Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

természeti kezdőkép

VIL15 345 | részcímszó

a monostrofikus lí­rában strófakezdő →formula, természeti →kép vagy →természeti hasonlat, amely párhuzamként — a lírai hőst vagy e hős érzelmeit mutatja be. A strófa zömével →téma-réma viszonyban áll, ily módon tartalmi-poétikai értelemben is meghatározó. A nem visszatérő és kupolás szerkezetű dal­lamoknál a strófa első sora a körülmények jelölője (kommunikációelméleti terminussal az adóra vonatkozik; ezt követi a voltaképpeni üzenet, és a strófa végén a vevőre vonatkozó rész, vagy az üzenet csattanója). Általában a kezdő és záró rész mind a külső forma, mind a belső forma (→forma) szempontjából megfogalmazódik, ennek követ­keztében a kezdő formula egyszerre többfé­le jelentést is hordozhat. A magyar lírai dalokban népköltészeti vizsgálataink kez­deten észrevették, és eddig főként formai-pszichológiai oldalról vizsgálták, de elterje­dését csak részben mutatták ki. A termé­szeti kezdőkép világszerte ismert forma, a →röpdal állandó, a monostrofikus líra rendszerinti eleme, amely a →paralelizmus és az →ismétlés törvényszerűségei követ­keztében a polistrofikus lírában is megma­rad szerkezeti elemként. Genetikusan nem egyeztethető a felhozott keleti és nyugat-európai folklór párhuzamokkal; valószínű, hogy részben belső fejlemény, részben az ókortól a trubadúrokig, minnesängerekig, vágánsokig, a reneszánsz költészetig terje­dő műköltészeti gyakorlatból származik, és strófikus formáink megszilárdulásakor ter­jedt el. Erre utal a természeti kezdőképek tartalmi vizsgálata is. ● (→kezdő formula, lírai kezdőkép, népdalküszöb)

Irodalom:

B. von Wulffen: Der Natureingang im Minnesang und im frühen Volkslied (1963); D. Thoss: Stu­dien zum locus amoenus im Mittelalter (1972); K. Garber: Der locus amoenus und der locus terribilis (1974).