Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

alkalmi líra

VIL 199-200

→ősköltészet, →primi­tív költészet és →népköltészet lírainak neve­zett alkotásai összessége. Amint ezt a →lírai költészet történetéből jól tudjuk, a voltaképpeni líra késői jelenség, az ősköltészetben, a primitív költészetben, sőt önállóan a folklórban sem fordul elő. Mégis, mindegyik hagyományban elkü­löníthető egy, az epika és a dráma sajá­tos formáitól eltérő költészet, ezt nevezik a kutatók „alkalmi lírának”. Helyesebb lenne ugyan az alkalmi költészet kifeje­zés, de még ezt sem tarthatjuk teljesen megfelelőnek, hiszen az „alkalmi líra” nem csupán költészet, benne a művésze­ten kívüli elemek száma még túlnyomó. Az ősköltészetből és primitív költészetből jól ismert →eredeti szinkretizmus jellemzi: gyakorlati munkafolyamatok, ezekkel összefüggő rítusok, társadalomszervező szokások és az egymástól még elválaszthatatlan zene-tánc-előadás-szöveg egy­sége. Ezért nehéz és mesterkélt részlete­sebb felosztása. A legáltalánosabb véle­mény szerint főbb fajtája a →munkadal, →rítusének és az ünnepi →táncdal. Mind-ezek időben és archaikusságban megelőzik az elkülönült →archaikus epikát, →archaikus drámát és a lírai dalok első fajtáit. Témájuk szűk körű, rögtönzött részletekkel teli, a külvilág körülményeire esztétikai átformálás nélkül adnak vá­laszt. Előadásmódjuk a közösségi impro­vizáció, strófák előtti formában, zeneileg is egyszerű módon, legtöbbször csoport-tánccal kísérve. ● Az osztálytársadal­mak folklórjában a daloknak csak egyik, régiesebb csoportja nevezhető így. Ilyenek a továbbra is megmaradó, de egyre inkább háttérbe szoruló munkadalok, az ünnepi szokások dalai, a jeles napi dalok, az emberi élet fordulópontjaihoz kapcso­lódó dalok (gyermekjátékdalok, lakodalmi dalok, siratók stb.). Mindezek már inkább a hivatásos irodalomban is megtalálható →alkalmi költészethez hason­líthatók. Az alkalom csak részben szabja meg a tárgyat, a tartalmat, több a lehető­ség a poétikai változtatásokra. A szerző, előadó egyre inkább egyéniség, lírája személyes líra lesz. A közösség befoga­dóvá, közönséggé válik, amely csak utó­lag ellenőrzi, hitelesíti az alkotást, de maga nem vesz részt annak megteremté­sében. E korszaktól kezdve történhetik meg hivatásos lírai alkotások folklorizálódása. ● Esztétikailag az alkalmi líra kezdetleges, →összművészet jellegű. A folklór alkalmi lírához sorolt alkotásai már inkább közösségi természetűek (→Gemeinsehaftslied); értékelésük két vég­let között hánykolódik: egyesek túlbecsü­lik demokratizmusukat, plebejus szépsé­güket, mások voltaképpen érték nélküli kulturális szálladéknak (→gesunkenes Kul­turgut) vélik az alkalmi líra termékeit is.

Irodalom:

J. Sohwietering: Das Volks­lied als Gemeinsehaftslied (Euphorion, 1929); Maróthy J.: Az európai népdal születése (1960); C. M. Bowra: Primitive Song (1962).