KÍNA
Bevezetés
A kínaiak eredete tisztázatlan, nem tudni, honnan származtak. A mai Kína területén számos ősember-leletet találtak, amelyek közül a leghíresebbek a mintegy félmillió évvel ezelőtt élt „Pekingi ősember” (Sinanthropus pekinensis) maradványai, de erről nem lehet megállapítani, hogy előde volt-e a mai kínaiaknak. A kínaiak tudatában úgy él az eredet kérdése, hogy a mai Kína földjén az idők kezdete óta kínaiak laktak.
Régészetileg az bizonyított, hogy a Kr. e. 4000–3000 körüli időkben virágzó neolit Yangshao-, illetve Longshan-kultúra tárgyi emlékeinek, díszítő elemeinek folytatása megtalálható a későbbi korok egyértelműen kínai kultúráiban is, tehát elmondható, hogy a kínai kultúra legalább 5–6 ezer éves. Ebben az időben természetesen nem beszélhetünk egységes Kínáról vagy kínai civilizációról: az ősközösségi társadalom törzsei viszonylagos elszigeteltségben éltek szétszórva a Sárga-folyó völgyében, s csak később álltak össze többé-kevésbé egységes kultúrát mutató néppé.
A szóbeli hagyományt lejegyző írott források – amelyek jóval a tárgyalt időszak utáni korból, a Kr. e. I. évezredből származnak – a kínai történelem kezdetét a Kr. e. III. évezred elejére teszik, amikor is úgynevezett „kultúrhéroszok” jelentek meg, akik lakhatóvá tették a földet, és az embereket megtanították különböző civilizációs vívmányokra. Ilyen kultúrhéroszok voltak például: Huangdi, a Sárga Császár, a kínai nép ősatyja, aki legyőzte az embereket fenyegető szörnyet, emellett feltalálta a kocsit, a csónakot és a fegyvereket; Fuxi, aki megismertette az embereket az állattenyésztéssel, a főzéssel és a házassággal; és Shennong, az „Isteni Földműves”, aki a földművelésre tanította meg őket stb. Ők természetesen legendás személyek, létüket semmi nem bizonyítja, de a kínai köztudatban elevenen él az emlékük. Mivel a történeti munkák öt kultúrhérosz tetteit tárgyalják részletesen, a kultúrhéroszok korát nevezik az Öt Császár korának is.
A hagyomány szerint az első kínai dinasztiát a Nagy Yu (Da Yu) nevű kultúrhérosz alapította, aki az általa irányított vízszabályozási munkálatokról volt híres. Dinasztiája, amely a Xia nevet viselte, állítólag a Kr. e. 23-18. századig állt fenn. A régészeti leletek nem bizonyítják egyértelműen, hogy ekkoriban Kína területén létezett volna valamiféle egységes állam.
Az első bizonyítottan létezett dinasztia a Shang volt, amely a Kr. e. 17. században jutott hatalomra az utolsó Xia uralkodó, a kegyetlenkedéseiről híres Jie hatalmának megdöntésével. A Shang királyok befolyása a Sárga-folyó középső és alsó szakaszának és mellékfolyóinak völgyére (tehát a mai Észak-Kína nagy részére) kiterjedt. A Shang állam valószínűleg nem egységes birodalom volt, hanem a Sárga-folyó vízgyűjtő területének folyóvölgyeiben élő olyan törzsek szövetsége, amelyek elismerték a Shang törzs uralkodójának politikai és szakrális elsőbbségét, adót fizettek neki és részt vettek a hadjárataiban. A Shang-korban vált elterjedté a bronz használata, amiből elsősorban fegyvereket és szertartási edényeket készítettek, ekkor alakult ki valamiféle közigazgatási rendszer, és ekkor jelent meg az írás. A Sang-kori írás két formában maradt ránk: egyrészt a bronz szertartási edények feliratain, másrészt pedig az ún. jóslócsontokon. Ezekből rekonstruálható a Shang királyok listája, illetve egyes történelmi események ideje.
Az ezt követő Zhou-dinasztia első évszázadainak kronológiája meglehetősen feltáratlan; az első biztos dátum Kr. e. 841. Az ezt követő idők kronológiája már biztos lábakon áll, s a kínaiak erős történelmi érzékének köszönhetően a történészeknek rengeteg forrás áll a rendelkezésére.
Az európai lineáris történelemfelfogással ellentétben a kínaiakra a ciklikus (vagy dinasztikus) szemlélet volt jellemző. Ez azt jelenti, hogy a történelmet nem egyenes vonalú fejlődésként látták, hanem körforgásként, újra és újra ismétlődő ciklusok sorozataként. Egy ilyen ciklus egy dinasztia uralkodásának felelt meg, és a következőképpen alakult: Egy kiválasztott család az Égtől (Tian) megkapja az „égi megbízatást” (tianming), és dinasztiát alapít. A dinasztia első császárai bölcsen uralkodnak, földosztást hajtanak végre, a birodalmat felvirágoztatják. A dinasztia későbbi császárai azonban tehetségtelenek, kegyetlenek, gyengék, uralkodásuk alatt a birodalom hanyatlásnak indul, a föld nagy része néhány nagybirtokos kezében koncentrálódik, parasztlázadások robbannak ki, barbár törzsek törnek be, míg végül az ország szétesik, az Ég megvonja a császári háztól az „égi megbízatást” – vagyis a dinasztia megbukik – és valaki másnak adja. Ez a valaki – általában egy lázadó parasztvezér, hadvezér, földesúr, esetleg nomád uralkodó – fegyverrel egyesíti az országot, dinasztiát alapít, földosztást hajt végre, és a ciklus újra indul.
