Keresés

ARCHAIKUS KOR: SZOBRÁSZAT III

 

1. kép: Héra a szamoszi Héraionból. Kr. e. 560 k. Márvány. Mag. 1,92 m. Párizs, Louvre

2. kép: Attikai koré. Kr. e. 570 k. Márvány. Mag. 92 cm. Athén, Akropolisz Múzeum

3. kép: Khioszi koré. Kr. e. 6. sz. második fele. Chioszi márvány. Mag. 55,5 cm. Athén, Akropolisz Múzeum

 

A koré-szobrokról is nehezen dönthető el, hogy istennőt vagy halandót ábrázolnak. Mindig felöltözve ábrázolták őket. Ruházatuk egy vékonyabb, hosszú alsóruha, a khitón és fölötte egy vastagabb köpeny, a himation. Gondosan fésült hajuk több fonatban hullik alá, arcukon mosoly jelenik meg. A mesterek számára az elsődleges feladatot a ruha és a test vonalának egymáshoz való viszonya, a ruharedőknek és a női testnek mögüle felsejlő szépsége jelentette. A hagyományosan Hérának tartott szamoszi szobor keleti görög ión stílusban készült. Zártsága, hasábszerűsége, a redők szabályossága az ión oszlopok formáját idézi fel. Az attikai koré erőteljesebb és cselekvőbb: mindkét kezét maga elé emeli - megtörve ezzel a függőleges vonalak uralmát - az egyikben gránátalmát tart, a másikkal köpenye szélét fogja. Arcán megjelenik az archaikus mosoly. Az Akropoliszon a 6. sz. második felében előkelő családok koré-szobrokat állíttattak fel áldozati ajándékul. Közülük sok származiott keleti görög művészektől. Ezek a korábbiaknál elevenebbek és díszesebbek, különösen ha a festés nyomai is megmaradtak. Jelen esetben a lány sötétkék khitónt viselt, mely zölddé oxidálódott. Fehér gyapjú köpenye jobb vállán van megtűzve, alján széles vörös sáv fut végig, benne meandervonal minta. Jobb kezében áldozati ajándékot tarthatott.