Keresés

 

 

A CHAN MŰVÉSZET

 

 

 

Az Indiában kialakult és Kínában is meghonosodott buddhista iskolák mellett újak, jellegzetesen kínai iskolák is születtek még a kínai buddhizmus korai korszakában: pl. Qingtu („Tiszta föld”) iskola vagy Chan (japánul zen, Elmélkedés) iskola. A Song-korban (a kései buddhizmus kora Kínában) ismét az egész birodalmat behálózták a buddhista kolostorok, a könyvnyomtatás révén a tanok széles körben elterjedtek. A képi és szobrászati formák már jól megőrzött emlékek révén öröklődtek: a klasszikus formák élnek tovább. Erősödött az igény, hogy a különböző buddhista iskolák tanításait közelítsék egymáshoz. Ugyanakkor a buddhizmus számos gondolata és fogalma a konfuciánus és a taoista gondolkodást is megtermékenyítette. A neokonfucianizmus, a taoizmus és a buddhizmus fogalmainak egymásra hatása révén kezdett formálódni a kínai szinkretista gondolkodás.

 

Művészeti szempontból két buddhista iskola jelentősége volt kiemelkedő: a festészeti hagyományt megtermékenyítő Chan iskoláé (chan művészet) és az Amitábhának, a Nyugati paradicsom Buddhájának kultuszát hirdető Tiszta föld iskoláké (mennyország-ábrázolások).

 

 

A kínai chan buddhista iskola az elméleti tudással szemben a gyakorlatra, a meditációra (szkt. dhjána) helyezte a fő hangsúlyt. Az iskola alapítójának az 520—527 között Kínába érkező Bódhidharmát tekinti a hagyomány. A kezdeteket (500—700 között) a Tang-korban virágzó, szóbeliségen alapuló hagyomány (700---1000) követte. A chan-iskola fénykorát a Song-korban (1000—1300 között) élte, s ekkor véste be nevét a kínai művészet és művelődéstörténetbe is. Nyomtatásban jelentek meg a chan anekdota-gyűjtemények, amelyek a hirtelen megvilágosodás szellemét és gyakorlatát tükrözték. A chan művészet művelői főként szerzetesek voltak, akik a chan szellemiségének megfelelően megrajzolták verbális szimbólumaikat, s ezzel tanították Buddha tanát. A chan parabolák és mondókák verbális jelképek voltak, s a festészet ezeket örökítette meg a maga eszközeivel. Különösen a kínai festészetre gyakorolt nagy hatást. A 12. századtól ismeretesek legendás chan mestereket megörökítő képek (Liang Kai és Muqi festményei). A monokróm tusképek egyszerű zsánerképek, apró jelek árulják el szereplőik kilétét: akik között pátriárkák, szerzetesek, luohan-ábrázolások (Buddha-tanítványok), Guanyin-ábrázolások, Nevető Buddha-ábrázolásokegyaránt előfordulnak. A másik gyakori téma a tájkép. Spontán, kifejező tusfoltok használata, merész ecsetkezelés, a pillanatnyi ihletből fakadó formai megoldások jellemzik őket. A chan-festészet későbbi jellegzetességeit előlegezve fontos szerepet kap a rögtönzés, a spontaneitás, ami szoros kapcsolatban áll a chan buddhizmus tanításával, a hirtelen megvilágosodás tanításával.

 

A Song-kor figurális festészetében gyakori téma a Buddha tanítványok megörökítése, akiknek modelljei a kor szerzeteselöljárói lehettek. Egyénített arcvonások, a mindennapi élet számos apró részlete köszön vissza képeiken. A 13. század után a chan-kultusz átkerül Japánba, és ott virágzik tovább. A chan művészet a remetefestők és az ú.n. individualisták témaválasztását és technikáját termékenyítette meg leginkább a kínai festészetben.

 

 

Fajcsák Györgyi

 

 

1-2: Guanxiu: Ülő luohanok

Két függő tekercskép

Song-kor

Takahashi gyűjtemény, Tokyo

A. Waley: An Introduction to the Study of Chinese Painting. Ernest Benn Ltd., London, 1923, Reprint 1958: XXXI--XXXII