Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

gyermekvers

VIL4 106-107 | részcímszó

gyermekköltészet: L a gyermekek számára írt költői-verses alkotások összessége, a gyermekirodalom egyik válfaja. A primitív irodalom körében elsősorban korcsoportok irodalma adja kereteit. Ide tartozik a játékkal kapcsolatos egész költészet; a játék egy­szersmind a társadalomba nevelődés mó­dozata is, a játékcselekmény a munkavégzés és a rítus előlegezése, a játékszere­ket gyakran maguk készítik a gyerme­kek, és a hozzájuk kapcsolódó szövegek is rögtönzésekből indulnak ki. A gyer­meknyelv leginkább a mondókák, később a találós kérdések, proverbiumok műfajait befolyásolja, de megfigyelhető hatása számos játékdal, a kiszámolók stb. számos alkotásán. E korban a gyermekek számára alkotott önálló irodalom még nem bontakozik ki, a mítoszok és a közös­ség egyéb hagyománya azonban gyak­ran tanulandó anyag, és a gyermekjáté­kok ezeket vagy ezek egyes részleteit adhatják elő. A szorosabb értelemben vett népköltészet keretein belül elkülö­nül a gyermekdal, a közvetlen nevelés céljait szolgáló gyermekijesztő, a gyermekfikció műfaja, valamint a gyermekekkel kapcsolatos néhány szokásdal (altató, bölcsődal). Mindkét fokozat tartalmilag nagyjából azonos módon jellemezhető. A legfontosabb cél a világ megismertetése, amely a játék formáját ölti, a leggyak­rabban szinkretisztikus jelleggel (cselekvés, hiedelem és mítosz, tánc, dallam és szöveg egymáshoz kapcsolódik). Szerke­zetileg néhány epizód, illetvr motívum kap­csolatát adják az egyes alkotások, ennél bonyolultabb formák ritkán fordulnak elő. ● A gyermekek által és számukra alkotott költészet milyensége kultúrán-ként rendkívül változik, elsősorban annak következtében, hogy milyen tár­sadalmi viszonyok között milyen korcsoportokra oszlik a társadalom, és mennyiben a múltra orientált (prefi­guratív), illetve a jövőre orientált (posztfiguratív) a kultúra nevelési aspektusa. Az előbbi esetben különösen gazdag a gyermekköltészet archaikus hozadéka: akár évezredes múltból is fennmaradhatnak benne művek, műfajok, motívumok, formai megoldások. Az archaikus költé­szethez és az ősköltészethez az is közelíti, hogy a formakincs igen szűkös, a motí­vumok és szüzsék olykor töredékesen fordulnak elő, a játék rítuselemeket őrizhet. Sajátos módon ez a körülmény ugyanakkor a nemzetközi kapcsolatokat is elősegíti: egyszerű megfogalmazások és műfajok messzire terjedhetnek. Ilyenek az ugrójátékok és labirintusjátékok, a páros kéziharcra utaló játékok, a lelkek vándorlását bemutató játékok, a néhány egyszerű aritmetikai műveletre épülő játékok, a hozzájuk kapcsolható kiszá­molók, a nyelvtanulás céljait is szolgáló nyelvtörők.  ● (→gyermekirodalom, ifjúsági irodalom, folklór, játék, pedagógiai irodalomszemlélet)

Irodalom:

V. Miller: The Child in Primitive Society (1928); O. I. Kapica: Gyetszkij bit i folklor (1930); K. Haiding: Kinderspiel und Volksüberlieferung (1939); P. G. Brews­ter: American Nonsinging Games (1953); R. Peesch: Das Berliner Kinderspiel der Gegenwart (1957); J. de Vries: Unter­suchung über das Hüpfspiel - Kinder­spiel - Kulttanz (1957); Ch. Bühler–J. Bilz: Das Märchen und die Phantasie des Kindes (1958); I. Opie-P. Opie: The Oxford Dictionary of Nursery Rhy­mes (1958); J. M. Roberts – B. Sutton-Smith-A. Kendon: Strategy in Games and Folk Tales (Journal of Social Psycho­logy, 1963); A. Dundes: On Game Mor­phology (New York Folklore Quarterly, 1964); E. G. Pitcher–E. Prelinger: Children Tell Stories (1965); R. Wildha­ber: Kinder-Spielzeug (1965); I. Opie–P. Opie: The Lore and Language of School­children (1967); P. Pinon: Probleme einer eurupäischen Kinderspielforschung (Hessische Blätter, 1967); M. Mead: Férfi és nő (1970); J. Piaget: Válogatott tanulmányok (1970)