Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

stílus

VIL13 626-628 | részcímszó

az utóbbi évtizedek kutatásai lényeges mértékben továbbfejlesztették e fogalom értelmezését. A statisztikai módszerek al­kalmazása objektívvá, mérhetővé tette egyéni stílusok, művek stílusai, műfaji stí­lusok, egyes nyelvek stílusának vizsgálatát (→nyelvstatisztika), ennek keretében a stí­lustipológia, illetve egy-egy műnyelvi közegének megállapítása vált elérhetőbbé. ● Az egyéni stílusokat a nyelvi közegen túlmenően a cselekvések, a viselkedés, az életstílus keretében is vizsgálták, szoros összefüggéseket állapítva meg a személyi­ség pszichológiai és szociológiai típusa, va­lamint az általa gyakorolt „életstílus” kö­zött, amelynek azután része a köznapi be­széd és az irodalmi közlés stílusa is. ● A →szövegelmélet gyors fejlődése lehetővé tet­te, hogy mind a megfogalmazás, mind a befogadás esetében megkülönböztethessük a stilémákat más (hasonló, ám ezekkel nem azonos) tényezőktől: szerkezet, műfaji sza­bályok, a közlés kódolása vagy dekódolása, a különböző beszédműtípusok (discourse) eltérései. ● A történeti stílusok vizsgálatában az intertextualitás fogalma ho­zott új felismeréseket: például a barokk megjelenik a vallásosságban, a zenében, és az ezekhez köthető szövegekben egyaránt. Viszont a kultúramorfológia vagy a kultúrastílusok kutatása újabban kevesebb meglepő eredményt hozott. ● Kultúraelméleti értelemben a stílus a statisztikai valószínűséggel visszatérő for­maelemek összessége a kifejező kultúrában: voltaképpen a kifejezés stratégiájának egyik összetevője. Tényezői az anyag, a technika, a megjelenítés alkalma és célja. Ennek megfelelően beszélhetünk az anyag, a technika vagy a megjelenítés által megszabott stílusokról (pl. a geometrikus fafa­ragás, szálöltéses textildíszítés, pantomim, gyermekjátékdallam stb. stílusáról). Aszerint, hogy egyénre (legtöbbször a készítőre) vagy közösségre (legtöbbször az előadókra vagy befogadókra) jellemző-e, megkülön­böztethetünk individuális és közösségi stílu­sokat. Térbeli, illetve időbeni folytonosság szerintiek a stíluskorszakok, stílusterületek (stílusprovinciák), amelyek egymással aránylag bonyolult, hierarchikus rendszerben kapcsolódhatnak össze. Pl. megkülön­böztethetjük az európai népköltészetben a mediterrán, ezen belül az olasz, ezen belül a szárd stílust; időben a feudalizmuskori, ezen belül a gótikus, amelyen belül a késő-gótikus stílus egyes jelenségeit. Ezekkel a rendszerszerű összefüggésekkel a →stílustörténet foglalkozik. ● A stílusok a kultúrá­ban sajátos szerepet töltenek be, s e szerep­pel különböző kiindulópontokból is foglal­kozhatunk. A pszichofiziológiai szemlélet azemberi érzelmek, a valóságlátás, és alkal­mazott technikák alapján különbözteti meg a kifejezés állandósult formáinak te­kintett stílusokat. A →kultúramorfológiai nézőpont a kultúra értékeinek megvalósu­lási módjában fedezi fel a stílusok állandó, egymással összefüggő tényezőit. A szocio­históriai felfogás a stílusok eredetét, elterjedését, átvételét kutatja elsősorban. Újabban bontakozott ki a →kommunikációelmé­leti (és az ezzel összefüggő →szemiotikai) stíluskutatás; eszerint a stílus egyrészt (nyelvi analógiával) alanguenak (és nem a parole-nak; →langue és parole), másrészt a →kódnak felel meg. ● Főbb jelenségeit áttekintve egyszersmind ezek kialakulásá­nak tipológiai összefüggését is megismer­hetjük. Elemi vonatkozásban minden olyan jelenségsorozatban előfordul, amelynek egyes elemei elkülöníthetők és megha­tározható valószínűséggel visszatérnek (ilyen értelemben van a nempoétikus be­szédnek, vagy a nem-sztereotipizálódott gesztusoknak is stílusa). Ezekből bontako­zik ki a rendszerességgel kifejező funkciót betöltő jelenségek stílusa egy kultúrában (a ruha, a testdíszítés, a viselkedés és etikett, az élelem elkészítése