Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

primitív művészet

EKL 553-555

<latin primitivus: ’elsődleges, kezdetleges’>: a még nem osztálytársadalmak mű­vészete; voltaképpen két nagy tömb: a történeti múlt bizonyos társadalmainak művészete (őskori művészetek), illetve a primitív népek művészete. Az utóbbi csoporthoz soroljuk a nem régészeti, hanem néprajzi leírásokból ismert osztálytagolódás nélküli társadalmakat, amelyeket általában „ter­mészeti népek” néven emlegetnek, jóllehet e tár­sadalmi formáció egyáltalán nem „természeti” képződmény. Szűkebb értelemben csak e népek művészetét nevezzük ~nek, és az ősművészeteket külön szokás tárgyalni, bár általában elfogadott tény, hogy típusában az osztályok nélküli társa­dalmak két csoportja nagyjából egyező művészetet hoz létre. Ennek az egyezésnek részletes bemutatá­sa eddig nem készült el, és ennek megfelelően az esztétikai azonosítás is csak általában született meg. • A ~ voltaképpen egy-egy terület, törzs, ritkábban nép művészete. Nagyobb társadalmi csoportok (területek, nyelvcsaládok, kontinensek) művészete lehet ugyan rokon egymással, mégis az általános jellemzés csupán néhány vonásra ter­jedhet ki, amelyek a társadalom szerkezetéből következnek. Ha ma még kevéssé ismerjük is e folyamatok tényeit, bizonyos, hogy a ma és a közelmúlt primitív népeinek is tetemes történeti múltja van, amely művészetükben is visszatükrö­ződik: a ~ nem történetietlen vagy kezdődő mű­vészet. Egyszerű jellemvonásai gyakran valame­ly továbbfejlődés állomásai, amelyek mellett túlbonyolódott, bár szintjüket tekintve egyszerű vonások is megtalálhatók. (Szövevényes ornamensek, mitológiák, körmönfont rítusok és ezekhez tartozó nem-hétköznapi kellékek, hosszadalmas és mozgalmas ünnepek, transzformációkkal át-meg-átjárt mítoszok jó példát szolgáltatnak minderre.) • Hasonló módon dialektikusan kapcsoló­dik össze hagyomány és újítás, egyéni és közösségi jelleg is a primitív művészet életében. Mivel még nem alakult ki az osztálytagolódás, az uralkodó osztály szolgálatában álló hivatásos művész alakja is ismeretlen: a közösség tagjai nem önálló művé­szek. Ugyanakkor mindenki számára adott a mű-vészi termelés, amelynek termékei éppen ezért egyedenként eltérnek egymástól. A művész sze­mélyiségének kibontakozását azonban éppúgy gátolja a primitív társadalom, mint az esztétikum önállóságát. Mindennek következtében nem ala­kulhat ki az egyedi műalkotás sem: ehelyett varián-sok sorozatával találkozunk, amelynek jellegzetes vonásait a funkció állandósága szabja meg. Vol­taképpen az esztétikumon kívüli funkciók állan­dósága adja a primitív művészet hagyományosságát. Az esztétikai irodalom sokszor előnynek tar­totta ezt a funkcionális jelleget, és a művészetet a társadalmi termeléssel kötötte össze. Ez a megállapítás azonban eltúlzottan optimista. Egyrészt a primitív népeknél termelésről is csak viszonylag szűkös keretek között beszélhetünk, másrészt pedig a funkciók nem csupán a munkavégzéshez, hanem a rítusokhoz, szokásokhoz, mítoszokhoz, hiedelmekhez egyaránt hozzákapcsolják a művé­szeti alkotásokat, amelyeknek ilyeténképpen esz­tétikai mondanivalója csökken; a nem esztétikai funkciók elsődlegessége miatt a ~ voltaképpen nem is tartozik a szó szoros értelmében felfogott →művészet körébe, hanem annak előzménye csupán. Főként az befolyásolja bénítóan a ~et, hogy a primitív társadalomhoz kötött, amely fej­letlen termelőerői következtében gyakran egyene­sen létéért küzd, ugyanakkor a voltaképpeni