Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

paleoszibériai irodalmak

VIL10 55-56

(görög ‘ősi’ + szibériai): a közelebbről nyelvcsaládokba nem sorolható nyelvű kis szibériai népek irodalma. A paleoszibériai elnevezést (amely mellett olykor a paleoázsiai, sőt a hiper­boreus megnevezés is használatos volt) a német utazó, L. von Schrenck használta a 19. sz. közepén olyan népekre és nyelvekre, amelyek nem rokoníthatók az uráli, török vagy tunguz nyelvekkel. Véleménye szerint az utóbbiak a nem is olyan régi történeti időben jelentős területekről szorították ki az „ősi” szibériai népeket. Négy csoportjuk ismeretes (ezek egymással sem rokonítható népek vagy nyelvek): I. A Jenyiszej-vidéki népek; ma egyetlen élő népe a Jenyiszej-osztják vagy ket, mintegy 1000 fő. Ma már kihalt a kot, az arin és az aszan nép, amelyek nyelvéből alig ismerünk szövege­ket. ● 2. A luoravetláncsoport; ide tar­tozik a mintegy 13000 csukcs, valamint a tőlük nyelvileg nem távol álló mintegy 8000 korják, a néhány száz fős kamcsadál (más néven itelmen), valamint a korjákhoz közel álló aliutor, és a száz, főnyi kerek nép nyelve és irodalma (→csukcs irodalom és irodalmi formák, kamcsatkai irodalom, kor­ják irodalom és irodalmi formák). ● 3. A jukagir csoport egyetlen élő népe a mintegy félezernyi jukagir, a ma már kihalt és egyébként is alig ismert omok és csuvan (→jukagir irodalom és irodalmi formák). ● 4. A gilják vagy saját nyelvükön nyivh nép, mintegy 4000 ember az Amur folyó torko­latánál. illetve Szahalin szigetén él (→nyivh irodalom és irodalmi formák). ● Különböző összehasonlítási kísérletek során más nyelvcsaládokkal is rokonították őket (pl. a jukagirt az uráli nyelvekkel, a ketet sino­tibeti nyelvekkel), ezek azonban nem köny­nyen bizonyítható összefüggések. ● Más szibériai nyelvek (pI. az ázsiai eszkimó vagy a nanaj) irodalma ugyan hasonlít hozzájuk, minthogy azonban ezek ismert nyelvcsalá­dokba oszthatók (→eszkimó és aleut iro­dalmi formák, nanaj irodalmi formák), máshova sorolandók. ● Hagyományos folklórjukból a kezdetleges mesék és míto­szok a legismertebbek, ezek középponti alakjai a segítő és nevetséges kultúrhé­roszok (→kultúrhérosz-történet). Ismert körükben a sámánizmus (→sámánisztikus irodalom), illetve a →medveünnepi színjáték. Írásbeliségük kialakulása előtt gazdag népművészetük motívumai, illetve képes üze­neteik (levélszerű, rajzolt vagy csomózott ábrázolások) utaltak történetükre. A kialakított helyi irodalom igen különböző mértékben vett át ezekből (pl. csukcsok körében ez előfordul). Igen korai kapcsolatban álltak uráli, tunguz és más népekkel, folklórjaik közös vonásokkal, műfaji elne­vezésekkel rendelkeznek. Számos jelenség ismert az észak-amerikai eszkimók, aleu­tok, sőt északi indiánok körében is, ezek pontos történeti múltját azonban nem ismerjük. ● Magyarul: Sámándobok, szóljatok (Bede A. Kőhalmi K., Szibéria őslakosságának népköltészete, anto.. 1974).

Irodalom:

L. I. Srenk: Ob inorodcah Amurszkogo kraja (1—3, 1883—1903); L. Ja. Sternberg: Giljaki, goldi, orocsi, nyegi­dalci, ajni (1933); G. Hatt: Asiatic Influences in American Folklore (1949); M. W. Smith: Asia and North America -- Trans­pacific Contacts (1953); I. Sz. Vdovin: Isztorija izucsenyija paleoaziatszkij jazi­kov (1954); R. Jakobson—G. Huttl-Worth J. F. Beebe: Paleosiberian Peoples and Languages (1957); es. I. Takszami: Nyivhi (1967); Je. A. Alekszejenko: Keti (1967); Ketszkij Szbornyik — Studia Keti­ca (1968—1982); A. V. Szmoljak: Etnyicseszkije processzi u narodov Nyizsnyego Amura i Szahalina (1975); Je. M. Mele­tyinszkij: Paleoaziatszkij mifologicseszkij eposz (1979); Pusztav J.: A paleoszibériai népek és irodalmuk (Filológiai Közlöny 29. 1983. 1—2.).