Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

szájhagyomány

VIL13 101-102

szóhagyomány; orális hagyomány; orális tradíció: a szóbeliség ke­retében létrejött és így továbbadott alkotá­sok összessége. Szélesebb kategória, mint a →népköltészet, mivel a népköltészetben nem csupán szóbeli alkotások találhatók, a szájhagyományban viszont a nem költésze­ti művek is előfordulnak. Nem azonosítha­tó a →folklór fogalmával sem, mivel a folk­lórban nem szóbeli jelenségek is bőséggel megtalálhatók. ● A fogalom a 19. sz. vé­gén terjedt el Európában, amikor a német (mündliche Überlieferung), illetve a francia és az angol (oral tradition) szóhasználat szinte mindenüvé eljutott. A magyar folk­lorisztikában a pozitivista irodalomtudomány és folklorisztika használta (Katona L., Sebestyén Gy., Tolnai V.), a kor →földrajz-történeti irányzatának is megfelelő mó­don olyan értelemben, hogy az egyes folk­lórváltozatokat vagy szájhagyomány, vagy írásos hagyomány leszármazottainak tar­tották. A szájhagyomány terminusban a →hagyomány rész a folklór tradicionalista felfogására utal. A későbbiekben önálló folklórelméleti kategóriává próbálták kié­píteni, és általánosabb formában mint szó­beliséget állították szembe az ellenpólusként meghatározott írásbeliséggel (Horváth Thienemann T.). Az utóbbi évtizedekben a szájhagyomány esztétikai sajátossá­gait hangsúlyozták, és a magyar →egyéni­ségkutató iskola a szájhagyományozás törvényszerűségeit (variáns,  affinitás, egyéni­ség) vizsgálta. ● A nemzetközi kutatásban egyrészt a szájhagyomány általános felfogása vált uralkodóvá, ennek során a szov­jet epikakutatók a szájhagyomány speciá­lis gyakorlatát, hivatásos epikus énekesek művészetét vizsgálták (V. M. Zsirmunszkij, J. M. Meletyinszkij), a →harvardi epikaku­tató iskola (M. Parry és A. B. Lord) az epi­kus-formulaszerű költészet (→oral formula­ic poetry) formai sajátosságait kutatta, J. Vansina és mások pedig a természeti népek ilyen tudásanyagát elemezték. Másrészről a modern nyelvészet és az ezzel rokon tudo­mányszakok vizsgálati módszereit is bevonták a téma feltárásába. P. G. Bogatirjev R. Jakobsonnal együtt a langue és parole kategóriái alapján foglalkozott a szájha­gyomány és az irodalom elkülönítésével, majd Bogatirjev a szájhagyomány sokolda­lúbb, folklorisztikai megközelítését adta. Jakobson definíciójavaslatát D. Hymes és mások fejlesztették tovább; napjainkban ez az irányzat a szociolingvisztika, a kom­munikációelmélet, a kultúraelmélet és a folklorisztika módszereinek összefogásán fáradozik. Ennek során született meg a szájhagyomány tipologizálásának kísérlete: meg kell ugyanis különböztetnünk az egyszerű szóbeli közlést, a folklór jellegű szóbeli közlést és a hivatásos szóbeli közlést. A szájhagyomány e három kategórián belül esetenként másképp érvényesül. ● Úttörő jelentőségű volt e téren az 1969-ben Bp.-en rendezett szájhagyományozás-szimpózium, amely kísérletet tett a modern megközelítési módszerek és a hagyományos folklorisztika, folklóresztétika összekap­csolására. Nemzetközi méretekben a társadalmi kommunikáció elmélete egyre intenzívebben és pontosabban foglalkozik a szájhagyományozást meghatározó törvényszerűségek és szabályok kutatásával. ● (→hagyomány, néphagyomány, népkölté­szet, szóbeliség)

Irodalom:

Ortutay Gy.: Vari­áns, invariáns, affinitás. A szájhagyomá­nyozó műveltség törvényszerűségei (MTA II. OK, 1959); A. B. Lord: The Singer of Tales (1960); J. Vansina: De la tradi­tion orale (1961); B. Zsirmunszkij: Narod­nij geroicseszkij eposz (1962); Ortutay Gy.: A szájhagyományozás törvényszerűségei (Ethn, 1965); P. G. Bogatirjev: Voproszi tyeorii narodnovo tvorcsesztva (1971); Voigt V.: Folklór és szociolingvisztika (Általá­nos Nyelvészeti Tanulmányok, 1972); uő: A folklór alkotások elemzése (1972); Ortu­tay Gy.: Hungarian Folklore (1972); Voigt V.: A szájhagyományozás törvényszerűsé­gei (1974); Thienemann T.: Irodalomtörténeti alapfogalmak (1986). ● Az irodalomtörténetben néhány műfaj (pl. →anekdota, prédikáció) esetében az írásos feljegyzést megelőző alkotási folyamatok sora és ered­ménye. A textológiában ennek megfelelően az írásos adatokkal nem bizonyítható, de feltételezhető források összessége. Mint alkotófolyamatot →hagyományozás. ● Irod.: Voigt V.: A szájhagyományozás törvényszerűségei (1974).