Keresés

 

      1-2: Sebő Judit (2003)

 

A MECSET FELSZERELÉSE

 

A szoros értelemben vett iszlám művészet – tehát nem bármely az iszlám világban, muszlimok által muszlimok számára készült műalkotás – a valláshoz kapcsolódik és mecsetekben, madraszákban található. Mindenekelőtt a mecset liturgiai berendezését értjük alatta. Valamennyi mecsetben kell lennie a qibla irányát jelző eszköznek, leggyakrabban mihrábnak. Ez a valószínűleg antik eredetű fülkemotívum (erre utal például, hogy alkalmazásukról az első arábiai mecsetekben még nincs hír) alapjában az imádkozók orientálásához szükséges, később egyre inkább a mecset művészi csúcspontjának kialakítására használták. Kegyes cselekedetnek számított a mihrábalapítás, emiatt nagyobb mecsetekben egymás mellett egész sorozatok állhatnak. Vizuális fókusza miatt ide volt érdemes a mecset fő üzeneteit elhelyezni, ezért nemcsak itt koncentrálódik a legtöbb drágaság, hanem sokszor itt olvasható a legtöbb felirat is. Világi, akár politikai mondanivaló kifejezője is lehet a mihráb, például a márványberakásos kairói Szultán Haszan-mecseté, amely valószínűleg lerombolt keresztes épületek oszlopaiból származik (1. kép, balra).                                                                                                                                    

 

 

Dzsámikban (ahol a pénteki közös ima hangzik el) a mihráb közelében található a minbar (1. kép, jobbra), egy fából vagy kőből szerkesztett szószék, ezúttal kimondottan politikai felhasználásra. Itt mondja el ugyanis a mindig aktualizáló tartalmú ún. khutbát a világi hatalmat képviselő khátib. Nem úgy, mint a mihráb, a minbar Mohamed koráig visszavezethető, és a későbbiek a próféta által építtetett lépcsőzetes pulpitus alapján készültek. A diqqa széles, lapos emelvény, amelyről a mecset távolabbi részeibe közvetítik az imám vagy a khátib szavait (2. kép). Fából vagy kőből, ritkábban polikróm márványberakásokkal készül. A mecsetlámpa is fontos kellék, nyilvánvaló funkciója mellett természetesen mély szimbolikus tartalommal (2. kép, fent) . Ma már csak elvétve használják a hagyományos lámpást, amely üvegből készült, és fémlánccal függesztették alá a mennyezetről. Múzeumokban gyakran láthatók, ami nem csoda, hiszen egy nagyobb mecsetben több ezer lámpa is működhetett egyszerre.

 

 

Szántó Iván