Keresés

 

 

 

 

  

 

A KANō-ISKOLA FESTÉSZETE A  MOMOYAMA-KORBAN (1573-1600)

  

 

15. a és b Kanō Eitoku: Szilvafák, fusuma, Daitokuji, Kyoto (2000 years, 1958)

15.c Kanō Eitoku: Fűzfák, 1598, Daigoji, Kyoto (2000 years, 1958)

 

A Momoyama-kor első felének festészeti stílusát Kanō Eitoku (1543-1590) alakította ki. Kanō Motonobu (1476-1559) unokája, nagyapjától tanult festeni. Eitoku stílusa illeszkedett a korabeli feudális nagyurak ízléséhez és reprezentációs igényeihez. Már fiatal korában számos jelentős megbízást kapott. 1564-ben a Hosokawa család megbízására készíti el azt a paravánpárt, mely a várost és környékét ábrázolja. Már ebben a korai munkájában megmutatkozott egyéni stílusa, szabadabb ecsetkezeléssel párosította a korábbi stiláris és kompozíciós elemeket. Az 1566-ban a Jukōin számára készített tolóajtókép-sorozaton (fusuma), a tér három oldalát határoló paneleken újszerű kompozícióban rendezte el a motívumokat, a 16 panelen a négy évszak látképei, növényei tűnnek fel aranyháttér előtt lendületes ecsetvonásokkal megfestve. Működésének fénypontját alighanem az Azuchi kastély számára készített byōbuk és fusumák jelenthették, melyeket 1576 és 1579 között készített. A művek a kastélyerődítménnyel együtt pusztultak el 1582-ben, de leírásokból ismerjük őket: főként tájképek, madár-virág képek, kínai mintákat követő kompozíciók kerültek az első négy emeletre, arany alapon élénk színekkel. Az ötödik emeleten buddhista tematika bontakozott ki, a hatodikon pedig konfuciánus témákat jelenített meg, aranyfüst alapon. Kínai oroszlánokat (karashishi) ábrázoló hatrészes paravánja 1582-ben készült, a kék-arany stílus egyik remeke. Eredetileg paravánpár része volt, aranyfüst háttéren, stilizált tájképi részletek előtt jeleníti meg az oroszlánpárt, lendületes, hullámzó vonalakkal, kerekded formákkal. Életének utolsó nyolc évében Eitoku és műhelye számos megbízást kapott, többek közt az Osaka kastélyban is, továbbá számos paravánt és tolóajtóképet készített gazdag földesurak megrendelésére, s 1588-ban ő restaurálta a Tōfukuji kolostor főcsarnokának mennyezeti festményét, a kétszáz évvel korábban készült, felhők közül kibukkanó sárkányt ábrázoló híres kompozíciót. Kései stílusát a göcsörtös testű ciprust ábrázoló nyolcrészes paraván mutatja, mely 1590-ben készült.

 

 

Eitoku halála után fia, Mitsunobu (1561-1608) vette át a Kanō-iskola vezető művészének feladatait, a következő tizennyolc esztendőben festészeti körökben jelentős szerepet töltött be. Már fiatal kora óta apja mellett dolgozott. Később azonban elfordult apja drámai, monumentális stílusától, elegánsabb és részletezőbb modorban festett, legtöbbször a négy évszak jeleneteit és madár-virág kompozíciókat. Főként a Toyotomi család megbízására dolgozott, majd a Tokugawák számára is készített reprezentatív alkotásokat. Egyik legnevesebb munkája az Onjōji Kangakuinjának fogadószobáját díszítő fusuma panel sorozat 1600-ból, Toyotomi Hideyori megbízásából.

 

 

Bincsik Mónika