Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

népi színjátszás

VIL9 232-233

a színjátszás és a színház megjelenése a folklór keretében. Tár­sadalmilag és történetileg sok jelenség kapcsolható ide, amelyek rendszerezése nem mindig egyöntetű elvek alapján tör­tént meg. ● Az ősköltészet és a primitív irodalom keretében a későbbi színjátszás és színház formái a →szokásköltészet műfajcsoportjához tartoznak. Noha színháztörténészek beszélnek az ősszínház és a primitív színház fogalmairól, itt mind az intézmények, mind maguk az előadá­sok nem „színházszerűek”, hanem „szokásszerűek”. ● Az osztálytársadalmak­ban a színjátszás három társadalmi réteg között igen bonyolult kölcsönhatásokat közvetít. Ismert a felső rétegek színjátszása, amely egyformán lehet hivatásos vagy amatőr jellegű. Pl. a →kastélyszín-játszás és általában az udvari színjátszás (→udvari színjátékok) foglalkoztat hiva­tásos színészeket, sőt ezek vezetőit, karmestereket, díszletkészítőket. Ismerünk azonban olyan társadalmakat, ahol pa­rasztokat, jobbágyokat, muzsikokat ren­deltek be ilyen színjátszás megvalósítá­sára. Ugyanakkor maguk a főurak is lebonyolítottak olyan udvari ünnepségeket, versenyeket, amelyek színjátékszerűk (pl. lovagünnep, karnevál, házasság stb.), és amelyek szerepeit szabályosan megtanul­ták. ● Ettől különbözik a nép színjátszó gyakorlata, amely a folklór szabályait követi. E szorosabb értelemben vett „népi” színjátszásnak két nagy tömbje van: a szokásköltészet formájaként élő népszokás (ezen belül a folkloristák megkülönböztetik a színjátékszerű szokás kategóriáját), illetve a szórakoztató célú népi színjátékok. Az előbbinek egyes korcsoportok vagy alkalmak minden résztvevője egyszersmind szereplője is, színész és közönsége nem választható el egymás­tól, esztétikailag az „életszínház” fogal­mával írhatjuk le e jelenségeket. Az utób­binál már van önálló színész, az előadásnak van szövege (noha ezt általában nem írják le és sok benne a rögtönzés), sőt elvben e szövegeknek volt szerzőjük is. A folklór keretében gyakori, hogy e fejlettebb forma nem valódi színészeket lép­tet fel, hanem →árnyjáték, →bábjáték — ezeknek is egyszerűbb formája. ● A leg­nehezebb a társadalmi szempontból har­madik csoport pontos leírása. Itt e két pólus közti átmenetek figyelhetők meg. Például az egyházak által pártolt →vallá­sos színjátékok felülről indulnak el, ám az alsó réteg számára (is) szólnak, azok képviselői is szerepelnek bennük (pl. a →passió egy-egy falu közössége által kerül bemutatásra, de egyházi rendezvény). Az →iskolai színjáték nemcsak klasszikus vagy fordított auktorokat, bibliai törté­neteket elevenít meg, hanem részleteket vehet át a helyi szokásokból, és közvetle­nül is hat a színjátékszerű szokásokra (pl. a →betlehemes játék egyes elemei in­nen származnak). A →vásári komédia a hivatásos színjátszók kezdeményezése a nép számára. Viszont a →népszínmű a nép életét, gyakran eredetileg valódi szokásait is színpadra viszi a nem-népi kö­zönség számára. Általában a →szórakoz­tató irodalom tarka társadalomtörténeti összefüggései itt is jelentkeznek. Maguk a színészek is a két társadalmi pólus kö­zött mozogtak: nemcsak az udvarok nagyra becsült művészeit, operaénekes-sztárokat ismerünk, hanem a kicsapott diákok, elkergetett papok természetes menedékhelye volt a színjátszás, ahol főként a színésznőket időnként nehéz volt megkülönböztetni a szerelmi szolgál­tatók más csoportjaitól. Az egyházi jelle­gű színjátszás annak megfelelően, hogy hivatalos, megtűrt, vagy éppen üldözött volt, gyakran változó társadalmi státus­sal rendelkezett, amely hol felfelé, hol lefelé lehetett nagyobb és közvetlen ha­tással. Indiában változik például a hinduizmus megengedő, a buddhizmus tűrő színházszemlélete. Európában a katoliciz­mus egyes játéktípusokat frekventál, másokat visszautasít. A protestáns állásfoglalás a lagymatag toleranciától a csak nevelési eszközként engedésig, olykor a puritán tilalomig lényegesen különböz­het. ● Mindez azt eredményezi, hogy a széles néprétegek kapcsolata a színját­szással igen különböző. Az elszórt tele­püléseken (pl. tanyák, pásztorok) szinte minden formájában ismeretlen. A na­gyobb közösségekben (falu) a színjátékszerű szokás a domináns forma, csupán ritkán jelennek meg a hivatásos mulatta­tók. Ha e közösség vallási vagy etnikus szempontból megosztott, a sajátos színjátszási formáknak vagy reprezentatív jellege (jól látszik ez pl. a karácsonyi já­ték vagy az aratási szokások, lakodalom esetében, ahol a különbségek szándéko­sak). Az egyes foglalkozási csoportok kö­zül az iparosok és főként a céhek foglal­koznak a saját színjátszási formák létrehozásával (→céhes irodalom), az így lét­rejött konfraternitások gyakran a vallásos színjátszás megszervezésére alakulnak ki. Érdekes tény, hogy a katonaság kere­tében önálló színjátszás nincs, esetleg a →műkedvelő színjátszás formái jelennek meg. Annál feltűnőbb, hogy a politikai mozgalmak közül egyedül a munkásmoz­galom állítja céljai szolgálatába a széle­sebb tömegek színjátszását. A →munkásszínjátszás merít a folklórból, ahhoz ké­pest azonban újszerű jelenség, néha kez­detleges esztétikai minősége ellenére is fontos művelődési és mozgósító tényező. Egy-egy terület egészét igen ritkán lehe­tett összefogni a színjátszás révén. A vá­sári színjátszás rendszerint egy-egy község nézőit mozgósította, a zarándoklatokkal szélesített vallásos színjátszás is csak mellékes tényezője volt sok ünnepnek. A 19. sz.-ban sokfelé felbukkant „népszínház” gondolata immár nem a népi hagyomá­nyok továbbfejlesztését, hanem éppen el­lenkezően, a nép számára új művelődési formák bemutatását tűzte ki célul. ● A népies színház és színjátszás pedig csak témájában és előadásmódjában alkalmaz­kodik a korábbi formákhoz, közönségét fentebb keresi. ● Az új kommunikációs eszközök (film, rádió, televízió) örökölték e bonyolult társadalomtörténeti képet, ehhez a maguk sajátos áttételességét ad­ják minden esetben hozzá. Műsoraikon egymás mellett szerepelhet valódi népi színjáték, ennek stilizált hivatásos színházi változata, az illető kommunikációs eszköz számára készített adaptációja, egészen más célok (pl. nevelés, esti mese) számára készített átdolgozása. Ugyancsak egymás mellé kerülhetnek kontinen­sek és évszázadok által egymástól külön­böző formák, megannyi kulturális és tár­sadalmi háttér ismerete vagy bemutatása nélkül. Legkedveltebb forma az újabban divatos fesztiválok anyagának átvétele. Ezeken önmagukban is igen változatos minőségben fordulnak elő a népi színját­szás legkülönbözőbb termékei, a pontos, hiteles, sőt archaizáló változatoktól egé­szen az absztrakt vagy technicizált ren­dezésekig. Mindez azt eredményezi, hogy a fogalom és jelenség társadalomtörté­netileg még összetettebb lett, mint eddig volt. ● (→népi színjátékok, szokáskölté­szet, dráma, ünnep)

