Keresés

 

 

 
            

 

 

A YUAN-KOR FESTÉSZETE

 

 

A mongol Yüan-dinasztia korának művészetében fontos szerepet töltöttek be az udvartól távol élő, hivatalt nem vállaló, visszavonult életet élő írástudó festők, kiknek képeit befelé fordulás, a dekoratív elemek mellőzése jellemezte. A kor festői közül mégis a magas hivatalt betöltő Zhao Mengfu festészete hatott leginkább “a Yuan-kor négy mestere”-ként emlegetett festőkre: Huang Gongwang-ra, Wu Zhen-re, Ni Zan-ra és Wang Meng-re. Rendkívül változatos ecsetkezelésük és tushasználatuk, valamint következetes filozófiai és politikai nézetük példaértékű volt a későbbi korok írástudó-festői előtt is.

 

Zhao Mengfu (1254—1322) kínai kalligráfus, festő és államférfi volt. A Song-dinasztia leszármazottjaként hivatalt vállalt a mongol Yuan-dinasztia idején, amiért többször kritika is érte. Festészetét az elmúlt korok szelleme hatja át. Tájképeket, állatokat (lófestés, Han Gan követője) és bambuszokat egyaránt festett. Egyszerű, szinte vázlatos kompozícióval, gondosan megválogatott eszköztárral, kevés színnel dolgozott. Őszi színek a Qiao és Hua hegyekben című képét egy olyan barátjának festette, aki az idegen dinasztiák uralma miatt nem juthatott vissza szülőföldjére (ma a Taipei Palota Múzeumban). Új témákat a régi mesterek stílusában megfestő képein nem a felszínes szépség, nem is a természet puszta megjelenítése, hanem a személyes érzések és benyomások megörökítésére törekedett.

 

 

Huang Gongwang (1269—1354) kínai tájképfestő, a Yuan-kor négy mesterének egyike, a kínai tájképfestészet megújítója. Képeit a régi mesterek munkáinak végnélküli másolása és újraértelmező festése jellemezte. Kiváló példája, főműve, A Fuchun hegyek között című horizontális tekercsképe, melyen a néhány alapmotívumból szerveződő kompozíció egy végtelenített tájképet alkot: hegyek, folyamok, erdők és ligetek sorát.

 

 

Ni Zan (1301—1374) kínai költő, kalligráfus és tájképfestő, gazdag családból származott, de egy csónakban élte egyszerű életét. Híres kompozíciója a távolban magasodó hegyek és a kép előterében üresen álló pavilon ellentéte, a nyitott pavilon körül kopasz fák, néhány kő, s az alig-alig megcsillanó víz. Ferde ecsettel húzott, száraz tus használata jellemzi képeit, míg a felületen elszórt pöttyei intenzíven feketék. Wang Meng (1308—1385) képei viszont éles ellentétben állnak Ni Zan stílusával. Tájképeinek hegyeit hatalmas kolosszusként, buja növényzettel és rendkívül sokféle ecsettechnika alkalmazásával ábrázolta.

 

 

 

 

Fajcsák Györgyi

 

 

1: Huang Gongwang: A Fuchun hegyek között részlete

Horizontális tekercskép, 1338

H.: 589 cm, mag.: 32,6 cm

Palota Múzeum, Taipei

International Exhibition of Chinese Art 1935—36, London Cat.1389

 

 

2: Ni Zan: Hegyek képe a folyópartról

Függőleges tekercskép

Mag.: 111 cm, sz.: 33 cm

Palota Múzeum, Taipei

International Exhibition of Chinese Art 1935—36, London Cat.1303. kép