A ciklikus történelemszemléletből következett az is, hogy nem jelöltek ki egy bizonyos eseményt az időszámítás kezdőpontjaként (mint mi Jézus születésének évét), hanem minden időpontot a mindenkori császár uralkodásához viszonyítva adtak meg. Egy császár az uralkodását ún. uralkodási érákra (nianhao) oszthatta, s egy dátumot így adtak meg: „X császár uralkodása Y érájának Z-ik éve”.
A hagyományos kínai naptár luniszoláris, vagyis egyaránt figyelembe veszi a nap és a hold járását. Az alapegység a 29-30 napos holdhónap, de hogy az évek során a naptár ne térjen el a meteorológiai évszakoktól időnként beillesztenek egy szökőhónapot, s ezáltal a holdhónapok sorát hozzáigazítják a napévhez. A kínai újév általában a mi januárunkra vagy februárunkra esik. A Zhou-korban az egyes fejedelemségek különböző naptárakat használtak, de a császárkortól a naptár egységes. Egy uralkodó általában az előző uralkodó halálának évét követő újévkor lépett trónra, az előző év maradékát még az előző császár uralkodásához számították.
Bibliográfia
I. Magyar nyelvű könyvek
a) Bibliográfiák, segédkönyvek
Apor Éva – Ecsedy Ildikó: Magyar szerzők Ázsiáról és Afrikáról 1950-1962, Akadémiai Kiadó, Bp., 1963
Bese Lajos (szerk.): Magyar szerzők Kínáról és Afrikáról (1950-1967), válogatott bibliográfia, Akadémia Kiadó, Bp., 1963
Csongor Barnabás - Ferenczy, Mária: A kínai nevek és szavak magyar átírása, Akadémiai Kiadó, Bp., 1993
Ferenczyné Wendelin Lídia: Kínai-magyar bibliográfia, Országos Széchenyi Könyvtár, Bp., 1959
Mészáros Klára: Magyar szerzők Kínáról 1963-1978, MTA Világgazdasági Kutatóintézet Tudományos Tájékoztató Szolgálatának közleményei, Bp., 1979
b) Történelem, kultúrtörténet
Az ázsiai termelési mód a történelemben. Tanulmányok, vitacikkek (vál.: Ecsedy Csaba). Gondolat, 1982
Balázs, Étienne: Gazdaság és társadalom a régi Kínában, Gondolat Kiadó, Bp., 1976
Blunden, C. - Elvin, M.: A kínai világ atlasza, Helikon Kiadó, Bp., 1995
Boulnois, Luce : A selyemút. Kossuth, 1972
Csongor, Barnabás: Kínai források az ázsiai avarokról, Történelem és kultúra 9., Balassi Kiadó - Orientalisztikai Munkaközösség, Bp., 1993
Dawson, Raymond Dawson: A kínai civilizáció világa. Osiris, 2002
Ecsedy Ildikó: Hétköznapok és ünnepek a régi Kínában. Corvina, 1990
Ecsedy Ildikó: Nomádok és kereskedők Kína határain. Akadémiai, 1979
Ecsedy, Ildikó: A kínai állam kezdetei, Keleti Könyvtár, Akadémiai Kiadó, Bp., 1986
Ecsedy, Ildikó: Ex oriente lux (Bevezetés a régi Kína társadalom- és kultúrtörténetébe), Miskolc, 1992
Ecsedy, Ildikó: Kína és szomszédai, Keleti művelődéstörténeti tanulmányok, Eötvös József Könyvkiadó, Bp., 1997
Ecsedy, Ildikó: Kínai császárok és alattvalók, A világtörténelem nagy alakjai, Kossuth Könyvkiadó, Bp., 1992
Elvin, Mark: Fejlődés és stagnálás a kínai történelemben, Kossuth Kiadó, Bp., 1977
Ferenczy Mária (szerk.): Kína kultúrája Magyarországon, Történelem és kultúra 2., MTA Orientalisztikai Munkaközösség, Bp., 1985
Fitzgerald, Patrick:Az ősi Kína, A múlt születése, Helikon Kiadó, Bp., 1989
Galla, Endre: Világjáró magyar irodalom, A magyar irodalom Kínában, Kőrösi Csoma Kiskönyvtár 5., Akadémiai Kiadó, Bp., 1968
Gernet, Jacques: A kínai civilizáció története, Bp., Osiris, 2001
Gernet, Jacques: Kína hétköznapjai a mongol hódítás előestéjén, Gondolat, Bp., 1980
Hatvany, Bertalan: Ázsia lelke, Franklin Kiadó, Bp., 1935
Józsa Sándor: Kína és az Osztrák-Magyar Monarchia, Kőrösi Csoma Kiskönyvtár 2., Akadémiai Kiadó, Bp., 1966
Kína rövid története, Gondolat Kiadó, Bp., 1960
Ligeti Lajos: Kína, múlt és jelen, Kincsestár 20., Magyar Szemle Társaság, Bp., 1935
Lóczy Lajos: A Mennyei Birodalom (Khina) története, A Magyar Földrajzi Társaság Könyvtára 2., Lampel Kiadó, Bp., 1901
Lóczy, Lajos: A khinai birodalom természeti viszonyainak és országainak leírása, Bp., 1886
Magyar Lajos: A kínai mezőgazdaság hagyományos szerkezete. Kossuth, Bp., 1981
Magyar Lajos: Kína gazdasága. Magyar Lajos Alapítvány, 1989
Magyar Lajos: Kína gazdaságának vázlata. Magyar Lajos Alapítvány, 1991
Maspero, Henri: Az ókori Kína, Gondolat Kiadó, Bp., 1978
Őstársadalom és ázsiai termelési mód (Szerk.: Tőkei F.). Magvető, 1976
Polonyi Péter: Kína története, Kozmosz könyvek, Bp., 1988; Maecenas, 1994
Salát Gergely: Kínai országismeret (Földrajz - Történelem - Nyelv). Szerk. Hidasi Judit. Külkereskedelmi Főiskola Keleti Kommunikációs és Továbbképző Intézet, Bp., 1999
Tokaji Zsolt: A régi Kína fegyverei, Zrínyi Könyvkiadó - Terebess Collection, Bp., 1997
Tőkei Ferenc (szerk.): Őstársadalom és ázsiai termelési mód, Elvek és utak, Magvető Kiadó, Bp., 1976, 1976, 1982
Tőkei Ferenc: Az „ázsiai termelési mód” kérdéséhez. Kossuth, Bp., 1965
Tőkei Ferenc: Az ázsiai termelési mód kérdéseihez, Kossuth Kiadó, Bp., 1965, 1975
II. Nyugati nyelvű könyvek
a) Általános összefoglalók
Balazs, Étienne: Chinese Civilization and Bureaucracy, New Haven, Yale University Press, 1964.