Irodalom:

H. Kinder­mann: Aufgaben und Grenzen der Thea­terwissenschaft (1953); A. D. Avgyejev: Proiszhozsgyenyije tyeatra (1959); L. Schmidt: Das deutsche Volksschauspiel (1962); Dömötör Tekla: Naptári ünne­pek—népi színjátszás (1964); Le théátre populaire européen (1965); J. Duvignaud: Sociologie du théátre (1965); L. Schmidt: Volksglaube und Volksbrauch (1966); Dömötör Tekla: A népi színjátszás Euró­pában (1966); T. Kowzan: Littérature et spectacle (1970); P. G. Bogatirjov: Vopro­szi tyeorii narodnovo iszkussztva (1971); H. Knudsen: Methodik der Theaterwis­senschaft (1971) ; Hont F. — Staud G.: A színház világtörténete, I—II (1972); Voigt V.: A folklór esztétikájához (1972); Brauch und seine Rolle im Verhaltenscode sozia­ler Gruppen (1973); Dömötör Tekla: A népszokások költészete (1974); N. I. Szavuskina: Russzkij narodnij tyeatr (1976); Székely Gy.: Színházesztétika (1976); W. G. Sumner: Népszokások (1978); N. I. Szavuskina: Russzka ja usztnaja narodnaja drama (1978); Újváry Z.: Népszokások és színjátékok, I—II (1979—1981); Fétes du monde (1980); H. Bausinger: Formen der „Volkspoesie” (1980); V. J. Guszev: Russzkij folklornij tyeatr (1980); Narrenfreiheit (1980); Bevezetés a folklorisztikába (1983).