Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

vallásos ének

VIL16 338-339 | Kovács Endrével közösen

vallásos dal: a vallásos tar­talmú lírai énekköltészet alkotásainak ös­szessége; énekelt verses →ima. Tematikája a hívő szándékainak megfelelően változó. Leggyakrabban valamely istenhez, túlvilá­gi hatalomhoz (a szentekhez, Szűz Máriá­hoz stb.) segítségért, oltalomért forduló kö­nyörgés, mint az imák nagyobb része, s különösen a katolikus →litánia; ha súlyo­sabb csapás, veszteség az indítéka, e kö­nyörgés egyben →gyászdal, sirató is. Ha a könyörgő megszegte a vallás parancsolata­it, →bűnbánó ének, s e bűnbánat a vezeklés olyan extatikus formáját is öltheti, ami­lyen pl. a →flagelláns költészetet jellemzi. Amennyiben a könyörgő meghallgattatása érdekében áldozatot mutat be, ezt áldozati ének kíséri (→áldozati vers), ha zarándokútra kel, →zarándokének. A kérés meghallgattatásáért hálaadó énekkel fejezi ki érzelme­it a hívő (e csoportba tartozik az imák másik nagyobb csoportja), s ez jobbára a magasztalás olyan formáit ölti, amilyen a →dicsének vagy elterjedtebb nevén →him­nusz. A fenti fő típusok mellett a vallásos érzület számtalan más műfajt is áthathat, így mindenekelőtt — természetesen — az emberi élet kiemelkedő eseményeihez (ke­resztelő, avatás, házasság, temetés stb.) kapcsolódó vallásos szertartások énekeit, az egyházi ünnepeken énekelt liturgikus és paraliturgikus dalokat (pl. →karácsonyi dal, pünkösdi ének, trópus), de vannak val­lásos →csatadalok is (amilyenek a középko­ri keresztesdalok voltak; →keresztes irodalom), vagy olyan sajátos alműfajok, amilyen a vallásos érzületre hivatkozó →koldulóének. ● E tematikai felosztást keresztezi az a szempont, hogy a műfaj-műtípus mi­lyen mértékben kapcsolódik a hivatalos egyházi →szertartásirodalomhoz. A magyar szakirodalom a hivatalos liturgikus éneket (templomi ének, miseének) állítja szembe az egyházi népénekkel (szentének, vallásos né­pének), mint népnyelvű, alkalmi jellegű, de az egyházi szertartásokhoz nem közvetle­nül kapcsolódó és a hivatalos egyházak ál­tal nem is mindig jóváhagyott folklórműfajjal. A német terminológia differenciál­tabb: a liturgikus énektől (liturgisches Lied), amely a vallásos dogmatika hittéte­leit tükrözi és szövegei is ezoterikus (latin, óegyházi szláv, szanszkrit stb.) nyelvezetű­ek lehetnek, megkülönbözteti az istentisz­teleteken énekelt, de csak részben liturgi­kus és mindig népnyelvi templomi éneket (Kirchenlied), s az egyházi népének fent jelzett értelmében felfogott egyházi éneket (geistliches Lied), valamint — a másik póluson — a leszűkített értelemben felfogott vallásos éneket (religiöses Lied), amely in­dividuális vallásos élményeket tükröz. ● Az egyházi népének folklórműfaja hagyo­mányos voltánál fogva igen régies szövege­ket (és dallamokat) őrizhet meg. Európá­ban vallásfelekezetek szerint erősen megosz­lik. Főbb témakörei itt: egyházi ünnepek, kérő-, dicsérő- és hálaadó dalok, Jézusda­lok, zarándok-, szent- és Mária-dalok (ez utóbbiak csak a katolikusoknál), az utolsó ítélet dalai. E műfaj sokat merít az apokrif irodalomból; az egyes helyi szekták saját dalkincset alakítanak ki. Gyakoriak a →paródiái, s a →bordallá, →csúfolóvá átalakított változatai. Gyűjtése, irodalmi ha­tása és feldolgozása a romantika korában alakult ki. ● (→szertartásirodalom, vallásos irodalom, népdal)

Irodalom:

K. E. Ph. Wak­kernagel: Das deutsche Kirchenlied von der ältesten Zeit bis zum Anfang des 17. Jahr­hunderts (1864—1877); W. Bäumker: Das katholische deutsche Kirchenlied in seinen Singweisen (1883—1911); G. Santayana: Interpretations of Poetry and Religion (1900); H. Petrich: Unser geistliches Volks­lied (1920); W. Nelle: Geschichte des deut­schen evangelischen Kirchenliedes (1928); H. Bremond: Prayer and Poetry (1928); R. Preitensteiner: Das geistliche Volkslied in Niederösterreich (1931); Th. Humpert: Katholisches Kirchenlied (1935); R. A. Schröder: Dichter und Dichtung der Kirche (1936); M. C. Pfleger: Untersuchungen am deutschen geistlichen Lied des 13—16. Jahrhunderts (1937); Bálint S.: Népünk ünnepei. Az egyházi év néprajza (1938); K. Berger: Barock und Aufklärung im geistli­chen Lied (1951); Schram F.: Bevezető nép-énekeinkhez (1958); R. P. Blackmur: Re­ligious Poetry in the United States (Religi­on in American Life, 1961); F. Kemp: Deutsche geistliche Dichtung aus tausend Jahren (1962); W. Wiora: The Origins of the German Spiritual Folk Song (Ethno­musicology, 1964); A. F. W. Fischer: Kir­chenlieder–Lexikon (1967); Studien zu Funktion und Typus des deutschen geistli­chen Liedes im Mittelalter (1968); P. Dron­ke: Die Entwicklung der geistlichen Lyrik (Die Lyrik des Mittelalters, 2. köt., 1973); K. Ch. Tust: Das Kirchenlied der Gegen­wart (1976); I. Scheitler: Das geistliche Lied im deutschen Barock (1982).