Ch’ü T’ung-tsu: Law and Society in Traditional China, Paris, Mouton, 1961.
Charles O. Hucker: China to 1850: A Short History, Stanford, Calif., Stanford University Press, 1978.
Eberhard, Wolfram: History of China,4th ed., London, Routledge & Kegan Paul, 1977
Ebrey, Patricia B. (ed.) Chinese Civilization and Society: A Suercebook, New York, Free Press, 1993
Fairbank, John K.: Chinese Thought and Institutions, Chicago, University of Chicago Press, 1957.
Fairbank, John K.–Edwin O. Reischauer: East Asia: Tradition and Transformation. Boston, Houghton Mifflin, 1989.
Loewe, Michael: The Pride that was China, New York, St. Martin’s Press, 1990.
Needham, Joseph: Science and Civilization in China, Cambridge, University Press, 1954–.
Ropp, Paul S. (ed): Heritage of China: Contemporary Perspectives on Chinese Civilization, Berkeley, University of California Press, 1990.
Twitchett, Denis–John K. Fairbank (eds.): The Cambridge History of China. Cambridge University Press, 1978–. Eddig megjelent kötetek: Vol. 1, The Ch’in and Han empires, 221 B.C.-A.D.220; Vol. 3, Sui and T’ang China, 589-906, Part 1; Vol. 6, Alien regimes and border states, 907-1368; Vol. 7, The Ming dynasty, 1368-1644, Part 1; Vol. 10, Late Ch’ing, 1800-1911, Part 1; Vol. 11, Nationalist China during the Sino-Japanese War, 1937-1945, Part 2; Vol 12, The Chinese Communist movement during the Sino-Japanese War, 1937-1945, Part 1; Vol. 13, Republican China 1912-1942, Part 2; Vol. 14, The People’s Republic, Part 1: The emergence of Revolutionary China, 1949-1965; Vol. 15, The People’s Republic, Part 2.
b) Egyes korszakok
A kezdetektől a Han-korig
Chang Kwang-chih: Art, Myth, and Ritual: The Path to Political Authority in Ancient China. Cambridge Mass, Harvard University Press, 1983.
Chang Kwang-chih: Shang Civilization. New Haven, Yale University Press, 1980.
Chang Kwang-chih: The Archaeology of Ancient China. 4th. ed., New Haven, Yale University Press, 1986.
Creel, Herrlee G.: The Origins of Statecraft in China. Chicago, University of Chicago Press, 1970.
Gernet, Jacques: Ancient China from the Beginnings to the Empire, Berkeley, University of California Press, 1968.
Hsü Cho-yun–Katheryn M. Linduff: Western Chou Civilization. New Haven, Yale University Press, 1988.
Hsü Cho-yun: Ancient China in Transition. Stanford, Stanford University Press, 1965.
Keightley, David N.: The Origins of Chinese Civilization. Berkeley, University of California Press, 1983.
Loewe, Michael (ed.): Early Chinese Texts: A Bibliographical Guide. Berkeley, Society for the Study of Early China and Institute for East Asian Studies, University of California, 1993.
Saughnessy, Edward L.: Sources of Western Zhou History: Inscribed Bronze Vessels. Berkeley, University of California Press, 1991.
A Qin- és Han-kor, valamint a széttagoltság kora
Bielenstein, Hans: The Bureaucracy of Han Times. Cambridge University Press, 1980.
Ch’ü T’ung-tsu–Jack Dull (eds.): Han Social Structure. Seattle, University of Washington Press, 1972.
Dien, Albert E. (ed.): State and Society in Early Medieval China. Stanford, Stanford University Press, 1990.
Eberhard, Wolfram: Conquerors and Rulers: Social Forces in Medieval China. 2nd ed., Leiden, Brill, 1965.
Hsü Cho-yun: Han Agriculture: The Formation of Early Chinese Agrarian Economy. Seattle, University of Washington Press, 1980.
Johnson, David: The Medieval Chinese Oligarchy. Boulder, Westview Press, 1977.
Loewe, Michael: Crisis and Conflict in Han China. London, Allen & Unwin, 1974.
Loewe, Michael: Everyday Life in Early Imperial China During the Han Period. London, Carousel Books, 1973.
Pirazzoli-t’Serstevens, Michele: The Han Dynasty. New York, Rizzoli, 1982.
Swann, Nancy L.: Food and Money in Ancient China. Princeton, Princeton University Press, 1950.
Wang Zhongshu: Han Civilization. New Haven, Yale University Press, 1982.
Yü Ying-shih: Trade and Expansion in Han China: A Study in the Structure of Sino-Barbarian Economic Relations. Berkeley, University of California Press, 1967.
