Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

epikus törvények

VIL2 1165 - 1166

az epikus népkölté­szet, általában a népköltészet formai–szerkesztésbeli sajátosságai, amelyeket különböző kutatók különféleképpen hatá­roztak meg és soroltak fel. 1. M. Moe norvég folklorista és filológus „epikus alaptörvények” névvel 1889-ben egye­temi előadásaiban jellemezte először a szóbeli költészet formálódásának három tényezőjét, ezeken belül pedig több törvényszerűséget. I. Általános pszichológiai tényezők. Ezen belül: a) az egyes epikus témák motívumainak fejlődése voltaképpen törekvés a motívumok plasz­tikus megformálására, törekvés a motí­vumok folyamatos sorrendbe illesztésére; b) az egyes epikus témák továbbfejlődése más művek és témák befolyása alatt nem más, mint törekvés különböző részek egybeolvasztására, analogikus alkotásmód, összevonási szándék. II. Történeti tényezők. Ezen belül: c) az egyes epikus témák továbbfejlesztése megváltozott művelődési és történeti körülmények következtében: a) külsődleges vonatko­zásban (színhelyek, szereplők, környezet megváltoztatása), b) tartalmi vonatko­zásban (racionalizálás — travesztia vagy paródia); mindez összefoglalóan az alkal­mazásra és egységesítésre törekvésben nyilvánul meg. III. Személyiséglélektani tényezők. Ezen belül: d) személyes módo­sító körülmények (emlékezetbeli, költői adottságbeli, előadásmódbeli különbsé­gek alapján). — Mindezek együttvéve az alkotások változtatását, bővítését, rövidítését magyaráznák, voltaképpen a tartalom oldaláról megközelítve. ● 2. A. Olrik dán filológus és folklorista 1908-ban az előbbiek ismeretében inkább szerkesztésbeli sajátságokként fogta fel az epikus törvényeket. Elnevezésével ezek „kompozíciós szabályok”, „konst­ruktív formák”. A következő alfajaikat különbözteti meg: 1. Abevezetés és a befejezés törvényszerűségei, 2. az ismét-lés (növekvő — azonos szinten maradó), 3. a hármasság, 4. a jelenetek váltako­zása, 5. az ellentét (főszereplő és mellékszereplő között), 6. a párhuzamos cselek­ményszálak (pl. két hős esetén), 7. kezdő- és zárónyomaték (pl. hármas felsorolásban az első és a harmadik elem a hangsúlyos), 8. a cselekmény köré bonyo­lítás, 9. az előzmények egy szálra fűzése, 10. tovahaladó jelenetezés részletezett főeseménnyel, 11. a cselekményre irá­nyuló logika, 12. a cselekmény egységének elve, 13. a eselekmény egyetlen főszereplő köré épül. — Mindezek együttvéve a népköltészet és műköltészet különbségét is meghatározzák, mivel az irodalomban más szerkesztési elvek érvényesülnek. ● 3. A. Aarne finn folklorista 1913-ban a változatok kialakulását vizs­gálva, és főként az egyes mesevariánsok konkrét kutatásának tapasztalatait össze­gezve a mesék „változási törvényszerű­ségéről” beszélt, ezeket a korábban kidol­gozott epikus törvényszerűségekkel hoz­ván kapcsolatba. Az ő rendszere a követ­kező: l. Egy jellemző vonás kiesése, 2. Eredetileg nem egybetartozó vonásokkal, motívumokkal gazdagodás (új szereplők, hármasság, megkettőződés stb.), 3. ana­logikus képződmények, 4. egy általános vonás önállósodása (vagy megfordítva), 5. cserekapcsolat más témákkal, 6. állat-szereplős történet emberiesítése (vagy megfordítva), 7. állatszereplős történet hiedelemlények történetévé változtatása (vagy megfordítva), 8. én-formává vál­toztatás, 9. egy vonás megváltoztatása következtében az egész cselekménymenet módosítása, 10. modernizálás. ● E törvényszerűségek sokkal inkább gyakor­lati megfigyeléseken alapulnak, ugyanakkor visszalépést is jelentenek a már korábban kialakult általánosításokhoz. ● 4. A -→morfológiai irodalomtudomány és folklorisztika többször megkísérelte, hogy e törvényszerűségeket rendszerezze és újból definiálja. Egyelőre inkább csak keletkezéstörténetük feltárása és nagy vonásokban való általánosításuk sikerült. Végső soron az epika egyetemes törvény-szerűségeit valóban a legegyszerűbb a szerkezet köré csoportosítani, és később (ezeken kívül) megkülönböztetni az egyes műfajokra, ezek egyes korszakaira vonat­kozó sajátosságokat. Eszerint a követke­zőkben csoportosíthatnánk a fentebb említett törvényszerűségeket (ezek álta­lában jellemzőek a →szájhagyományra, sajátos módon érvényesülnek viszont az epikában): I. Az ábrázolásmód–szer­kesztésmód törvényszerűségei. a) A kom­pozícióra vonatkozó, b) a cselekményre vonatkozó, c) a hősre vonatkozó, d) a stílusra vonatkozó. — II. A megformá­lás megváltozásának törvényszerűségei. a) Alkotáslélektani, b) variálódásbeli c) társadalmi—történeti szövegváltoza­tok. III. Az egyes műfajokra vonat­kozó sajátos törvényszerűségek. ● 5. Az irodalomtudomány részletesen nem használta fel e törvényszerűségekre vonat­kozó kutatásokat, bár H. Gunkel az Ószövetség, mások az Edda, és természe­tesen világszerte a különböző epikus népköltészeti alkotások vizsgálatakor utal­tak rájuk. ●(→epika, formula, struktúra, egyszerű formák)

Irodalom:

A. Olrik: Episke love i folkedigtningen (Danske Studier, 1908); A. van Gennep: La formation des légendes (1910); H. Gunkel: Genesis (1910); A. Aarne: Leitfaden der vergleichenden Märchenforschung (1913); M. Moe: Episke grundlove (Edda, 1914—1915); W. A. Berendsohn: Grundformen volkstümlicher Erzählkunst in den Kin­der- und Hausmärchen der Brüder Grimm (1922); uö.: Epische Gesetze der Volksdichtung (Handwörterbuch des deutschen Märchens, 1930—1933); M. Lüthi: Volksmärchen und Volkssage (1966); H. Bausinger: Formen der „Volkspoesie” (1968); Je. M. Meletinszkij: „Edda” i rannie forrni eposza (1968); B. Alver: The Epic Laws of Folk Narrative (Vth Congress of the International Society for Folk-Narrative Research, 1969).