Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

vallástörténet

KKE 753-754

a társadalomtudományok keretében a vallások kialakulásával, fejlődésével foglal­kozó kutatás. Tárgyalja az →ősvallás és a →primi­tív vallás jelenségeit (ezenkívül a folklór jelenségei közül a →néphit és a →népi vallásosság megnyilvá­nulásait is). Módszereit a társadalom- és művelő­déstörténet, valamint a filológia befolyásolta, közel áll a vallásetnológia, az összehasonlító vallástudomány megközelítésmódjához is. Más társadalomtudományok (pl. pszichológia, szociológia stb.) hatása az általában vett →vallástudomány közvetítésével figyelhető meg. • Noha van vallásos irányzata is, a voltaképpeni teológia vagy dogma­tika kevéssé befolyásolta. Bár nem egyértelműen vallási jelenség pl. a →mágia vagy a →rítus, ezeket is történeti összefüggésében vizsgálja. • (→vallás) Minthogy az ateizmus, maga a tudomány, sőt az erkölcs és a szokások története is elválaszthatatlan a vallások történetétől és ennek kutatásától, a ~ e témakörökkel is foglalkozik. Művelődéstörténeti szempontból különösen fontos az a tény, hogy képzőművészeti, zenei, irodalmi alkotások egész sora vallásos jellegű. Igen sok olyan kísérletet isme­rünk, amelyeknek szerzői a filozófiát vagy a társadalomtudományok némelyikét kapcsolják össze különböző vallásos elképzelésekkel. Ezek történeti áttekintése (ha egyáltalán ismert) e tudománytör­ténetekben található meg.

Irodalom:

A finnugor népek pogány istentisztelete (1908); Róheim G.: A varázserő fogalmának eredete (1917); Renan E.: Jézus élete (é. n.); Schmidt J.: Ázsia világossága (1925); Varga Zs.: Általános vallástörténet, I–II. (1932); Kallós E.: Görög–római vallástörténet és mitológia (1936); J. A. Lencman: A kereszténység eredete (1960); Trencsényi-Wal­dapfel I.: Vallástörténeti tanulmányok (1960); P. Alfaric: A kereszténység társadalmi gyökerei (1966); Sz. A. Tokarjev: Vallás és történelem (1966); Diószegi V.: Sámánizmus (1968); Újváry Z.: Az agrárkultusz kutatása a magyar és az euró­pai folklórban (1969); Diószegi V.: Az ősi magyar hitvilág (1971); Rapcsányi L.: A Biblia világa (1972); Lukács J.: Istenek útjai (1973); A. J. Gure­vics: A középkori ember világképe (1974); H. von Glasenapp: Az öt világvallás (1975); Pais I.: Ember és vallás (1975); Apollodórosz: Mitológia (1977); Kerényi K.: Görög mitológia (1977); Hoppál M.–Istvánovits M.: Mítosz és történelem (1978); Hahn I.: Istenek és népek (1980); Gecse G.: Vallástörté­net (1980); Vanyó L.: Az ókeresztény egyház és iro­dalma (1980); Bottyán J.: A magyar biblia évszáza­dai (1982); Katona L.: Folklórkalendárium (1982); A művészet ősi formái (1982); Gergely I.: A pápaság története (1982); Tomka M.: Vallásszociológia (1984); Kerényi K.: Halhatatlanság és Apollón-vallás (1984); V. V. Ivanov: Nyelv, mí­tosz, kultúra (1984); Szántó K.: A katolikus egyház története, I–II. (1983–85).