Zürcher, Erik: The Buddhist Conquest of China: The Spread and Adaptation of Buddhism in Early Medieval China, 2 vols. Leiden, 1959, Brill.
Kronológia
Neolit kor
Kr. e.
8000 k. A mezőgazdaság kezdetei mind Észak-, mind Dél-Kínában.
6000–5000 k. A köles elterjedése Észak-Kínában; sertés- és kutyatartás Dél-Kínában.
5000–3000 k. Yangshao kultúra a Sárga-folyó mentén.
4700–2900 k. Hongshan kultúra északkelet-Kínában.
4100-2600 k. Dawenkou kultúra Shandongban.
3000–2000 k. Longshan kultúra a Sárga-folyó középső és alsó folyása mentén.
2207-1766 A legendás Xia-dinasztia uralkodásának hagyományos évszámai. A dinasztia léte nem bizonyított, bár a kínai tudósok a régészetileg feltárt Erlitou kultúrát a Xia-dinasztiával azonosítják..
17. sz. A Shang-dinasztia megalapítása. A bronzkor kezdete a Sárga-folyó medencéjében.
1384 Az utolsó Shang főváros megalapítása Anyang közelében.
14-11. sz. Feliratos jóslócsontok használata Anyangban; ezek az első kínai nyelvemlékek.
A Zhou-kor
Kr. e.
11. sz. Mu mezei csata.A Zhouk megdöntik a Shang-ház uralmát, a Nyugati Zhou-kor kezdete. A dinasztia első uralkodója Zhou Wuwang (Wu király), aki apjának posztumusz királyi címet adományozott (Zhou Wenwang, Wen király). Wu király után fivére, Zhou hercege (Zhou gong) uralkodott régensként.
10-9. sz. Az első bronzedény-feliratok. A Shijing (Dalok könyve) legrégebbi himnuszai.
841 Az első azonosítható csillagászati megfigyelés, a pontos kínai kronológia kezdete.
827-782 A Zhou-házi Xuan király uralkodása, alatta megindulnak az északi népek betörései.
771 A barbárok betörnek Shaanxi területére, a Zhou udvar elhagyja a Wei-folyó völgyében fekvő fővárost, s székhelyét keletebbre, Luoyangba helyezi át. A Keleti Zhou-kor kezdete.
722 A Tavaszok és őszök korszak (Chunqiu) kezdete, a hasonló című Lu-beli évkönyv első éve.
688 Először használják a xian (kerület, körzet) kifejezést egy meghódított területtel kapcsolatban, ami az új típusú centralizált közigazgatás megjelenésének első jele.
685–643 Qi Huangong uralkodása Qiben.
685–645 Guan Zhong főminisztersége Qiben. Különböző reformok a fejedelmi hatalom erősítésére, a hadsereg erejének növelésére, az arisztokrácia visszaszorítására.
667 Qi fejedelemség lesz a barbár betörések ellen létrejött szövetség vezetője, ezzel megkezdődik Qi hegemóniája.
632 Jin fejedelemség lesz a hegemón.
597 A Chu fejedelemségbeli Zhuang királyt elismerik a szövetség vezetőjeként, Chu lesz a hegemón.
589 Nagy csata a Qi és Jin, a korszak két legnagyobb versengő fejedelemsége között.
562 Lu fejedelmét elmozdítják a hatalomból, s csupán vallási kiváltságait tarthatja meg.
506 Wu fejedelemség hadjárata Chu ellen, amely során elfoglalják Yinget, Chu fővárosát.
494 Yue állam elismeri Wu fennhatóságát.
486-482 Wuban csatornát építenek a Jangce és Shandong tartomány déli része között.
481 A Tavaszok és őszök korszak vége.
479 Konfuciusz, a konfucianizmus alapítójának halála.
473 Yue fejedelemség megsemmisíti Wut.
453 Jin három kisebb fejedelemségre hullik szét (Han, Wei, Zhao). A Hadakozó fejedelemségek korának (Zhanguo) kezdete.
381 k. Mozi, a motizmus alapítójának halála.
367 A Zhou királyi házat két részre osztják: Keleti és Nyugati Zhoura.
361 Shang Yang, a legista reformer Qin fejedelemségbe érkezik.
356-348 k. Shang Yang nagyszabású reformokat vezet be Qin fejedelemségben.
338 Shang Yang kivégzése.
335 k. Az „egoista” filozófus, Yang Zhu halála.
334 Chu fejedelemség elfoglalja a Yue Királyságot.
325 Qin fejedelme felveszi a wang (király) címet.
318-316 Qin területeket szerez Sichuanban.
307 Zhao fejedelemség lovas egységeket állít fel a nomádok ellen.
300 k. Qin, Zhao és Yan fejedelemségekben falakat építenek az északi nomádok ellen. A szofista Hui Shi és a taoista filozófus, Zhuangzi halála.
289 k. Konfuciusz követőjének, Menciusznak (Mengzi) a halála.
286 Qi felszámolja a kelet-henani Song fejedelemséget.
278-277 Qin terjeszkedni kezd Hebei és Hunan tartományokban, Chu rovására.
277 k. A nagy költő, Qu Yuan halála.
260 changpingi csata: Qin elsöprő győzelme Zhao felett.
259-257 Qin csapatai megostromolják Handant, Zhao fejedelemség fővárosát.
256 Qin felszámolja a Zhou királyi házat, ezzel hivatalosan is véget ér a Zhou-dinasztia.
250 k. A szofista Gongsun Long halála.
249-237 Lü Buwei a főminiszter Qin fejedelemségben.
246 Qinben Ying Zheng, a későbbi Qin Shi Huangdi kerül a trónra. Qin 150 kilométer hosszú csatornát épít Shaanxi tartományban.
