Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

katonadal

VIL6 116 | Balassa Péterrel közösen

katonaének: a háborús iro­dalom műfaja; a hivatásos irodalomban és a népköltészetben (katonanóta) egy­aránt ismert. A katonai tevékenységgel foglalkozó dalok témaköre igen széles. A voltaképpeni csatadal az utóbbi évszáza­dokban háttérbe szorult, megmaradt vi­szont a menetelés ütemére szóló menetelő dal, s a katonai egységeknek, fegyverne­meknek is van többé-kevésbé hivatalos indulójuk. ● Formailag a strofikus dalforma jellemzi, az azonos szerkezetű strófákat gyakran refrén zárja le, eset­leg „utóénekkel” társul, amely csak dallamával kapcsolódik hozzá. Típusai nem határolódnak el élesen egymás­tól, tekintettel e dalforma tömörségére, rövidségére: harcias, búcsúzó, sorozó, vidámmulató, szerelmes, vallásos stb. tartalmak vegyülnek néha két-három versszakban. Kifejezetten alkalmi jellege, lapidáris, darabos fogalmazásmódja, ter­mészeti hasonlatai népdaleredetre utalnak, továbbá elterjedési formája, szüle­tése, amely szintén elsősorban kollektív jellegű, és egész szelleme is, amelyben a kö­zösségi hang uralkodik. Sokat nyert azon­ban a műköltészettől is, főleg a középkori →vitézi énekektől. Legősibb formájában, a törzsi harci dalokban, költeményekben az ünnepi-kultikus hang a bajtársak buzdításával, illetve a vitézi halál erkölcsi magasztalásával vegyül. A hősepika kere­tében elsősorban a csatadal és a kérkedés sorolható ide. Igen gyakori a vallásos és harcias intonáció együttes jelentkezése, az isteni segítségért való lelkesült és biza­kodó könyörgés. A katonadalok popu­láris-szubkulturális terjedése egészen nap­jainkig megfigyelhető volt (világhábo­rúk, újkori forradalmak, honvédő har­cok), esetenként a →mozgalmi dalban jelentkezve. Legújabban amatőr együt­tesek, katonaegyüttesek is népszerűsítik. ● Ugyanakkor az európai és a ma­gyar műköltészet kiváló képviselői között is találunk a középkortól a századelőig olyanokat, akik hazafias, nemzeti hangvé­telű verseikben a katonadalhoz közelíte­nek; egyikük-másikuk populáris elterjedt­sége is mutatja a rokonságot: L. Uhland, Th. Körner, Liliencron mellett a magyar lírában Balassi, Petőfi, Arany, Gyulai, Gyó­ni katonaénekei, illetve csatadalai említendők. A műfaj magyarországi virágzása a 16. sz.-ban volt, nagyszabású lírai megoldásai Balassi vitézi katonaénekei. A szabad emberi élet kiteljesedésének tartalma itt a pogánykori tavaszünnepeket idéző vagy éppen epikureus mulatozást, vidám harci készülődést leíró végvári „zsáner”-ben jelenik meg. A műfaj jellegéből követke­zik itt is a férfias, virtuskodó hangnem, az életteljességet élvező magatartás. E magyar reneszánsz katonadaltípusnak kiemelkedő darabjai a Borivóknak való és A végek dicsérete (egy katonaének). A →műdal eredetű katonadalokban is a tömeghang érződik a reprezentatív-szó-csőszerű lírai szubjektivitás mögött. ● (→háborús irodalom)

Irodalom:

A magyar irodalom kezdetei (1600-ig); G. Witkowski: Der alte deutsche Kriegsgesang (1915); Gerézdi R.: A magyar világi líra kezdetei (1962).