tár­sadalmi mozgások és harcok (minden autonóm művészet témája, „társadalmi megrendelője” és befolyásolandó „címzettje”) hiányában a művé­szet stagnáló jellegű marad. Ugyanakkor kár lenne viszont tagadni a ~ egyszerűségét, közvetlenségét, kezdetleges anyagszerűségét és célszerű voltát – olyan vonások ezek, amelyekre az osztálytársadalmak művészei később nemegyszer alig palástolt nosztalgiával tekintenek vissza. Voltaképpen ez a körülmény a primitivizmus alapja, amely külön­böző korokban különféle formákban jelenik meg. • Tartalmilag a ~ részletes felosztása nehezen végezhető el, mivel a későbbi önálló művészetek még igen szorosan összekapcsolódnak, és vol­taképpen egy →összművészetet alkotnak, amelyen belül nem csupán a zene, tánc, szöveg, hiedelem, rítus függ össze, hanem mindennek társadalomszervező, a gyakorlati munkavégzéshez kapcsolódó, a mindennapi gondolkodást és a kezdeti el­méleti gondolatokat is egyesítő jelentősége van. Az ősművészet hasonló jellegű →szinkrétizmusától mégis megkülönbözteti az a körülmény, hogy a különböző társadalmak kapcsolatára, a történeti változások tényére több utalás figyelhető meg. Ezenkívül a primitív társadalmak rendszerint valamilyen kapcsolatban állnak fejlettebb szerke­zetű társadalmakkal is, és ez nem csupán apró motívumokban vagy lényegtelen formai megoldá­sokban, hanem az egész művészet felépítésében befolyásolja a primitíveket. Afrika vagy Ázsia nagy területén az iszlám, az egész világon a kereszténység és a nyugat-európai civilizáció messzemenően hatott a természeti népek művészetére. Némileg differenciálta a megkülönböztetett művészi (és papi) réteget, és mintegy ezek mellé helyezte a maga templomait, szertartásait, egész ideológiáját, amelynek szolgálatába állította a helyi ízekkel is kiegészített művészetet. A bennszülött művészet számára mindez nem csupán témát szolgáltat, hanem közvetlen vetélytársat és némileg példaképet is. Ezenkívül a gyarmatosítók új nyersanya­gokat vagy a korábban megszokottnál más ará­nyú művészeti kellékeket biztosítottak, megren­delőként és tiltóként léptek fel, voltaképpen egé­szen átformálták a ~et. Főként a nevezetesebb ~i centrumokban (benini bronz, nyugat-kanadai totemoszlopok, maori faragás, polinéziai testdíszítés, eszkimó csontfaragás stb.) jól megfigyel­hető a gyarmatosítók hatására és kedvéért történő művészetátalakulás. Ezt szokás egyértelműen negatív jelenségként megítélni, azonban némileg jogosulatlanul. Az iszlám vagy a korai fehér hódí­tás peremén élő primitív népek művészetébe ugyanis ilyen kényszer révén új vonások jutnak el: Afrikában az emberábrázolás, a tájképjelleg, egyáltalán a történeti tematika jelenik meg ilyen módon: Ázsiában a démonikus hiedelmek és a nagyepika töredékei jutnak el a primitív népek mű­vészetébe; az amerikai indiánoknál a topográfiai gondolat és a térplasztika ötlete bukkan fel ilyen hatások következtében. • A ~ megjelenési alkal­mai közül legfontosabb az ünnep. Itt legtöbbször csoportos rítusok figyelhetők meg, amelyhez maszkok, sajátos öltözet, táncok, énekek, hangszerek társulnak. Az ünnep a társadalmi és korcsoportok szerveződésének alkalma. Megkülön­böztethetjük ettől a hagyomány továbbadásának alkalmait, amelyeken többé-kevésbé hivatásos elbeszélők-énekmondók mondákat, mítoszokat, ge­nealógiákat, epikus történeteket mondanak el vagy magyaráznak. A nevelés sokoldalúan kap­csolódik a művészethez. A játékok (különösen az utánzó játékok, amelyek egyébként a mítoszokkal is szoros kapcsolatban