240 k. Zou Yan, az „öt elem” (wuxing) iskola alapítójának halála; megjelenik a Lüshi Chunqiu, a kor tudásának összefoglaló műve.
239-235 Qinben áttelepítik a lakosságot, hogy benépesítsék a Wei-folyó völgyét.
237 Lü Buwei főminiszterségének vége, Ying Zheng leszámol belső ellenfeleivel.
234 A konfuciánus filozófus, Xunzi halála.
233 Han Feizi, a legista filozófus halála.
230-221 Qin sorban elfoglalja Han, Zhao, Wei, Chu, Yan és Qi fejedelemséget.
227 Sikertelen kísérlet Ying Zheng meggyilkolására.
A Qin- és a Han-kor
Kr. e.
221 Kína Qin uralma alatt egyesül, létrejön a Kínai Császárság, Ying Zheng felveszi a császár (huangdi) címet, illetve a „Qin Első Császára” (Qin Shi Huangdi) nevet. A következő években egyesítő intézkedések sora születik (mértékegységek, pénz, írás stb.).
221-214 Hadjáratok Fujian, Guangdong, Guangxi tartományokba és Észak-Vietnámba.
220 A császári úthálózat kiépítése, az északi védműrendszer (a későbbi Nagy Fal) újjáépítése és meghosszabbítása.
215 Meng Tian hadjárata Mongóliába a xiongnuk (ázsiai hunok) ellen.
214 Hadjárat Nanyuébe (Kanton és Hanoi környéke). 500 ezer bűnöző áttelepítése Nanyuébe.
213 A „könyvégetés”.
212 A császári paloták építése.
210 Az Első Császár váratlan halála.
209 A felkelések és a belháború kezdete Qinben; a xiongnu törzsszövetség feje, Maodun létrehozza az első sztyeppei birodalmat.
208 Chen She felkelése Qin ellen.
206 A Qin-dinasztia bukása, Xianyangot, a fővárost elpusztítja Xiang Yu. Liu Bang felveszi a Han államnevet (ekkor még csak egy részterületen)
206-202 „Chu és Han háborúja”, vagyis Xiang Yu és Liu Bang harca a hatalomért.
202 Liu Bang legyőzi Xiang Yut, ezzel megalakul a Han-dinasztia.
201 Liu Bang birodalma egyes területeit adománybirtokként szétosztja fegyvertársai között.
200 Liu Bang Chang’anban (a mai Shaanxi tartománybeli Xi’annál) építi fel fővárosát. 200 körül a kínai védvonalakat a Qin-beli Nagy Faltól délre vonják vissza.
198 Az egykori Qi és Chu fejedelemségbeli gazdag családokat Chang’an környékére telepítik át.
191 Eltörlik a Qin-dinasztia legkegyetlenebb törvényeit.
188 Enyhítik a kereskedőkre vonatkozó szigorú törvényeket.
180 Meghal Lü császárné, nemzetségének tagjait kiirtják.
179 Nanyue elismeri a Hanok fennhatóságát.
175 Központi ellenőrzés alá vonják a pénzérmék öntését.
174 Meghal Maodun, a shanyu, a Xiongnu Birodalom megalapítója.
167 Eltörlik megcsonkító büntetéseket.
165 Az első hivatalos vizsgák a hivatalnoki tisztségekért.
158 Az első említés az északi határvidéken létrehozott katonai kolóniákról (tuntian).
144 A xiongnuk betörnek Shanxi tartományba és elhajtják a császári ménesek lóállományát.
141-87 A Han-házi Wu császár (Han Wudi) uralkodása.
138 Zhang Qian útnak indul Közép-Ázsiába, hogy felkutassa a yuezhi népet, s szövetséget kössön velük a xiongnuk ellen.
129 A xiongnuk elleni hadjáratok kezdete.
128 Az első hadjáratok Mandzsúriába és Koreába.
127 Törvény születéik a birtokoknak a fiúörökösök közötti felosztásról.
126 Zhang Qian visszatér Ferganából és Baktriából.
124 Liu An, Huainan hercege sikertelen felkelést indít Han Wudi ellen. Hivatalt hoznak létre, ahol ötven tudós tanulmányozza az új írásjegyekkel írt Klasszikusokat.
122 Liu An, Huainan hercege öngyilkos lesz. Az ő udvarában állították össze a taoista filozófiáról szóló Huainanzi című művet.
122-109 A Han-dinasztia déli irányú terjeszkedésének időszaka.
120 Egy természeti csapást követően több mint 700 ezer embert telepítenek át Shandongból Shaanxi tartományba. Létrehozzák a Zenei Hivatalt (Yuefu), amelynek feladata a népdalok összegyűjtése.
119 Zhang Qian ismét útnak indul Közép-Ázsiába, a wusunuk földjére (az Ili-folyó völgyébe).
117 A híres fu-költő, Sima Xiangru halála.
117-115 Gansuban tartományt alapítanak.
113 Hatalmas erőfeszítések az északnyugati területek öntözésére és művelés alá vonására.
108 A Hanok négy tartományt hoznak létre Koreában. Az első hadjáratok Közép-Ázsiába.
105 Han követség érkezik a Szeleukidák birodalmába a Tigris-folyóhoz.Meghal Dong Zhongshu, aki a Klasszikusokhoz írt kommentárokat. A közép-ázsiai királyságokat felkereső követségek behozzák Kínába a bort és a lucernát.
104 Naptárreform: a 20. századig érvényes hagyományos kínai naptár alapjainak kidolgozása.
102 Mongóliában megerősített ellenőrzőpontokat állítanak fel; a közkatonák és elítéltek tovább építik a Nagy Falat Lanzhoutól a Yumenguanig.
