Keresés

KORA KERESZTÉNY MŰVÉSZET (KR.U. 2 - 6. SZ.):

ÉPÍTÉSZET I

 

1. kép: Szent Péter-templom, 324-350, Róma, XVI. századi metszet nyomán

2. kép: Szent Péter-templom, 324-350, Róma (alaprajz)

3. kép: Szent György rotunda, (379-395), Theszaloniké

 

Konsztantinosz császár ediktuma, melyet 313-ban Milánóban adott ki, megállította a keresztények üldözését. Ezt követően az intézményesülő keresztény közösségek hozzáfoghattak a liturgikus élet színtereinek, a templomoknak az építéséhez. Az első templomokat maga Konsztantinosz császár építtette szerte a birodalomban, Jeruzsálemben, Betlehemben és Rómában, de sajnos ezek eredeti alakjukban nem maradtak fönn.

 

Kétféle épülettípus terjedt el. A bazilika-szerkezet antik eredetű. A Nagy Konsztantinosz által emelt és a XVI. században leégett római Szent Péter-templom átriumához lépcsős följáró vezetett, előcsarnokából öt hajó nyílott, melyet keresztház metszett, hozzá keleten apszis csatlakozott, ehhez simult a prothezisz és a diakonikon. Az épületek szigorúan keleti tájolásúak voltak. Az ókeresztény templom az antik templomokkal ellentétben nem csak az istenszobrok és az áldozati cselekményeket végző papság, hanem a hívek tömegeinek a befogadására is szolgált. Ez az oka, hogy a figyelmet nem a külső térhatásra, hanem a belső díszítésre fordították.

 

Nemcsak újonnan emelt épületek szolgáltak keresztény kultuszhelyekként, hanem meglévőket is alakítottak át keresztény célokra. A thesszalonikéi Szent György-rotundát Galeriusz császár építtetett saját temetkezési helyéül: diadalíven keresztül lehetett rálépni az oszloprenddel szegélyezett 32 m széles útra, amely fölvezetett a dombtetőn álló mauzóleumhoz. Nagy Theodósziosz császár, aki szerette a várost, Galeriusz mauzóleumát saját palotakápolnájává alakíttatta, immár keresztény rendeltetéssel: a kupolatartó pilléreket kiszabadították, a nyugati oldalon második bejáratot vágtak, keleten pedig apszidiális szentélyt létesítettek. A kozmoszt szimbolizáló kupola, az alatta nyugvó pogány koszmokratór uralkodásának a tárgya szintén keresztényi értelmet kapott, immár a keresztény világmindenséget szimbolizálta.