek rokonságával
foglalkozó szakirodalmat |
|
18.
sz. közepe |
|
Tudományos
expedíciók Oroszország megismerésére (J. E. Fischer, P. S. Pallas művei) |
1769–1770 |
Sajnovics János lappföldi útja, a Demonstratio megjelenése. Orczy
Lőrinc versben tiltakozik a finnugor nyelvrokonság ellen. |
|
1771 |
|
L. A. Schlözer: Fischer munkásságára alapozva tényként
kezeli a finnugor nyelvrokonságot |
1799 |
|
|
1830-as
–1840-es évek |
|
M. A. Castrén
utazásai: a finnugor–szamojéd nyelvrokonság igazolása, az urál–altaji
nyelvrokonság felvetése, ázsiai őshazaelmélet
(másként: Wiedemann–Castrén elmélet) |
1840-es
évek |
Reguly Antal útja az obi-ugorokhoz |
|
19.
sz. 2. fele |
|
Az
európai nyelvészek körében a finnugor nyelvrokonság mellett tovább él a
hun–magyar rokonság elmélete, de felmerül a dravida–finnugor nyelvrokonság
lehetősége is, a mezopotámiai ékírásos táblákat pedig néhányan finnugornak
vélik |
1869 |
Vámbéry
Ármin a magyar–török nyelvrokonság mellett érvel, elkezdődik az ugor–török
háborúnak nevezett vita a tudomány és a közélet fórumain. Vámbéry
a finnugristákat Habsburg-ügynököknek nevezi. |
|
1872 |
Az
altajisztikai tanszék alapítása Budapesten, vezetője Budenz József (művei: Magyar–ugor
összahasonlító szótár, Összehasonlító ugor alaktan) |
|
19–20.
sz. fordulója |
A
finnugrisztika elismert tudománnyá válik Magyarországon és Finnországban is |
|
19–20.
sz. fordulója |
Újabb
expedíciók: Munkácsi Bernát, Pápay
József, Pápai Károly |
|
19–20.
sz. fordulója |
|
Saussure
új nézetei a nyelvtudományban, a történeti nyelvészet fokozatos háttérbe
szorulása |
1909 |
Vikár
Béla fordításában megjelenik a magyar Kalevala |
|
1920-as
évek |
A
turanizmus fokozatos térhódítása, délibábos őstörténeti elméletek |
|
1937 |
Zsirai Miklós: Finnugor rokonságunk |
Szovjetunió:
a sztálini terror legsötétebb éve, a finnugor értelmiség kiirtása |
1945
után |
az
emigrációban kibontakozik a sumér–magyar rokonság eszméje, a finnugristákat
szovjet ügynököknek nevezik |
|
1960 |
Budapesten
megtartják az első finnugor kongresszust. Az ötévente megrendezésre kerülő
finnugor kongresszusok a finnugrisztika legfontosabb tudományos fórumaivá
válnak. |
|
1989 |
A
rendszerváltás után megélénkül az érdeklődés a magyarság őstörténete és a magyar
nyelv eredete iránt, a különböző nézetekhez az emberek általában politikai
hovatartozásuk szerint csatlakoznak. A tudománytalan nézetek
képviselői a nyelvészet alapvető módszereit és eredményeit nem is ismerve
minden lehetséges fórumon tagadják a finnugor nyelvrokonság tényét. |
|
1990-es
évek eleje |
|
Az ismét
független Észtország nagy figyelemmel fordul az oroszországi finnugor népek
problémái felé |
1990-es
évektől |
|
Őstörténeti vita
Finnországban: a finnugor nyelvrokonságot nem tagadják, de az urál-kámai
őshazát igen |