ALCSI KOLOSTOR
Alcsi (t.: A lci) tibeti buddhista kolostora az Indiához tartozó nyugat-tibeti Ladakban, az Indus folyó déli partján fekszik. A kolostor épület-együttese hat templomból és három kapu-alapzatú sztúpából áll. Legfontosabb épületei a Gyűlésterem (t.: ‘Du khang ), a „Háromszintes” (t: gSum brtsegs) és a Manydzsusrí Templom (t.: ‘Jam dpal lha khang), melyek a 12. század vége, 13. század eleje körül jöttek létre. Az ún. „kis” és „nagy” sztúpa közvetlenül a „Háromemeletes” után épülhetett, nem sokkal később pedig, a 13. és a 14. század folyamán a Fordító Temploma (t.: Lo tsa ba lha khang) és az Új Templom (t.: Lha khang gsar ma).
A Dukhang felirata egy helyi nemest, Kalden Serapot említ alapítóként. Az itt található ábrázolások közül Szarvavid Vairócsana buddha szobra vagy a falképek mandalái a „Nagy Fordító”, Rincsen Szangpo (958–1055) által fordított tantrák ikonográfiáját követik. A többi képen Aksóbhja buddha mennyországa, valamint Sákjamuni Buddha életét bemutató és a korabeli vallásos, világi életből vett jelenetek láthatók, köztük a híres, „ivójelenet”.
A „Háromemeletes” feliratai Kalden rokonát, Cultrim Ö szerzetest (12–13. sz.) nevezik meg alapítónak. Az épület szerkezete egy térbeli mandalát jelenít meg. Az első emeleti galéria falképeinek az egyik tantrához kapcsolódó mandalái valószínűleg a beavatásoknál voltak használatosak. A belső tér közepén egy sztúpa, körülötte pedig az égtájak irányában ahárom bódhiszattva (Avalókitésvara, Maitréja, Manydzsusrí) nagyméretű, festett stukkó szobra található, melyek az alapító felirata szerint a buddhák megvilágosodott Testét, Beszédét, Tudatát, valamint a három buddha-testet (szkrt.: trikája) jelképezik. A szobrok hosszú, indiai alsóruhákat viselnek, melyeket a szokásos textilminták helyett ikonográfiai jelenetek díszítenek. Manydzsusrí ruházatán a mahásziddhák életéből vett ábrázolások, Avalokókitésvara ruházatán zarándokhelyek láthatók, melyek kasmíri épületeken alapulnak; a négykezű Maitréja ruházatán pedig Sákjamuni Buddha életéből vett jelenetek találhatók. A falakat borító ábrázolások közül kiemelkedik az első emeleten látható Nyolc Veszélytől Megmentő Tárá képe.
Az Alcsiban található épületek párhuzamai, a falképek komplexitása, a ruhastílusok és a textilminták, az ábrázolások ikonográfiai azonosítása, valamint a különböző művészeti hatások (Irán, Kasmír, helyi művészek, stb.) jelenleg is tudományos kutatás tárgyát képezik.
Kelényi Béla