Keresés

 

 

 

A KÍNAI ÚJÉVI KÉP ÉS SZINKRETISTA JELKÉPEI

 

 

A kínai holdújév a hagyományos kínai ünnepkör legjelesebb ünnepe. Ilyenkor az ártó démonok távoltartására és a jókívánságok kifejezésére színes fametszetekkel díszítik a kínai házak falait, bejáratát. Az újévi képnek nevezett színes fametszetes képek a kínai néphit istenségeit (pl. men-shen ’kapuőrzők’, Caishen, a gazdagság istensége, a házi tűzhely istensége stb.), mitológiai alakokat, hősmondák, színházi jelenetek szereplőit, szerencseszimbólumokat ábrázolnak, hogy segítségükkel a házbelieket védelmezzék és szerencsés új esztendejét – bőségét, gazdagságát, hivatali előmenetelét, bő gyermekáldását – előrevetítsék.

 

Az újévi képek két legismertebb készítési helye a Tienjin közelében fekvő Yangliujing és a Jiangsu tartománybeli Xuzhou voltak. A képeket vékony papírra egy vagy több, különböző színű dúccal nyomták, majd egyenként kézzel színezték.

 

Az újévi képek között gyakoriak a naptárak. Az itt látható hagyományos kínai naptárban a 29 és 30 napos hónapok egymást váltakozva követik egymást a kép felső harmadában: alattuk a földművelő naptár kéthetes ciklusainak kezdőnapját tüntették fel. A naptár alatt egy oltárasztal mögött jobbra a Házitűzhely istene balra felesége látható. A Házitűzhely istene az Ég Urának megbízottjaként számon tartja minden kínai család tetteit, s az év végén vörös lovára ül, hogy az Égben beszámoljon cselekedeteikről. Az istenség és felesége rangjelző táblát tart a kezében, szertartási öltözéket és fejdíszt viselnek: magasrangú hivatalnokként ábrázolták őket. Oldalukon mandarinok és írástudók láthatók. Egyesek kezében írástekercs, amelyeken a család viselt dolgait jegyezték fel. Az oltárasztalon füstölőedény, két gyertyatartó és két váza áll, a vázában piros virágok láthatók. Az oltárasztal előtt a földön középen három, egymásra állított patkóezüst található. Előttük egy kutya és egy kakas képe: a család gazdagságának jelképei. A fametszet jobb és bal alsó sarkában két kaspó áll színültig töltve a gazdagság szimbólumaival: kerek dobozokkal, középen átlyukasztott, kínai pénzérmékkel.

 

A második képen két fiúgyerek látható (ikrek, kínai nevük: hehe ’egyetértés és harmónia’). Eredeti ábrázolásaikon két taoista remeteként ismertek, erre utal kibontott, hosszú hajuk. A jobb oldalon álló gyerek nagy gömbölyű dobozt tart a kezében (kincsekkel teli doboz, kínai neve: he), a bal oldalon látható fiúcska jobbra kilép és egy pénzérmét tart a magasba. A pénzérme felirata: „nagy békességet a földön”. Kettejük között Liu Haichan, a jószerencse egyik kínai istenségének hátasállata, a három lábú béka látható. Liu Haichan a kínai taoista mitológiából ismert halhatatlan, aki az alkímia neves mestere volt. Az Öt dinasztia korában (10. század) élt, s császári szolgálatban állt. Sikeres életét hátrahagyva beállt taoistának, s remete lett. A Haichanzi (’Tengeri Varangy Mester’) nevet vette fel, amiből a Liu Hai (’Liu Tenger’) vagy Liu Haichan (Liu Tengeri Varangy) névalak származik (a Liu, kínai családnév). Háromlábú varanggyal ábrázolják, amely bárhová el tudja vinni. Liu Hai bűvös zsinórral tudja előhívni hátasállatát, amelyre aranypénzeket fűzött. Ez az újévi kép a középen ábrázolt varangy és a pénzérmék révén sok pénzt és jószerencsét kíván tulajdonosának, amit az Ikrek ábrázolásával a családi harmónia ígéretével egészítettek ki.

 

 

Fajcsák Györgyi

 

 


 

 

1: Házitűzhely istene és felesége: naptár az 1912-es évre

Színes fametszet, kézzel színezett részletek

Észak-Kína, 20. század eleje

Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum, Budapest

Ars Decoratíva—Iparművészet 11., 1991: 120./ 1. kép

 

2: Az Ikrek és Liu Hai

Színes fametszet, kézzel színezett részletek

Észak-Kína, 20. század eleje

Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum, Budapest

Ars Decoratíva—Iparművészet 11., 1991: 127/ 5. kép