Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

gúny

VIL4 74-75 | részcímszó

mivel a gúny főbb fajtái társadalom-történetileg kései és viszonylag nagyobb fokú művészi tudatosságra vallanak, az ősköltészetben és a primitív irodalomban, de még a népköltészetben is igazán rit­kán találhatók (gyakoribb az általános komikum, a tréfa és a vicc, csúfoló). Az ilyen típusú műfajok között megemlít­hető az állandóbb jellegű gúnydal, az inkább tréfás, mint gúnyos anekdota, a vaskosabb trufa. Anépköltészet általá­nos természetének megfelelően a dal­lam nélküli formák (pl. gúnyvers, gúnyirat) igen ritkák, néhány gúnyos szólás kivételével. Történetileg a reneszánsz terjeszti el az antiklerikális gúnyolódást, majd az élesedő társadalmi ellentétek az agrárproletárok és a munkások folklór­jában számos korábbi alkotás gúnyos vonásait megerősítik. A munkásfolklór és a városi folklór ilyen értelemben gú­nyosabb a parasztfolklórnál. O M. M. Bahtyin elképzelése a menipposzi sza­tíra és a karneváli költészet alapján egy önálló gúnyos irodalmi ábrázolásmódot tételez fel, amely különösen a városi kultúrában a középkor folyamán bonta­kozott ki. Ennek fontosságát különö­sen a dráma és a színjátékszerű szokások tanulmányozása igazolja: itt különféle közösségi cselekmények gyakran valaminek (egyházi, világi hatalom, társadalmi egyenlőtlenség stb.) kigúnyolását adják (pl. a farce). A népi színjátékok körében a hivatalos szokások gúnyos utánzása (→paródia) figyelhető meg. ● Monda­nivalóját tekintve a gúny a korai társadalmakban a saját közösséggel szemben álló természeti erők, majd a kívülálló közösségek ellen fordul (trickstertörténet, kultúrhérosztörténet), ahol azonban a kicsúfolt főszereplő egyben kedvelt, ret­tegett és komolyan vett is. Ennek a nyo­mai megtalálhatók a mitologikus köl­tészet isteneinek vetélkedéseiben, ame­lyek szókimondó, nemegyszer durva vá­daskodása gyakran innen veszi erede­tét. A nagy birodalmak kialakulásuk idején egymás ellen fordítják a gúnyos rágalmak jól ismert fegyverét, és az ellentétes társadalmi osztályok is ezt teszik (legfeljebb az a különbség, hogy a lustaság, ostobaság és kapzsiság hírét a dolgozókról írásos termékek, az ural­kodó osztály tagjairól szóbeli alkotások terjesztik). Az éles bírálat gyakran kül­sőségekből indul, testi fogyatékosságo­kat csúfol ki, de ehhez hozzákapcsolja az erkölcsi bírálatot is. Politikai pártok és irányzatok gúnyirat-irodalma gyak­ran merít a népköltészet már bevált min­táiból (főként a hasonló célú antikleriká­lis és antifeudális szatirikus alkotásokból).

Irodalom:

L. Frobenius: Der schwar­ze Dekameron (1910); S. Rehm: Dreitau­send Jahre Welthumor (1927); J. Lips: The Savage Hits Back (1937); G. W. Allport—L. Postman: The Psychology of Humor (1947); O. Eberle: Cenalora (1954); P. Radin—K. Kerényi—C. G. Jung: Der göttliche Schelm (1954); E. Lips: Weisheit zwischen Eis und Urwald (1959); J. St. Bystron: Komizm (1960); G. Leg­man: Rationale of the Dirty Joke (1968); Voigt V.: Tréfás és humoros prózaműfa­jok