101 A Fergana ellen indított második hadjárat győzelemmel zárul.
99 Lázadások törnek ki a birodalom keleti részein
98 Állami monopólium lesz az alkohol.
93 Megtalálják a régi írásjegyekkel íródott Klasszikusokat.
92 Boszorkányperek a császári udvarban.
92 k. Meghal a kiváló történetíró, Sima Qian, a Shiji (A történetíró feljegyzései) szerzője.
87 Han Wudi császár halála.
81 Viták a császári udvarban arról, hogy fenntartsák-e az állami só-, vas- és alkoholmonopóliumot. A viták szövegét néhány évvel később a Yantielun (Vita a sóról és vasról) című könyvben adták közre.
68 A helyőrségek elhagyják a Nagy Falon túli erődítményeket.
60 A xiongnuk hatalma hanyatlásnak indul.
41 A Császári Akadémia hallgatóinak létszámát 1 000 főre emelik.
18 Megvásárolhatóak lesznek a hivatali rangok.
15 Yang Xiong összeállítja a Fangyant, a kínai nyelvjárásokról szóló első munkát.
14 Parasztfelkelések.
8 A Császári Akadémia hallgatóinak a létszámát 3 000 főre emelik.
7 Megszüntetik a Zenei Hivatalt. Liu Xiang összeállítja a könyvkatalógusát, a Qilüét.
6 Meghal Liu Xiang, a Xinxu és a Shuoyuan szerzője.
1 Wang Mang felemelkedésének kezdete.
Kr. u.
2 Az első ismert népszámlálás: 12 366 470 család és 57 671 400 fő.
6 Ping császár halálát követően Wang Mang régensi hatalmat gyakorol.
7 Wang Mang pénzügyi reformja. Felkelések Wang Mang ellen.
8 Meghal a taoista, racionalista filozófus Yang Xiong, a régi írásjegyes iskola híve, a Fayan és Taixuanjing szerzője.
9 Wang Mang megalapítja a Xin-dinasztiát. Földreform.
10 A régi Han előkelőségeket a közemberek rangjára fokozzák le.
11 A Sárga-folyó áttöri a gátakat és új mederben folyik tovább.
17 A természeti csapások és a sorozások következtében egyre több helyen törnek ki parasztfelkelések.
23 A Wang Mang által alapított Xin-dinasztiát elsöprik a népfelkelések és régi császári előkelőségek lázadásai. A vörösszemöldökűek betörnek Chang’anba.
23 Meghal a császári könyvtáros, Liu Xin, aki összeállította az első kínai bibliográfiát.
25 Liu Xiu császárnak kiáltja ki magát: a Kései- vagy más néven Keleti Han-kor kezdete. Luoyang lesz az új főváros.
27–28 Az új Han császár leszámol ellenlábasaival és leveri a vörösszemöldökűeket.
42–43 Ma Yuan tábornok sikeres hadjárata a Trung Thac és Trang Nhi vezette vietnami felkelők ellen.
50 A déli xiongnuk, a Hanok szövetségei betelepülnek Észak-Shaanxiba és Észak-Shanxiba.
57 Kjúsú északi részéről japán követség érkezik Kínába.
65 k. Az első írásos emlék, amely buddhista közösségre utal (Pengcheng, Jiangsu tartomány).
73–94 Ban Chao hadvezér visszaszerzi az ellenőrzést az északnyugati oázisok felett.
77–91 Hotan lesz a Hanok közép-ázsiai kormányzati központja
79 Tanácskozás a császári udvarban a Klasszikusok értelmezéséről. A tanácskozás összefoglalása a Baihutongban jelenik meg.
82 k. Megjelenik a Hanshu (A Han-dinasztia története), az első hivatalos dinasztikus történeti munka, Ban Gu és nővére, Ban Zhao munkája.
83 Wang Chong megírja a Lunhenget (Mérlegelések), amelyben elítéli a babonákat és az általánosan elfogadott, elavult nézeteket, s a természetből vett magyarázatokat ad a fizikai jelenségekre.
87 Kusáni küldöttség érkezik Luoyangba.
87 Az állami só- és vasmonopóliumok eltörlése.
89–105 Indiai küldöttségek Luoyangban.
92 A börtönben meghal Ban Gu, a Hanshu szerzője.
97 Gan Yinget, akit Ban Chao küldött a Római Birodalom keleti tartományaiba,
feltartják a Parthus Birodalom nyugati határánál.
100 Kiadják a Shuowen jiezit, az első írásjegyszótárt (9 353 írásjegy). Az indiai buddhista szövegek első kínai fordításai.
101 Küldöttség a parthusoktól.
105 Egy Cai Lun nevű eunuch bemutatja a császárnak az első papírt; ezután a papírhasználat villámgyorsan terjedni kezd.
106 Az udvar kiadásainak és egyes köztisztviselők fizetésének csökkentése.
107 Küldöttség az egyik japán fejedelemségből.
120 Küldöttség érkezik Luoyangba a burmai Shan Királyságból. A küldöttek a Római Birodalom keleti részéről származó táncosokat és akrobatákat ajánlanak fel az udvarnak.
125 k. Az eunuchok hatalma növekedni kezd.
125–150 k. A Hanok helyreállítják a hatalmukat Közép-Ázsiában.
132 Az első említés a Kína és Jáva közötti hivatalos kapcsolatfelvételről.
135 Az eunuchoknak engedélyezik, hogy fiúgyermeket fogadjanak örökbe.
139 Meghal Zhang Heng, a híres csillagász, matematikus és költő.
140 Xianbei előrenyomulás, a Hanok nagy területeket adnak át nekik.
147 Luoyangba érkezik An Shigao, a nagyhatású párthus szerzetes, az indiai buddhista szövegek első ismert kínai fordítója.
