Keresés

 

 

 

 

 

 

HISHIKAWA MORONOBU (1618-1694) 

ÉS A TORII-CSALÁD FAMETSZETEI

 

 

 

26.a Hishikawa Moronobu művének másolata, surimono (Die Geschichte der, 1925)

26.b Torii Kiyonobu: Kanazawa Hakkei (Die Geschichte der, 1925)

26.c Torii Kiyomasu: Hantayū az Ichimonji házból (Die Geschichte der, 1925)

 

 

A kiteljesedett ukiyo-e stílus kialakulásához nagymértékben hozzájárult a szép asszonyokat ábrázoló festmények (bijinga) típusának kialakulása. A bijinga kezdetben általában egy kurtizán alakját jelenítette meg semleges háttér előtt. A műfaj a 17. század harmadik negyedében lett népszerű. A festményeket városi festők készítették, akik nem szignálták műveiket, s a képek feltehetően az örömnegyedek támogatói, a jómódú városi lakosok vagy szamurájok számára készülhettek, mint drága ajándék tárgyak. A korabeli bijinga képek finom vonásokkal készültek, aprólékos részletekkel, s a női alak elegáns megformálásával. Az ukiyo-e műfaj kiérleléséhez hozzájárultak továbbá a városi emberek életét, mindennapjait és szórakozásait megörökítő irodalmi alkotások is.

 

 

 

Az első művész, aki felhívta a figyelmet a fametszet lehetőségeire és műfajában elismertté vált Hishikawa Moronobu (1618-1694) volt. Textiltervező családból származott, s hímzések motívumainak alárajzolásával kezdte pályafutását. Innen lépett tovább a fametszetek tervezéséhez, a minták körvonalainak megfestéséhez. Miután Edoba költött kezdett el komolyan foglalkozni fametszetekkel, legjobb művei 1673 és 1687 között készültek. Fametszetes könyvek illusztrálásával is foglalkozott, de leginkább az egyes fametszetes lapok terveivel alkotott maradandót. Fametszetei általában szöveg nélkül készültek, s az edoi yoshiwara örömnegyedet, vagy virágünnepeket örökítenek meg. Ezek voltak azok a metszetek, melyek a chōninok számára bebizonyītották, hogy a fametszetek önálló művészi alkotásnak tekinthetők, s művészi minőségük jelentős. Ő volt az első művész, aki feltüntette nevét a nyomatokon.

 

 

 

Moronobu stílusának kiválóságát, s az általa megnyitott új lehetőségeket felismerve a Torii-iskola kezdte meg a fametszet műfajának továbbgondolását. Torii Kiyomoto (1645-1702)az iskola alapítója kabuki színész volt, aki női szerepek eljátszására szakosodott. 1687-ben költözött Edoba, ahol megbízást kapott egy kabuki darab „plakátjának“ elkészítésére. Műve oly nagy tetszést aratott, hogy más színházaktól is kapott felkéréseket, s már nemcsak „plakátok“, de más színházi tematikájú képek készítésére is. Fia, Kiyonobu I (1664-1729) kiválóan meg tudta formálni a kemény, dinamikus játékstílust, melyet az igen népszerű színész, Ichikawa Danjūrō képviselt, a széles, erőteljes körvonalak alkalmazásával. Kiyomasu I (műk. 1697- c. 1720), a család harmadik generációs tagja, kalligrafikus hatású vonalaival vissza tudta adni az ecsetvonások sajátosságait a metszeteken. Erőteljes és lendületes stílusa tette kedveltté. 

 

 

Bincsik Mónika