Keresés

1-2: Kerámiaművészeti Múzeum (Teherán)

 

TIMURIDA ÉS SZAFAVIDA IPARMŰVÉSZET

 

 

Habár Szamarkand hangsúlyozottan az iszlám világban készült központi szerepre, a timurida kézművesség inkább távol-keleti ihletésű. A 14-15. században átalakuló iráni és közép-ázsiai kerámiagyártás még a sajbánida (1500-1599) és a szafavida (1501-1722) korban is kínai előképeken alapult, noha ezektől már a kezdetekkor kreatív módon el tudott szakadni. Eredeti kínai luxustárgyak – textilek, porcelánok, lakkmunkák, nefritfaragások, stb. – a Timurida- (1370-1506) és a Ming-dinasztia (1368-1644) közötti kiegyensúlyozott viszonynak köszönhetően áramlottak Közép-Ázsiába. Ott azután egyszerre teremtettek táptalajt a technikai újításoknak – ekkor terjedt el az iszlám művészetben például a jade-kő –, és újították meg a térség dekoratív motívumait, témakészletét. A legnagyobb hatást alighanem a Ming-kori kék-fehér porcelán gyakorolta. Magát a porcelánt nem sikerült reprodukálni, de a kék festésmód – amelyhez a kobaltot Kína maga is részben Közép-Ázsiából importálta – széles körben elterjedt.

 

Az újonnan megismert ikonográfia ösztönzésére a perzsa kerámiadíszítés elfordult az addig követett narratív szemlélettől, és sárkányokból, fenghuang-madarakból, lingzhi-gombákból, bambuszrügyekből, lótuszvirágokból alkotta meg kompozícióit. Mivel a timurida és a szafavida kerámia csak igen ritkán keltezett, és mindenütt használtak importárukat is, sokszor alig eldönthető egy tárgy kora és származási helye, annak ellenére, hogy egyes régi fazekasközpontok, mint Nejsábúr és Szamarkand, illetve az újabbak, mint Mashad, határozott irányzatokat képviseltek. A fémművesség jobban ragaszkodott a helyi hagyományokhoz, és a kerámiatárgyak formaalkotásához is mintákkal járult. Számos szafavida váza, kancsó, stb. nemcsak formailag imitál fémedényeket, hanem kék vagy polikróm festése is azok vésett díszítésére emlékeztet (1. kép). Más festett motívumok inkább a korabeli miniatúrafestészet keretdíszeivel, illuminációival rokoníthatók. Azoknál sokkal kötetlenebbek és expresszívebbek (2. kép), ám a különböző műfajok mesterei ismerték egymás eredményeit. 

Szántó Iván