és a szórakozás, játék, valamint a szemiózis legkülönbözőbb jelen­ségeiben). Az így megjelenő, már kifejező, de még nem művészi stílusok általában kul­turális meghatározottságúak, a társadalom szentesíti a pszichofiziológiai vonatkozáso­kat, teremti meg az anyag, technika és alkalom összefüggéseinek állandósulása ré­vén a stílusok társadalmi-történeti kerete­it. Ami a szorosabb értelemben vett művé­szi stílusokat illeti, ezek a valóság ábrázolá­sának sajátos kódjaiként jelennek meg, és összetett, hierarchikus jellegű →jelzőrendszerekkel utalnak annak mivoltára (→jel), itt alakulnak ki az egyes művészetek, műnemek, műfajok stíluskategóriái, s válik lehetségessé individuális művészeti stílus létrejötte is. Természetesen a stílusok leg­fejlettebb fajtái sem tagadják meg előzmé­nyeiket; a természeti népek ünnepeinek, vagy az európai parasztfolklór jelenségeinek „szabad” stílusként felfogása helytelen volna, hiszen az egynemű esztétikai közeg kialakulása előtt csak kezdeményekkel ta­lálkozhatunk, amelyek az önálló művészi stílus irányába mutatnak. Ebben az érte­lemben a primitív népek és a folklór keretén belül gyakran nem is beszélhetünk művészi stílusról, legfeljebb pszeudostílusról. ● Másrészt a —szinkretizmus mindkét for­mája is messzemenően meghatározza a stí­lust. Uralmának idején a különböző művé­szetek (pontosabban ezek előzményei) művészi módszerükben is összefonódnak egymással, differenciálatlan stílust eredmé­nyezve, amelynek összefüggései megint csak inkább a kultúrához igazodó, mintsem önálló esztétikumra vallanak. Ez a körül­mény viszont társadalmi és történeti keretbe illeszti a stílust, amely ily módon a kul­túra egyik elvitathatatlan tényezőjévé vá­lik. Tulajdonképpen erre az összefüggésre bukkant rá a →kultúramorfológia számos híve, akik →kultúrastílusokról beszéltek, ezt a fogalmat azonban gyakran elválasz­tották a művészi stílusok létrejövésének kérdésétől, idealizálták, és nem egyszer csak egy még alacsonyabb szinten, az elemi pszichofiziológiai jelenségekén tudták megragadni. Ez a kiindulópont arra is alkal­matlan volt, hogy általa a kultúrák elterje­désbeli vagy történeti összefüggéseire világítsanak rá: csupán diffúziók, vagy a kultú­rák ciklikus fejlődésének feltételével tudták magyarázni. Az újabb, összehason­lító-tipológiai kultúraelmélet, valamint az ehhez kapcsolódó szemiotikai kutatások alapozták meg az összehasonlító társada­lomtipológiai stíluskutatásokat. ● A törté­neti stílusok közül az európai (és a magyar) folklórban a román, a reneszánsz és a ba­rokk hatása a legerősebb, ezen kívül jól megfigyelhető még a gótikus és a klasszicis­ta is. Zenében, táncban, képzőművészetekben, sőt a szó művészetében is összefügge­nek egymással az ilyen jelenségek. Sok vita volt arról, hogy ezek a népi művészetekből emelkedtek-e a hivatásos művészetek stílu­saivá, vagy a folyamat fordítva zajlott-e le (→gesunkenes Kulturgut). Ma ismét az utóbbi nézet tűnik indokoltnak. A folklórművészetekben a stílus helyén jobbára a →művészi módszer kategóriáját alkalmazhatjuk. ● A közösségi stílus több formában jelenik meg: lokális viseletek, kézműipari bútordíszítések, a katonaság által „ter­mesztett” dallamok, ponyvanyomtatvá­nyok érzelmes-erkölcsnemesítő történetei, a kaláka rögtönzött vidámságai sokban kü­lönböznek egymástól. Az egyéni stílus csak az →átadás és →átvétel összefüggésében for­dul elő, önállóan nem létezik. ● Több ízben megkísérelték etnikus stílusok kijelölését is. Míg azonban kultúrastílusokról, pontosab­ban kultúrák stílusairól a fenti értelemben beszélhetünk, csak etnikus tényezők által megszabott stílussajátosságokat eddig nem sikerült kimutatni. A ciklikus kultúratörténet stílusfogalma is elnagyolt: voltaképpen a kultúrák néhány vonását veti össze egymással, amelyek gyakran nem is nevezhe­tők stíluskategóriáknak.

