|
|
1: Nemzeti Múzeum (Teherán)
|
2: archív; 3: Szántó Iván
|
PÁRTUS KORI VISELETEK
A meglehetősen szűkszavú arsakida kori szövegforrások keveset árulnak el azokról a fontos kultúrtörténeti változásokról, amelyek ekkor mentek végbe nyugat-Ázsiában. Hogy a pártus Irán fizikai megjelenése különbözött elődeiétől, az építészeten kívül leginkább a képzőművészeti alkotások viseletábrázolásairól derül ki. Tanúságuk szerint ekkor terjedt el például a nadrág és a hosszú ujjú kabát. A női viselet hosszú, köpenyszerű öltözék volt, és az akhaimenida korhoz képest az is szembeötlő, hogy egyáltalán beszélhetünk immár számottevő nőábrázolásról. Vagyis az öltözködési szokások változása nyilvánvalóan társadalmi átalakulásokat kísérhetett, figyelemmel követésük tehát mélyebb összefüggésekbe enged betekintést.
Perszepoliszban és más óperzsa helyszíneken az előkelő férfiruházat még általában övvel átkötött, bokáig érő tunika volt; nadrágot főleg a szolgarendűek és a katonák viseltek. Ez az öltözködési irányzat, úgy látszik, a szeleukida hódítással sem változott meg lényegesen, sőt a Kr. e. 4-2. században inkább a görög viseletre hatott a keleti divat, mint fordítva. A pártus kori szobrászatban és kőfaragásban azonban már nemesek, uralkodói és papi személyek is buggyos, redőzött nadrágban, és ingben vagy kabátban jelennek meg. Archetipikus megtestesülése a korabeli ideálnak a sámi teraszon (Khuzisztán-tartomány) talált, életnagyságúnál magasabb bronzszobor (1. kép). Ez az összeállítás a római, majd a keresztény művészetben a keleti ember azonosítására szolgált. Nemcsak a nadrág és a kabát, hanem a sisakszerűen az áll alá nyúló sapka is elmaradhatatlan kiegészítője a perzsa ruhatárnak: már a pompeji Nagy Sándor-mozaik e sapkával öltözteti III. Dareioszt (Kr. e. 336-331), az életéért küzdő utolsó akhaimenida királyt (2. kép), aztán egyszerűsített változatával Mithras-szentélyekben találkozunk. Számos arsakida kori szobrászati alkotás erősíti meg, hogy az Európában „frígiai sapka” néven híressé vált ruhadarab a pártusok önjellemzésének is meghatározó eszköze volt (3. kép).
Szántó Iván
|