157 Népszámlálást tartanak: 56 486 856 lakos.
161 Délkelet-Ázsián keresztül Indiai küldöttség érkezik Kínába.
165 k. Meghal Wang Fu, a Qianfulun című politika- és társadalomkritika szerzője.
166 A Római Birodalom keleti határvidékéről kereskedők érkeznek Kínába; az első említés a luoyangi császári udvarban tartott buddhista szertartásról.
169 Nagy győzelem a qiangok felett.
170 k. Nőni kezd a parasztok közötti elégedetlenség
175 A fővárosban háromféle írásmóddal kőbe vésik a Klasszikusokat.
175-től Az eunuchok hatalmának növekedése.
178 Árusítani kezdik a hivataokat.
184 A sárgaturbánosok hatalmas felkelése; létszámuk rövidesen 300 000 fő fölé emelkedik.
189 Az eunuchok lemészárlása; Luoyangot, a fővárost kifosztják Dong Zhuo csapatai, ezzel a gyakorlatban megszűnik a Han-ház hatalma. A zűrzavarban eltűnnek a Han-dinasztia gyűjteményei és levéltári anyagai.
190 k. Cao Cao megerősödésének kezdete. A taoista Wudoumidao szekta Dél-Shaanxi és Sichuan tartomány területén független államot hoz létre. Megszűnik az összeköttetés Közép-Ázsiával.
194 Éhínség Chang’anban.
194 Sun Ce elfoglalja a Jangce alsó folyását.
200 Sun Ce halála. Örökébe öccse, Sun Quan lép.
200 Cao Cao gyakorlatilag egész Észak-Kínát uralma alá hajtja.
208 Liu Bei és Sun Quan szövetséget köt Cao Cao ellen. Cao Cao csapatainak veresége a Yangcénál a vörössziklai csatában.
211 Liu Bei megerősíti hatalmát Sichuan tartományban.
211 Sun Quan Nanjingba teszi a székhelyét, amelyet megerősítenek és a nevét Jiankangra változtatják.
A széttagoltság kora
220 Cao Cao meghal, fia, Cao Pi (220-226) felveszi a „Wei császára” címet; Liu Bei Sichuan tartományban megalapítja a Shu-Han államot, fővárosa Chengdu; Sun Quan felveszi a „Wu császára” címet. Ezzel véget ér a Han-dinasztia, megkezdődik a Három királyság (Sanguo) kora.
230 A Wu Királyság tengeri expedíciói; meghal a korszak legnagyobb költője, Cao Zhi, Cao Cao fia; meghal a Xuanxue iskola (Titokzatos tanítás) két filozófusa, He Yan és Wang Bi.
234 Meghal Zhu Geliang, a Shu-Han Királyság tanácsadója.
249 Weiben Sima Yi államcsínyt hajt végre.
262 A taoista költő és zenész Xi Kang halála.
263 A Shu-Han államot elfoglalja Wei; meghal a költő, Ruan Ji.
265 Sima Yan Luoyangban megalapítja a Jin-dinasztiát.
268 A Jin-dinasztia kiadja a Taishi korszak törvénykönyvét, amely 2926 paragrafusból áll.
279 Értékes Hadakozó fejedelemségek kori kéziratok kerülnek elő egy Henan tartománybeli sírból (Mu Tianzi zhuan, Zhushu jinian).
280 A Jin Birodalom hadserege beveszi Nanjingot, és elfoglalja a Wu Királyságot. Ezzel véget ér a Három királyság korszaka. Kína újra egyesül a Jin-dinasztia alatt, de csupán igen rövid időre. A 265-316 között uralkodott dinasztia utólag a Nyugati Jin nevet kapja.
285 k. Megjelenik a Sanguozhi (A Három királyság története).
304 Li Xiong Chengdu királyának nyilvánítja magát; Sichuan és Yunnan egy része független királyság lesz. Liu Yuan, a sinizálódott xiongnu törzsek egyik törzsfőnöke Shanxi tartományban megalapítja a független Han királyságot.
310-től A kínai társadalom felső rétegei tömegesen menekülnek dél felé.
310 Luoyangot xiongnu harcosok fosztják ki.
313 Megszűnik a koreai Lelang tartomány.
316 A xiongnu származású Lin Yao megostromolja és beveszi Chang’ant. A Nyugati Jin Birodalom összeomlik. Birodalom-szerte fellázadnak a sinizálódott barbárok.
317 Sima Rui Nanjingban császárrá kiáltja ki magát: a Keleti Jin-dinasztia kezdete. A délen uralkodó Keleti Jinnel párhuzamosan az északi területek felett idegen eredetű uralkodóházak osztoznak.
317 k. Megjelenik a Baopuzi című mű;szerzője Ge Hong, a korszak legjelentősebb polihisztora.
351 Chang’anban megalakul a Korai Qin Királyság.
354 Gansu tartományban megalakul a Korai Liang Királyság.
357 Trónra lép a Korai Qin Királyság harmadik, legjelentősebb uralkodója, Fu Jian.
365 k. A híres kalligráfus Wang Xizhi halála. Dunhuangban elkezdik kifaragni az Ezer Buddha-barlangtemplomokat.
373 Fu Jian elfoglalja Sichuan és Yunnan tartományt és Guizhou tartomány egyes részeit.
374 Dao’an katalógust készít a kínaira fordított buddhista művekből. (kb. 600 cím)
376 Fu Jian megszállja a Korai Liang Királyságot. Hatalmát kiterjeszti Közép-Ázsia felé. Egész Észak-Kína egyesül.
383 Feishui csata: Fu Jian vereséget szenved Keleti Jintől.
385 Fu Jian halála és birodalmának összeomlása.
386 A tuoba törzs megalakítja az Északi Wei-dinasztiát (386-534). Fővárosuk 398-tól Datong.
389 A Kései Liang Királyság megalakulása.
398 Az Északi Wei Királyság elfoglalja Észak-Kína nagy részét.
399–412 Faxian, a híres szerzetes zarándoklata Közép-Ázsián keresztül Indiába.
