Keresés

PREISZLÁM MŰVÉSZET ÉS KULTUSZHELYEK AZ ARAB-FÉLSZIGETEN

 

Ellentétben a preiszlám Arábiát vallási értelemben is sivatagnak nyilvánító közvélekedéssel, a térség az iszlám előtt már számos vallásnak otthont adott. Az ókori magaskultúrák árnyékában alakult ki a Kr. e. 3-2. évezredben Dilmun, Magan, és több más Öböl-menti kereskedőtársadalom. A Gilgames-eposzban paradicsomi jelzőkkel illetett Dilmun valószínűleg Bahrain szigetével azonos, de az ott ismertté vált halomsírok, amelyek alatt kőből épült sírkamra rejlik, más szigeteken (pl. Umm an-Náron), valamint a szárazföldön is ismertek, Katartól (Umm al-Má) az Egyesült Arab Emirátusokon át Ománig (Al-Ain). Falaik gyűrűkben rétegződnek egymásra (1. kép). Az ezekben talált tárgyak analógiái dél-Iránból, Pakisztánból mutathatók ki, és az Indus-völgyi civilizációkkal hozhatók kapcsolatba. Az építmények szinte mind halotti kultuszokhoz kapcsolódnak. Szakrális konstrukciók csak későbbi időkből vannak, kutatásuk valószínűleg még sok eredményt hoz. Dilmun, ha jelentőségét vesztve is, egészen a Kr. e. 8. századig fennmaradt, és hosszabb-rövidebb periódusokra a szigetvilág más tagjai is kiemelkedhettek. Ilyen pl. az akhaimenida-szeleukida korban megerősödő Ikárosz (Failaka-sziget, Kuvait), több hellénisztikus szentély helyszíne. Az ún. Artemisz-templom kétcellás épület, előtte oltárral; az oszloplábazatok arányai az óperzsa művészet hatására vallanak (2. kép).

 

 

Sába, Himjár, és Hadrámaut, vagyis a délarab országok ugyancsak rendelkeztek nyugati ihletésű templomépítészettel. A hadrámauti királyi székhely, Sabva temploma a Kr. u. 2. század körül épülhetett. A természetes domborzat elé állított lépcsős struktúra valóságos szoborgalériát hordozott, köztük sok bronzszobrot, amelyek a császárkori Róma művészetének alapos ismeretét bizonyítják (3. kép). Messzebb a partvidéktől, Nadzsránban és a Hidzsázban más szentélyformát találunk. A mekkai Kába-szentély eredetileg szerény, fallal övezett térség volt a fekete kő és a Zamzam-kút körül: azonban az iszlám kultuszközpontjává váló építmény sem előzmények nélkül való.

Szántó Iván

 

 

 

1-2: Kuvaiti Egyetem; 3: Ch. Darles rajza