Keresés

HELLENISZTIKUS KOR (KR.E. 330 - 30):

SZOBRÁSZAT III:

 

1. kép: Hagészandrosz, Athanadórosz, Polüdórosz: Laokoón-csoport. Késő hellenisztikus, vagy kora császárkori. Márvány. Mag. 2,42 m. Róma, Vatikáni Múzeum

2. kép: Odüsszeusz feje. Hagészandrosz, Athanadórosz és Polüdórosz Polüphémosz megvakítását ábrázoló szoborcsoportjának részlete. Késő hellenisztikus, vagy kora császárkori. Márvány. Mag. 45 cm. Sperlonga (Olaszország, Róma és Nápoly között), Museo Archeologico Nazionale 

 

Pergamon mellett Rhodosz volt az aszianus stílus legfontosabb képzőművészeti központja. Rhodoszi mesterek munkája a trójai mondakör egy-egy híres epizódját ábrázoló két szoborcsoport, melyek a hellenisztikus barokk legkiválóbb alkotásai. Laokoón, Trója egyik papja meg akarta akadályozni, hogy a falovat bevontassák a városba. A sorssal azonban nem lehet szembeszállni, ezért - valószínűleg Athéna - két kígyót küldött elpusztítására. Ezek rá, és két fiára támadtak, ezt a küzdelmet örökíti meg a híres szoborcsopot. A kígyók szorításából menekülni próbáló, szinte szétfeszülő test diagonalitása, az apa megfeszülő izomzatának és ellenállni már képtelen fia elernyedt testének ellentéte, a fájdalomtól eltorzuló arc és üvöltésre nyíló száj, végül a tér minden irányába elmozduló alakok dinamizmusának együttes hatásaként járja át az egész ábrázolást a haláltusa pátosza. Ugyanez a szenvedélyes ábrázolás jellemzi a sperlongai csoport legépebben megmaradt részletét, az Odüsszeusz-fejet. Arcán a félelem és a küzdelem feszültsége egyszerre van jelen tettük legkritikusabb pillanatában, amikor a feltüzesített farudat az alvó Polüphémosz szemébe készülnek belenyomni. Mivel a sperlongai barlang szobrászati díszei valószínűleg Tiberius idejéből valók, a mesterek nevei pedig egyeznek a Laokoón csoportéval, komoly kronológiai kérdést jelent tevékenységük idejének meghatározása. Mindezideig megnyugtató megoldás erre nem született.