Keresés

ASSZÍR SZTÉLÉK

 

Görög „állókő”, az óvilági kultúrákban használt domborműves kőlap, amelyet alkalmanként felirattal is elláttak. A kőlap formája változó, felső éle általában íves lezárású volt. Egyik, vagy mindkét lapját domborműves faragással, vagy bekarcolt mintákkal díszítették. Funkciója szerint lehetett sírsztélé, votív sztélé, győzelmi sztélé, szerződés sztélé, határ sztélé, stb. Legkorábbi feliratos példái az ókori Keleten Sumerből, a Kr.e. III. évezredből ismertek. Ezek elsősorban győzelmi sztélék („Keselyű sztélé”, „Narám-Szín sztélé”), építkezésekről megemlékező sztélék („Ur-Nammu sztélé”), és nagyszámú templomi votív sztélé. A Kr.e. II. évezredben a kassú kori Babilóniából ismerünk olyan hengeres sztéléket (kudurruk), amelyek birtokadományokról tudósítanak (szerződés sztélék) és talán határkőként is funkcionálhattak. A Kr.e. I. évezred első felében Asszíriában a sírsztélék mellett az asszír királyok dicső tetteiről (hódításairól és győzelmeiről) megemlékező sztélék a legismertebbek. Ezeket vagy nyilvános tereken illetve templomokban, vagy a hódításaik végpontjainál, városok kapuiban illetve hágókon, hegyoldalakon állíthatták fel. Az itt látható kép (3. kép, sztélé Nimrudból, Kr.e. 879, BM 118805) II. Assur-nászir-apli (Kr.e. 883-859) asszír királyt ábrázolja jellegzetes királyi viseletben. Fején a jellegzetes fezszerű asszír korona, bal kezében pedig hatalmi szimbóluma, egy buzogány látható. Jobb kezét feltartva mutatóujját előre nyújtja (az akkád ubāna tarāsu kifejezés jelentése: „az ujj kinyújtása”). Más sztéléken egy másik kéztartás látható: a király egy növénnyel (lótuszvirág) érinti meg az ajkát (akkád: „appa labānu”). A király alakja fölött egy sor istenszimbólum látható, melyek balról jobbra haladva a következők: körben ábrázolt csillag: Istár, a szerelem és háború istennője; kétágú villám: Adad viharisten; holdsarló: Szín holdisten; szárnyas napkorong: Samas napisten; szarvkorona: Assur főisten. A sztéléfaragás művészetéről általánosságban elmondható, hogy a nyilvános helyen felállított sztélék kötött ikonográfiai repertoárral rendelkeztek. Hasonló sztéléje több asszír királynak, köztük V. Samsi-Adadnak (Kr.e. 823-811) (4. kép, sztélé Nimrudból, Kr.e. 820) és III. Adad-nirárinak (Kr.e. 810-784) (5. kép, sztélé Tell ar-Rimahból) is volt.

 

Az asszírok isteneknek is állítottak sztéléket, mint azt Arbelai Istár Til-Barszip lelőhelyéről előkerült sztéléje (1. kép), vagy Adad isten Arszlan-Tasban talált sztéléje (2. kép).