Dunhuang 17. számú barlangját a 11. század elején befalazták. Ebben az üregben maradt fenn az a több száz papírra és selyemre festett festmény és fametszet, több ezer kézirattekercs, textil, kultikus és használati tárgy, melyeket Stein Aurél fedezett fel a 20. század elején. A leletek egy részét Kínában, további részét a British Múzeumban, a párizsi Bibliothéque Nationale-ban és a Guimet Múzeumban, Szentpéterváron az Ermitázsban, Delhiben, a Tokyo-i Nemzeti Múzeumban, valamint a Koreai Nemzeti Múzeumban őrzik. A leletanyag a belső-ázsiai és a kínai buddhista művészet és történelem kiaknázatlan kincsesbányája.
A barlangtemplom falain gyakran feltűnnek játaka-történetek: Buddha előző életeinek történetei. Ezek az indiai folklórban a buddhizmus előtt formálódott mesék, amelyeket a buddhizmus átvett és szimbolikus jelentéssel ruházott fel. Buddha, mielőtt Sziddhárta királyfi alakjában megjelent a földön, számtalan alakban – madárként, állatként, emberként – jelen volt a földön. Állatokban és emberekben öltött testet, és erényes tetteivel következő, kedvezőbb újjászületését “készítette elő”. A játaka-történetek ábrázolásmódja változatos: kiragadhat egyetlen jelenetet a történetből, de illusztrálhatja az egész történetet is. Ez utóbbi esetén egyetlen kompozícióba sűríti az eseményeket vagy képek láncolataként jeleníti meg a történetet.
Fajcsák Györgyi
1: Lebegő égi lények
Falfestmény
Wei-kor
Miklós Pál: A tunhuangi Ezer Buddha barlangtemplomok. Magyar Helikon, 1959: VIII.kép
2: Avalókitésvara bódhiszattva
Zászlókép
Selyem, színek
Tang-kor, 9. Század
Brirish Museum, Stein Collection, London
A. Waley: An Introduction to the Study of Chinese Painting. Ernest Benn Ltd., London, 1923, Reprint 1958: XXII. kép