Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

ifjúsági irodalom

VIL4 742 | részcímszó

az ifjúság által készített vagy általa lényegesen átalakított irodalmi alkotások összessége. Kiindulópontja egyfelől az ifjúsági folklór és a gyermekfolklór, másik összetevője a hivatásos irodalom, amely rendszerint kifejezetten az ifjúság számára készít alkotásokat, vagy a más célú al­kotások átdolgozásával közelíti azokat az ifjúság érdeklődéséhez. Az iskolai iro­dalom kettős értelemben is ide tartozik: az ifjúság számára tananyagként szerepel, ugyanakkor a javasolt vagy megtűrt átalakítások következtében az ifjúság ezt a magáévá teszi, alaposan megváltoztatja. ● Esztétikailag a sokoldalúság. bizonyos fokig az összművészeti jelleg jellemzi. A korai rögtönzött versekhez szokások és játékok kapcsolódnak (játékdal), a külön­böző gúnyos műfajok (csúfoló) a sokoldalú eredeti művek paródiáját adják. Különösen sokáig megmarad szöveg és rajz kapcsolata, ez az iskolai nevelés so­rán is támogatott művészi tevékenységgé válik. Többé-kevésbé szervezett formában a diákirodalom keretében állandósul a színjátszás (iskolai színjátszás, iskoladráma), és az iskolákban rendszerint az irodalmi társaságok előzményeit képviselő önképzőkörök is megszerveződnek. Pszi­chológiailag a nevelés célkitűzései messzemenően befolyásolják, ugyanakkor az iskolai irodalom hozzájárul a társada­lom esztétikai normáinak, poétikai minő­ségei rendszerének kialakításához. Az ifjúsági irodalom pl. a legközvetlenebbül utal a lányok és fiúk, a család és nemzet etikai követelményeire, és ezzel kapcsolat­ban viselkedési, esztétikai normákra, nemegyszer előítéletekre vagy történeti indo­kokra is. ● Az ifjúság által írott művek spontán eredetűek, bizonyos formáikat azonban az iskolai oktatás is felhasználja (élménybeszámolók, fordítások). Gyako­ribb műfajai a szóbeli csúfoló, a közösségi jellegű röpdal és rigmus, a rendszerint személyes használatra készülő napló és levél, később a saját készítésű szerelmi köl­tészet. A serdülőkorban a fantasztikus irodalom és útleírás alkotásait utánozzák, az utóbbi időben megnőtt a science fiction és a bűnügyi irodalom ifjú művelőinek száma. Minél kevesebb élettapasztalatra van szükség az ilyen alkotásokhoz, annál sikerültebbek. Formai akadályok ritkán állják útján az ifjú alkotóknak, akiknek öntudatlan formaérzéke gyakran hihetet­len (pl. Rimbaud, Weöres S. és más csoda-gyerekek ifjúkori művei szinte felülmúlhatatlan formai bravúrt képviselnek). Az élettények bizonyos fokig korlátozott ismerete az absztrakció, a gúny és a filozofálás irányába tolja el e munkákat. Feltűnő, hogy írásban igen ritkán jelenik meg a kifejezetten gyermekirodalmi jellegű néhány műfaj (altató, bölcsődal, gyermekmese), úgy látszik az ifjúság eze­ket csak befogadni, de nem alkotni szereti. A játék keretében hosszabb alkotá­sok ritkák, kivéve a bábjátékot. Igen sok híres író (köztük J. W. Goethe) említi, hogy első irodalmi ihletét látott bábjáték, vagy ajándékba kapott játékbábszínház okoz­ta, ennek nyomán készítettek rögtönzött darabokat. A gyermeki és ifjúkori fantá­zia termékei a későbbi fantasztikus irodalom termékeiben sokszor közvetlenül folytatódnak (A. Sz. Puskin, E. T. A. Hoffmann) .

Irodalom:

H. F. Seely: Enjoying Poetry in School (1931); A. P. Babuskina: lsztorija russzkoj gyetszkoj lityeraturi (1948); P. Hazard: Los livres, les enfants et les hommes (1919); S. J. Kunitz.—H. Haycraft: The Junior Books of Authors (1953): R. Bamberger: Juendlektüre (1955); H. Mearns: Creative Youth (1959); A. Lugli: Storia della letteratura per la gioventu (1961); F. J. Arnstein: Poetry in the Elementary Class­room (1962); Vl. Glocer: Gyetyi pisut sztyihi (1964); I. Dyrenfurth: Geschichte des deutschen Jugendbuches (1967); B. Hürlimann: Three Centuries of Children's Books in Europe (1968); J. Kopál: Literatúra a detsky aspekt (1970)