Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

motívum

VIL8 631-632 | részcímszó

folklorisztikai értelemben a folklóralkotások legkisebb tartalmi egysége, amely a hagyományozás során felismer­hetően azonos marad. Előbb az irodalomtudomány dolgozta ki fogalmát, és a cselekmény indítékait, apró mozzanatait nevezte így. Mivel ezek a folklórban rendszerint visszatérő jellegűek, a folkloriszti­kában éppen a motívum kategóriája vált a tartalom alapegységének megnevezésé­vé, és a motívum elvesztette az irodalomtudományban szokásos ‘pszichológiai mozgatórugó’ mellékjelentést. (Ilyen értelemben vett motiválásról a folkloriszti­kában gyakorlatilag nem esik szó.) ●Leginkább a narrativ motívumok vizsgá­lata fejlődött ki: ez mesék, mondák, legendák, ritkábban epikus hősénekek, balladák motívumait kutatja fel, elemzi és rendszerezi. Ennek analógiájára alakult ki a lírai dalok, szokásdalok és szokások, valamint a rövid prózai műfajok (pl. szólás, találós kérdés) hasonló rendezése is, ígéretesebb eredmény nélkül. A népzenében a motívum egy-egy visszatérő frázis, a néptáncban egy-egy mozdulatcsoport, a népművészetben pedig egy-egy témabeli (ritkábban formai, kompozicio­nális) egység. ● A 19. sz. végén, a poziti­vista művészettudományok tartalmi rendszerezési kísérletei következtében ala­kult ki a folklorisztikai motívumkutatás, amely a harmincas években új lendületet vett, az utóbbi negyedszázadban pedig új területekre terjedt ki. Ennek célja ál­talában műfajonként, vagy teljes folkló­ronként nemzeti →motívumindexek elkészítése, amelyek azonos elvek alapján készülnek, és ily módon egy nemzetközi motívumjegyzékké egyesíthetők. ● A ha­gyományos folklorisztika a motívumot a →típus részeként, tartalmi —szerkezetbeli elemként definiálja, megkülönböztet egy- és többmotívumos típusokat. Külön név­vel illeti az elbeszélő motívumokat (narratív motívum). Mivel a motívumok meglehetősen állandók, történeti és összehasonlító filológiai vizsgálatra igen alkal­masak. A hivatásos művészetek hasonló kutatásaiból bontakozott ki a folkloriszti­kában az erre irányuló motívumkutatás. ● Esztétikailag a motívum a valóság művészi elsajátításának legkisebb egysé­ge. Mivel ez a művészi elsajátítás kezdeti fokon a valóságot elsősorban tárgyában fogja fel, a motívum tartalmi szervező­dési egység, amelynek formai megfelelője a formula. Az egyes alkotásokban és műfajokban rendszerint csak bizonyos jellegű motívumok találhatók meg, és ezek a cselekmény, szerkezet részeként egymással összekapcsolódnak, végső so­ron a típus jön létre ilyen módon. A hiva­tásos művészetekben ezzel szemben a motívum önállóan is felhasználható, kü­lönböző helyekről származó motívumok kerülnek egymás mellé (ez a folklór jelle­gű motívumok gyakori átvételének is az oka), és a felhasználás célja a mű egyes részeinek indoklása (motiválása). Itt beszélhetünk a motívum esztétikai felhasználásáról. Ez, valamint a vezérmotívumok felhasználása a folklórban ismeretlen. ● (tartalom, forma, szüzsé, szerkezet)

Irodalom:

Tolnai V.: Bevezetés az irodalomtudományba (1922); A. Chris tensen: Motif et théme (1925); K. Krohn: Die folkloristische Arbeitsmethode (1926); P. Merker—G. Lüdtke: Stoff- und Motiv­geschichte der deutschen Literatur (1929—1937); S. Thompson: Narrative Motif—Analysis as a Folklore Method (1955); Voigt V.: A mondák műfaji osztá­lyozásának kérdéséhez (Ethn, 1965); uő: A folklór alkotások elemzése (1972): A magyar folklór (1979).