Irodalom:

G. Sem-per: Der Stil in den technischen und tekto­nischen Künsten oder praktische Asthetik (1860); A. Riegl: Stilfragen (1893); Th. Meyer: Das Stilgesetz der Poesie (1901); R. M. Meyer: Deutsche Stilistik (1906); W. Wackernagel: Poetik, Rhetorik and Stilis­tik (1906); R. W. Wallach: Über Anwen­dung und Bedeutung des Wortes Stil (1919); H. Nohl: Stil und Weltanschauung (1920); J. Middleton Murry: The Problem of Style (1922); J. H. Noack: Die systema­tische und methodische Bedeutung des Stilbegriffs (1923); E. Winkler: Grundle­gung der Stilistik (1929); K. Schultze-Jande: Ausdruckswert und Stilbegriff (1930); R. Benedict: Patterns of Culture (1934); P. Frankl: Das System der Kunst­wissenschaft (1938); K. von Spiess: Bauern­kunst (1943); J. Marouzeau: Précis de stylistique francaise (1946); uő: Traité de stylistique latine (1946); M. Cressot: Le style et ses techniques (1947); C. F. P. Stut­terheim: Stijleer (1947); H. A. Hatzfeld: A Critical Bibliography of the New Stalistics, 1—2 (1900—1952: 1953—1965); P. Gui­raud: La stilistique (1954); G. Herdan: Lan­guage as a Choice and Chance (1956); A. L. Kroeber: Style and Civilisations (1957); W. Weisbach: Stilbegriffe und Stilphänomene (1957); P. Böckmann (szerk.): Stil- und Formprobleme in der Literatur (1959); W. Strunk: The Elements of Style (1959); B. V. Tomasevszkij: Sztyilisztyika (1959); Th. A. Sebeok: Style in Language (1960); L. Spit­zer: Stilstudien, 1—2 (1961); H. Seidler: Allgemeine Stilistik (1963); V. V. Vinogra­dov: Sztyilisztyika, tyeorija poetyicseszkoj recsi, poetyika (1963); N. E. Enkvist—J. Spencer M. J. Gregory: Linguistics and Style (1964); A. Flaker—Z. Skreb: Stilovi i razdoblja (1964); O. V. Larmin: Hudo­zsesztvennij metod i sztyil (1964); F. L. Lucas: Style (1964); Jan Bialostocki: Stil und lkonographie (1966); R. W. Bailey—L. Dolezel: An Annotated Bibliography of Statistical Stylistics (1968); A. Ny. Szoko­lov: Tyeorija sztyilja (1968); L. Dolezel R. W. Bailey: Statistics and Style (1969); B. Dupriez: L'étude des styles (1969); B. Gray: Style. The Problem and Its Solution (1969); D. Holy': Probleme der Entwick­lung und des Stils der Volksmusik (1969); J. A. Klimov: Ingyividualnij sztyil gyeja­tyelnosztyi v zaviszimosztyi ot tyipologi­cseszkih szvojsztv nyervnoj szisztyemi (1969); D. C. Freeman: Linguistics and Literary Style (1970); S. Krahl—J. Kurz: Kle­ines Wörterbuch der Stilkunde (1970); F. Miko: Text a styl (1970); G. N. Poszpelov: Problemi lityeraturnovo sztyilja (1970); T. Todorov: L'énonciation (1970); S. Chat­man: Literary Style (1971); A. E. Darbys­hire: A Grammar of Style (1971); J. Ihwe: Literaturwissenschaft und Linguistik, 1  3 (1971); M. Riffaterre: Essais de stylistique structurale (1971); J. Sumpf: Introduction á la stylistique du francais (1971); N. E. Enkvist—J. Spencer     M. Gregory: Linguistik und Stil (1972); K. Hausenblas: Vys­tavba jazykovych projevú a styl (1972); Ju. M. Lotman: Analiz poetyicseszkovo tyekszta (1972); G. Michel—G. Starke—F. Graehn: Einführung in die Methodik der Stiluntersuchung (1972); Voigt V.: A folk­lór alkotások elemzése (1972); P. Zumthor: Essai de poétique médiévale (1972); R. Chapman: Linguistics and Literature (1973); N. E. Enkvist: Linguistic Stylistics (1973); W. Sanders: Linguistische Stiltheo­rie (1973); G. V. Turner: Stylistics (1973); Zsilka T.: A stílus hírértéke (1973); B. As­muth—L. Berg-Ehlers: Stilistik (1974); J. Nagy Mária: A szó művészete (1975); W. O. Hendricks: Grammars of Style and Styles of Grammar (1976); M. M. Bahtyin: A szó esztétikája (1976); J. Anderegg: Literatur­wissenschaftliche Stiltheorien (1977); W. Sanders: Linguistische Stilistik (1977); Sza­bó Z.: A mai stilisztika nyelvelméleti alap­jai (1977); V. M. Zsirmunszkij: Tyeorija litveraturi. Poetyika. Sztyilisztyika (1977); M. R. Mavenowa: Poetyka teoretyczna (1979); A. Popovi: Interpretácia umelec­kého textu (1981); Tyeorija lityeraturnih sztyilej — Szovremennije aszpekti izucse­nyija (1982); Szabó Z.: A szövegvizsgálat új útjai (1982); A. Chastel: Fabulák, formák, figurák (1984); M. D. Feller: Sztyil i znak (1984); E. Panofsky: A jelentés a vizuális művészetekben (1984): B. Uszpenszkij: A kompozíció poétikája (1984); J. Mistrík: Stylistika (1985); Kanyó Z.: Szemiotika és irodalomtudomány (1990); Kováts M.—Pásztó A.—Zsilka T.: Irodalomelméleti és stilisztikai fogalmak szótára (1990); Petőfi S. J.—Békési I.: Szemiotikai szövegtan, 1–4 (1990—1992); Petőfi S. J.: A humán kommunkáció szemiotikai elmélete felé (1991).