A sírokhoz vezető ú. n. lélekút két oldalát mítikus állatok hatalmas szobraival szegélyezték. Az i. sz. 1. századtól kezdve ugyanis a fővárosban álló császári szentély helyett a sírkerület, a császárok sírja és annak közvetlen környéke lett a halott őseinek bemutatott legfőbb áldozat helyszíne, amivel az utódok a leszármazás töretlen folytatását akarták kifejezésre juttatni. Mindez azt jelentette, hogy óriási szertartási csarnokokat emeltek a sírok közelében, valamint kiépítették a szertartások helyszínére vezető, szobrokkal szegélyezett lélekutakat. Alakjaik között mítikus és élő állatok hatalmas szobrai, valamint hivatalnokok, tábornokok, később idegen követek szobrai egyaránt előfordulnak.
A Han-kor sírjaiban számos kerámia sírfigura is fennmaradt. A sírkerámia valamennyi sírba helyezett kerámia tárgy összefoglaló neve Kínában. A keménycserép tárgyak között figurákat, épületek makettjait, állatokat és használati tárgyak másolatait egyaránt megtaláljuk. Az elhunyt evilági életterét igyekeztek e tárgyak segítségével a sírjába varázsolni, s gyakran az értékesebb anyagú bronz-, jáde-, lakktárgyak másolataként kerültek az elhunyt mellé. Mázatlan, hideg festéssel díszített keménycserép változataik főként a Han-korban voltak népszerűek.
Államilag szervezett manufaktúrák készítették a kerámiatárgyak mellett a luxustárgynak számító lakkedényeket, textileket, bronzokat, számos használati tárgyat és a fegyvereket is. A sírokban elhelyezett szolgálók az eltemetett személy gazdagságát és társadalmi rangját tükrözték. A figurák viselete és eszközei ugyanakkor bepillantást engednek a kor életébe.
Fajcsák Györgyi
1: Egy Keleti Han sírhoz vezető lélekút rekonstrukciós rajza
A. Paludan: The Chinese Spirit Road: The Classical Tradition of Stone Tomb Statuary. New Haven,. 1991: 242/2. ábra
2: Fekvő ló egy Han-sírhoz vezető lélekútról
Kő
i. e. 2. század vége
Osvald Sirén felvétele
The Romance of Chinese Art. Garden City Publishing Co., New York, 1929. 111 a./4.
3: Házmodell
Keménycserép hideg festéssel
Han-dinasztia
The Art Institute of Chicago
The Romance of Chinese Art. Garden City Publishing Co., New York, 1929. 67.a /5.