Keresés

ARCHAIKUS KOR: VÁZAFESTÉSZET I

 

1. kép: Kleitiasz és Ergotimosz, Francois-váza. Kr. e. 570-560 körül. Attikai, feketealakos kratér. Mag. 66 cm. Lh. Chiusi. Firenze, Museo Archeologico

2. kép: Exekiasz, Akhilleusz és Aiasz kockajátéka. Kr. e. 540-530 körül. Attikai, feketealakos amphora. Mag. 61 cm. Lh. Vulci. Róma, Vatikáni Múzeum

3. kép: Exekiasz, Dionüszosz a tengeren. Kr. e. 6. sz. 540-530 körül. Attikai, feketealakos külix. Átmérője 33 cm. Lh. Vulci. München, Antikensammlungen

 

A megtalálójáról elnevezett kratér athéni mesterek munkája, a 6. sz.-i feketealakos vázafestészet egyik csúcspontja. Hat képszalagján kb. 200 ember- és 100 állatalak látható, valamennyi jelenet a homéroszi eposzok világába tartozik. A 7. sz.-i vázafestészetben uralkodó állatfríz a váza aljára szorul, helyét figurális jelenetek tömege tölti ki, melyek két hős, Thészeusz és Akhilleusz köré csoportosulnak. Az Akhilleusz-ciklus jelenetei felülről lefelé haladva a következők: a kalüdóni vadkanvadászat, Patroklosz tiszteletére rendezett halotti játékok, Péleusz és Thetisz esküvője az olümposziak felvonulásával, Troilosz menekülése. A talpon pigmeusok és darvak küzdelme látható, mintegy humorral oldva a főjelenetek epikus komolyságát.

 

A Kr. e. 6. sz. közepe táján új díszítésmód jelent meg az athéni vázákon. A frízek helyett képmezőt vágtak ki a felületből, amit ornamentális keretbe foglaltak. Az amphorán a harcok szünetében kockázó Akhilleusz és Aiasz jelenete csak látszólag idilli. Az alakok feszült testtartása, egy pontra szegezett tekintete, a kezükben tartott lándzsa és Akhilleusz fején a sisak jelzi, hogy a megpihenés csak rövid ideig tart. A játék önfeledtségének és a harcra kész állapot feszültségének ellentétéből születik meg az ábrázolás drámai atmoszférája, melynek Exekiasz felülmúlhatatlan mestere volt. A külixen a jelenet az edény belső felületén látható, ahová a bort tötltötték. Dionüszosz, miután az elrablására készülő kalózokat delfinekké változtatta, békésen továbbhajózik a tengeren. Exekiasz tehát a megkönnyebbülés, a megszabadulás állapotát ábrázolta itt, de nem kevesebb atmoszférateremtő erővel.