Keresés

1: archív; 2-3: Nemzeti Múzeum (Teherán)

 

 

SZELEUKIDA SZOBRÁSZAT

 

A hellénisztikus világban robbanásszerűen megnövekedett a szobrászat szerepe és rangja. Kultuszszobrok, atlétaszobrok, stb., már a Kr. e. 6-4. századtól szervesen hozzátartoztak a görög művészet képéhez, de a plasztika csak a nagysándori hódítások után lépett elő az ideológiai üzenetek, közösségi eszmények kinyilvánításának legszembeötlőbb tényezőjévé. Mennyiségi szempontból a portré állt az élen, amely műfaj számos altípusra osztható. Közös jellemvonásuk, hogy alkotójuk számára szinte mindig előbbre való a modell társadalmi állásának tükrözése a műben, mint a részletekbe menő egyénítés. A király-, filozófus-, költő-, szónok-, stb. -portréknak mind megvannak a hivatás felismerését megkönnyítő jegyei.

 

 

A királyfejek például Nagy Sándor óta enyhén felfelé irányzottak, a nyak kissé rézsút fordul, dús, „heroikus” hajviselet – s néha babérkoszorú vagy diadém – koronázza őket. I. Seleukos Nikatór (Kr. e. 306-281) bronz mellszobra (1. kép) összefoglalóan példázza ezeket a vonásokat: középkorú, részlegesen egyénített portré, de nyilvánvalóan királyi fej. Pompejiből kiváló bronzmásolata származik, eredeti szeleukida kori lehet azonban az a néhány példa, amelyek nyugat-iráni lelőhelyekről kerültek elő. Sámiban 12 szobortalapzatra bukkantak, és körülöttük kisebb-nagyobb kő- és bronzszobor töredékekre. Egy bronzfej a pompeji portré nyilvánvaló rokona: ugyanazt a technikát és felfogást képviseli, ugyanolyan hajviseletű, és a már hiányzó szemek ezúttal is üveg- vagy borostyánkő-berakásúak lehettek (2. kép). Egy, a közelben fellelt balkar és egy fejék töredéke talán e szobor részei voltak. A szeleukida szoborportrék korlátozott egyénisége miatt nem mondható meg a modell, ráadásul a szűkebb térségben a görög nagykirály mellett mindig erős volt a lokális kisdinasztia befolyása is a 3-2. században. Ennek a szobortípusnak nem ez az egyetlen környékbeli emléke. Találtak olyan ezüstfejet, amely kétségkívül az előbbi portréfajta hatását mutatja, de a hajviselet nem az ott látható jellegű, hanem lineárisabb (3. kép). Számos hellénisztikus ékszerrel együtt itt sem eldönthető, hogy helyi vagy importtermékről van-e szó.

                                                                                                                                    Szántó Iván