Keresés

 

 

 

 

 

 

AZ UKIYO-E A 19. SZÁZADBAN:

UTAGAWA TOYOKUNI (1769-1825) ÉS UTAGAWA KUNIYOSHI (1798-1861)

 

 

28.a Toyokuni: Asszonyok a fürdőben (Japanese coulor prints, 1913)

28.b Kuniyoshi:

 

A sógunátus utolsó évtizedeiben az ukiyo-e műfaj már más irányokban haladt, mint 18. századi kialakulásának idején. A 19. század legmeghatározóbb iskolája az Utagawa-iskola volt, melyet az 1700-as évek végén alapított Utagawa Toyoharu (1735-1814). Toyoharu a nyugati perspektívát tanulmányozta, s kiváló tanárnak is bizonyult, aki tehetséges fiatalokat tudott maga köré gyűjteni, akik nemcsak üzletileg sikeres mestereknek bizonyultak, de hosszú évtizedeken át továbbvitték az Utagawa nevet is. Tanítványaik, követőik közül kerültek ki a 19. század meghatározó mesterei. Az Utagawa iskola mesterei nagyon intenzīven dolgoztak, Kunisada közel 50.000, Kuniyoshi pedig 20.000 metszettervet készített. A színes fametszet korábbi nagy mesterei, mint Harunobu vagy Utamaro csupán 1000-2000 metszetet jegyeznek. A fametszetek iránti igény megnövekedését az alkalmazott mesterek száma is mutatja, az Utagawa műhelyben több mint 450 művész dolgozott, míg a 18. században összesen körülbelül 200 fametszettervező volt. Az Utagawa iskolában a művészek nem mindig specializálódtak egy sajátos tematikára, a tájképek, történelmi jelenetek, a színészportrék, szépasszonyok mind szerepeltek a művészek repertoárjában.

 

Utagawa Toyokuni I (1769-1825) volt Toyoharu első igazán tehetséges tanítványa, s az 1790-es évek végére Toyokuni kialakította saját stílusát. Kifejezően ábrázolt színészeket drámai, egész alakos nézetekben. 1794 és 1796 között készítette elhíresült sorozatát, mely több mint ötven lapon mutatja be korának legismertebb színészeit legjellegzetesebb szerepeikben. A század végére népszerűségének köszönhetően már más témákat is megjeleníthetett metszetein, szépasszonyokat, gyerekeket, vagy humoros jeleneteket. Azonban a színészportrék iránti növekvő kereslet miatt Toyokuninak egyre gyorsabban kellett dolgoznia, élete vége felé műveinek színvonala rohamosan romlott.

 

 

Utagawa Kuniyoshi (1798-1861) Toyokuninál tanult, azonban igyekezett saját önálló stílusát kialakítani. 1827-ben készítette el a harcosokat ábrázoló sorozatát, a Suikoden alapján. A kínai regényből megszemélyesített száznyolc neves harcos rajzát egy edoi templomban található szoborsorozat alapján készítette el. A sorozat azonnal meghozta a népszerűséget a művész számára, olyannyira, hogy egyes rajongói magukra tetováltatták Kuniyoshi hőseinek képét. Kuniyoshi sok más műfajban is alkotott, de legnevesebb munkái a harcosokat ábrázoló metszetek voltak (musha-e), különösen a triptychonok emelendők ki.

 

 

 

Bincsik Mónika