Keresés

 

KOFUN SíRHALMOK, HANIWA SZOBROK, TÜKRÖK

 

 

1.a Nintoku császár sírhalma, Sakai (Japan, its Land, People and Culture, Japanese National Commission for Unesco, 1958)

1.b Haniwa szobrok (Kokka 206, 1907)

1.c Tükör a Mikura kofun ásatási anyagából (Yamato no kofun, 1941)

 

A Kofun-korban (isz. 300-710) számos nagyméretű földhalom sírt, ún. kofunt emeltek. A legkorábbi kofun sírokat Japán főszigetének középső területén tárták fel, majd készítésük fokozatosan elterjedt az ország egész területén. A földhalomsírok emelése, továbbá egy központból kiinduló terjedésük a politikai hatalom rendeződését is mutatja. A helyi hatalmi központok helyett lassanként kialakult egy központi államalakulat Nara-Osaka környékén. 710-ben, a Nara-kor kezdetén felépült Japán első fővárosa, majd a buddhizmus elterjedésével megváltoztak a temetkezési szokások is. A Kofun-korban szoros kapcsolatot tartottak fenn a kontinenssel, ezt bizonyítják többek közt a hasonló korú koreai emlékekkel kimutatható hasonlóságok is.

 

 

A kofun sírhalmok emelése feltehetően kapcsolatba hozható azzal a korábbi, Yayoi-kori (ie. 300-isz.300) temetkezési szokással, miszerint domboldalakban alakították ki a sírokat. A kofun sírhalmok általában kerek vagy pedig „kulcslyuk“ alaprajzúak. A sírhalmokat akna sírok fölé emelték. A temetkezési kamra általában földpadlós, kőfalakkal körülvett szoba volt, ide helyezték el a fakoporsót és a sírmellékleteket. A kamrát sziklákkal zárták le, majd ráhalmozták a földet. A holtat általában vas fegyverek, bronz tükrök, jade tárgyak kísérték a túlvilágra. A haniwa szobrocskák a sírhalom külső felületén kerültek elhelyezésre. Az 5. századtól a sírhalmok mérete jelentősen megnő, szerkezetük összetettebbé válik. Mesterséges dombokat emeltek, melyeket árkokkal vettek körül. A legnagyobb kofunokat a császári család tagjai számára készítették, hatalmi szimbólumként is fontos szerepet töltöttek be. Japán legnagyobb kofun sírhalma Osaka közelében, Sakaiban található, úgy tartják ez Nintoku császár sírja. A központi „kulcslyuk“ alakú sírhalom közel 28 m magas és 487 m hosszú, s három árok övezi. Felületén több mint 20. 000 haniwa szobrot helyezhettek el. A 6. és 7. században a családi sírok építése vált gyakorivá, a főkamra falát festményekkel vagy bevésett díszítményekkel gazdagították.

 

 

A haniwa („agyag-henger“) szobrocskák is a Kansai területen alakultak ki. Gyakran egy ház alakú haniwa szobrot helyeztek az elhunyt fölé, a többi különböző formájú szobrocskát pedig koncentrikus formák mentén állították sorba a sírhalom felületén, vagy a halotti kamrák bejáratánál. A szobrocskák készítésének központja azután keletebbre húzódott, elrendezésük pedig a temetkezési szokások változásával átalakult. A haniwák eredete a Yayoi-korig nyúlik vissza, a korai szobrocskák alacsony hőfokon égetett mázazatlan kerámiák voltak. Fennmaradtak egészen egyszerű formájúak, de készültek házakat, fegyvereket, állatokat vagy emberi alakokat formázóak is. Közös vonásuk a hengeres talapzat. Egyes elképzelések szerint az volt a funkciójuk, hogy elválasszák a holtak és az élők világát.

 

 

A Kofun-korban a sírok további jellegzetes melléklete a bronztükör volt. A kerek bronztükör egyik fele fényesre polírozott, tükröző felület, hátoldala pedig domború díszekkel ékített, a közepén elhelyezkedő kiemelkedő részen díszes zsinórt vezettek át.

 

 

Bincsik Mónika