Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

mágia

VIL7 554-555

<görög 'varázslás'>: varázscselekmény, illetve annak gyakorlása, a korai hiedelmek, vallásos gyakorlat legfonto­sabb eleme. Megkülönböztetik „fekete” vagy rontó, ill. „fehér” vagy gyógyító használatát. Alapját az analogikus gon­dolkodás, valamint a részegész összekapcsolása (pars pro toto) és az érintkezésben oksági viszonyt felfedező szándék adja. Mivel gyakorlata nincs meghatáro­zott személyhez („pap", „varázsló”) köt­ve, a társadalmak minden rétege gyako­rolja: személyes és egyedi használatától az államvallásig különböző formái figyel­hetők meg. Szerény mértékben a tudás és a tudomány előzményének vagy kísérő­jének is tekinthető (pl. időjóslás, gyógyí­tás); a vallásoknak pedig mindvégig egyik eleme. ● Az irodalomban a szöveg (vagy annak elmondása) eszközként szerepel, gyakran nem a tartalmi, hanem a formai elemek számítanak, illetve a varázsszöveg értelmetlen. A szövegeket nagyfokú kon­zervativizmus, ugyanakkor szeszélyes vál­tozékonyság jellemzi, ehhez hozzájárul a mágia tilalma, illetve rejtett gyakorlása is. A más célra megfogalmazott költői alkotások gyakran ilyen célokat szolgálnak (a Biblia, Dante költeménye, Nostra­damus jóslatai, de akár Vergilius eposzá­nak egyes részletei így használatosak), ördögűzés (vagy éppen patkányok űzése) saját szövegeket teremt vagy használ fel. A kimondott szó erejébe vetett hit (eskü, ima, ráolvasás, átok) időnként poétikai minőséggé válik („szómágia”), mint a hellénisztikus, a reneszánsz, a manierista, a romantikus vagy az avantgarde irodalomban. Ideológiai jelenségként a sátánizmus és az okkult irodalom keretében fordul elő. A vallásos himnuszok megszólító gya­korlata, az imák felszólító és kérő formu­lái genetikusan is összekapcsolhatók a mágikus szövegekkel. Az ének vagy tánc ritkábban kapcsolódik nyilvános módon a mágikus cselekedethez, ezek tilalma (pl. szótlanság) azonban gyakori, speciális cselekvésformák (fordított, undorító, szo­katlan viselkedésminták) pedig általáno­sak. Ennek megvan a nyelvi változata is (visszafelé olvasás, számlálás, értelmetlen szövegek használata, bűvös négyzet, számmisztika stb.). ● Az angol etnoló­gus, J. G. Frazer nyomán számos irodalmi jelenség magyarázó elvévé vált: a meghaló istenek mítoszait, a középkori misztériumszínjátékokat, később a romanti­kus költészetet értelmezték ilyen módon. A modern költészetben A. Blok, T. S. Eliot, E. Pound és mások közvetlenül felhasználják a vonatkozó szakkutatások eredményeit. A →mágikus realizmus kate­góriája vallástörténeti és etnológiai szempontból azonban nem több metaforánál. ● Területileg és történetileg a nevezete­sebb hagyományok (amelyekre a későbbi korok is hivatkoznak, rendszerint téve­sen): babiloniai és káldeus, egyiptomi, perzsa, görög és hellenisztikus, zsidó és kabbalisztikus, gnosztikus és hermetiszti­kus, ókeresztény és szektákhoz kapcsolódó, eretnek- és boszorkányüldöző, rene­szánsz, romantikus, napjaink orientalisz­tikus és misztikus áramlatai stb. A ma­gyar művelődéstörténetben nevezetesebb az újplatonikus és reneszánsz jellegű, va­lamint a rózsakeresztes és felvilágosult alkimista jellegű gyakorlat. Napjaink világméretű okkultista divatja nálunk nem hozott számottevő irodalmi eredménye­ket. ● (→boszorkánymonda, démonológia, hiedelemmonda, ördögirodalom, varázskönyv, vallásos irodalom).

Irodalom:

L. Thorndike: A History of Magic and Experimental Science (1—8 köt., 1923—1958); K. Beth: Religion und Magie bei den Naturvölkern (1927); W.-W. Peuk­kert: Pansophie (1—3 köt., 1936—1976); Fónagy I.: A mágia és titkos tudományok története (1943); M. Summers: Witchcraft and Black Magic (1946); R. Allier: Kultú­ra és varázslat (é. n.); E. M. Butler: The Myth of the Magas (1948); E. de Martino: Il mondo magico (1948); J. Ramnig: Die Bedeutung der Magie in der Dichtung der Romantik (1948); Br. Malinowski: Magic, Science, and Religion (1948); K. Selig­mann: Magic, Supernaturalism, and Reli­gion (1948); M. Webster: Magic (1948); E. M. Butler: Ritual Magic (1949); D. P. Walker: Spiritual and Demonic Magic from Ficino to Campanella (1958); L. Pauwels—J. Bergier: Le Matin des magi­ciens (1960); A. Seppilli: Poesia e magia (1962); J. G. Frazer: Az aranyág (1965); V. F. Zibkovec: O csernoj i beloj magü (1965); C. A. Burland: The Magical Arts — A Short History (1966); Agh A.: Mágia és nemzetségi kultuszok (Világosság, 1968, 10.); H. Biedermann: Handlexikon der magischen Künste (1968); M. és R. Wax: A mágia fogalma (Világosság, 1968, 8—9.); K. Thomas: Religion and the Decline of Magic (1971); Voigt V.: A folklór esztétikájához (1972); I. Shah: Oriental Magic (1973); B. R. Wilson: Magic and the Millennium (1973); Ká­kosy L.: Varázslás az ókori Egyiptom­ban (1974); G. Jahoda: A babona lélektana (1975); L. Petzoldt: Magie und Re­ligion (1977); Szőnyi Gy. E.: Titkos tudo­mányok és babonák (1977); N. Cohn: The Pursuit of the Millennium (1977); Moderne Universalgeschichte der Geheim­wissenschaften (1980).