402 Chang’anba érkezik a kiváló kuqai fordító, Kumáradzsíva.
402-404 Huan Xuan, a Keleti Jin Birodalom központi tartományának ura fellázad, elfoglalja Nanjingot, de lázadását leverik, s restaurálják a Keleti Jin-dinasztiát.
406 Az Északi Wei Királyságban bevezetik a közigazgatás centralizációját célzó első intézkedéseket.
411 Meghal Gu Kaizhi, az első ismert kínai festő.
414 Megjelenik a Foguoji (más néven Faxianzhuan) Faxian értekezése a buddhista országokról, a korabeli közép-ázsiai viszonyok fontos forrása.
417 A Keleti Jin Birodalom elfoglalja Chang’ant, s megdönti a Kései Qin Királyságot.
420 Liu Yu államcsínyt követ el, majd Nanjingban megalapítja a Liu-Song-dinasztiát. A Keleti-Jin-dinasztia uralma ezzel véget ér.Az Északi és déli dinasztiák korának (Nanbeichao) kezdete (420-589).
422 Az Északi Wei Királyság támadásokat indít a Liu-Song Birodalom ellen.
423 Az Északi Wei Királyság elfoglalja Luoyangot. A Liu-Song-dinasztia követséget küld a koreai Kogurjó Királyságba.
427 A híres költő, Tao Qian (Tao Yuanming) halála.
430 k. Megjelenik a Houhanshu (A Keleti Han-dinasztia története).
433 A kiváló költő, a buddhista hatást tükröző Xie Lingyun halála.
444 Kou Qianzhi közbenjárására a taoizmust államvallássá teszik az Északi Wei Királyságban.
450 Meghal a híres miniszter, Cui Hao, aki Északi Weiben kínai mintájú közigazgatási és törvénykezési rendszert vezetett be.
478 Az Északi Wei Királyságban megtiltják az előkelőségek és a közemberek közötti házasságokat.
479 A Liu-Song-dinasztia véget ér, Nanjingban megalakul a Déli Qi-dinasztia.
485 Északi Weiben újféle földosztási politikát alkalmaznak, különbséget téve a gabonatermő területek és az eperfaültetvények között.
488 Megjelenik a Songshi (A Liu-Song-dinasztia története).
489 Datong közelében megkezdődnek a yungangi buddhista barlangtemplomok építésének munkálatai.
493 Az Északi Wei Királyság Luoyangba teszi át székhelyét.
495 Az Északi Wei Királyság új fővárosának, Luoyangnak a közelében elkezdődnek a longmeni buddhista barlangtemplomok építésének munkálatai.
496 A híres buddhista Shaolin kolostor megalapítása a Henan tartománybeli Songshanon. A kolostor a Tang-korban a Chan szekta híres központjává vált.
502 Megbukik a Déli Qi-dinasztia, Nanjingban megalakul a Liang-dinasztia.
502–557 Délen a Liang-dinasztia uralkodik.
502–549 Liang Wudi uralkodása Liangban.
502-549 A Liang-dinasztia Wu császárának uralkodása, akit a buddhizmus pártfogolása miatt „bódhiszattva császárnak” is neveztek.
513 Meghal a hangtannal foglalkozó tudós Shen Yue, a Liang-dinasztia Wu császárának tanácsadója, aki először figyelte meg a kínai nyelv zenei hangsúlyait.
525-527 Katonák és egykori nomádok felkelései az Északi Wei Királyság északi határán.
530 k. A Liang Birodalomban élő buddhista szerzetes, Huijiao megírja a kiváló szerzetesek életrajzait összefoglaló művét, a Gaoseng zhuant. Megjelenik a Wenxuan, a később rendkívül népszerűvé váló irodalmi antológia, amely a Han-dinasztiától a Liang-dinasztiáig tartó korszakot öleli fel.
534 Északi Wei kettészakad: Ye székhellyel megalakul a Keleti Wei-dinasztia.
535 Chang’an székhellyel megalakul a Nyugati Wei-dinasztia.
544 Vietnamban megalakul a Dai Viet állam.
550 Államcsíny Keleti Weiben, megalapul az Északi Qi-dinasztia.
552-555 A türkök létrehozzák új sztyeppei birodalmukat.
553 Nyugati Wei elfoglalja Sichuan tartományt.
554 Az Északi QiBirodalomban élő Wei Shoumegírja a Weishut (Az Északi Wei-dinasztia történetét).
555-556 Az Északi Qi-dinasztia északi határa mentén 1500 kilométer hosszú falrendszer épül, 1 800 000 embert munkájával.
557 Államcsíny Nyugati Weiben: Chang’anban megalakul az Északi Zhou-dinasztia; délen megbukik a Liang-dinasztia, Nanjingban megalakul a Chen-dinasztia.
564 Az Északi Qi Birodalomban büntető törvénykönyvet állítanak össze. Ez szolgál alapul a Sui- és a Tang-kori törvénykönyvekhez.
574 Buddhista üldözés Északi Zhouban.
577 Északi Zhou elfoglalja Északi Qit, s ezzel egész Észak-Kína egyesül.
581 Yang Jian tábornok államcsínye Chang’anban; Északi Zhou helyén létrejön a Sui-dinasztia.
583 A Sui-dinasztia győzelmet arat a türkök és tuyuanok felett.
585-587 Északon falat emelnek, Yangzhou környékén pedig csatornát ásnak. |