állhatnak) egyrészt a munkafolyamatok utánzását adják, másrészt a táncok, dalok elemeit sztereotipizálják. A voltaképpeni didaxis praktikus és mitikus ismeretek megtanításából áll, mintegy az illető közösség életének enciklopédiáját adja, és szorosan kap­csolódik kérdezz–felelek formákhoz (rejtvények, rítusok, játékszövegek stb.). A díszítőművészet a használati tárgyakon, épületeken, ruházaton is megfigyelhető, ennél mégis sokszorta fontosabb a kultikus tárgyak és öltözetek díszítése. Még akkor is, ha természeti tárgyat vagy jelenséget öveznek ezzel, a dekoráció mindig megjelenik. Jellemző az anyagok és technikák összevegyült egymásmellet­tisége. • Gyakran megkísérelték, hogy vallástörténeti kategóriákkal hozzák kapcsolatba a ~ fejlődésének egyes fázisait, és ezt az ősművészet periodizálásával is összeegyeztessék. Ennek meg-felelően a korai zsákmányolás, elsősorban a va­dászat a totemizmus kora lenne, amelynek a rea­lisztikus állatábrázolás (főként sziklarajzok, kis-plasztika), a termékenységkultusz (kisplasztika) és a totemisztikus ünnepek (eredetmondák) felelnek meg. Későbbi fokozat a sámánizmus, átmene­ti jelenség, amelyet a kezdődő papság szellemi uralma, az extatikus ünnepek, a mágia megjelené­se képvisel. Még ennél is későbbről, a földművelés kezdeteiről származna a matriarchátus, az ehhez kapcsolódó meghaló és feltámadó istenekkel, álta­lában a mítoszokkal és az ezt illusztráló ábrázolóművészettel. Speciális képződménynek lenne te­kinthető a titkos társaságok művészete, amely rítusokat, specializált művészi ágakat (totemoszlopok, avatási épületek stb.) pártolna, sőt talán a nagyepikának is kezdeményezője volna. Az ilyen tipológiai általánosításban van némi igazság, mindazonáltal ma még nem ismerünk annyi adatot, amelynek alapján a ~ egészét jellemezhetnénk. Azok a kísérletek is, amelyek strukturális vagy technikai vonások (pl. geometrikus díszítés, polikróm festés, politon dallamok, fejre húzható rituális maszkok, függőlegesen rétegzett őstáblák és totemoszlopok, fémtárgyak kultusza a primitív papok működésével kapcsolatban stb.) alapján nagyobb művészettörténeti-kultúra szerinti összefüggéseket kerestek, egyelőre a hipotézis szintjén maradtak meg. • A hivatásos esztétika voltaképpen mindig érdeklődött a primitív népek művészete iránt, amelyet azonban gyakran félreértett, sőt egyenesen félre is magyarázott. Az értékelés rendszerint a primitivizmus eszméiből nyert támaszt. Ami a szorosabb értelemben vett kutatástörténetet jelenti, ennek kezdeteit a nagy felfedezések korához kapcsolhatjuk. Az európai gyűjteményekben a 16. sz.-tól kezdve tűnnek fel a ~ tárgyai. Értékü­ket anyaguk és egzotikusságuk adja. Voltaképpen a klasszikus esztétika nem figyel fel rájuk, és Herder vagy Hegel sem foglalkozik érdemben velük. A múlt századi romantika, majd később az egzotizmusból kisarjadó →neoprimitív művészet egészen új értelmezéssel kísérletezik, amely inkább művészi, mint hiteles.  20. században egymással is versengő különböző magyarázatok látnak napvilágot. A voltaképpen 19. századi evolucionizmus nyomai bukkannak fel Fr. Boas formalista elemzésében. A pszichológiai magyarázók őse Wundt, mindent a mágiából eredeztet Frazer. Új, pszichoanalitikus magyarázatot kísérel meg Freud (többé-kevésbé önálló követői sorából ki kell emelnünk Róheim Gézát, aki elsőként alkalmazta az egyetemes néprajz és annak is művészeti megközelítésében a freudizmus módszertanát). A kultúrák összehasonlításának múlt századi (Fr. Ratzel kezdeményezte) módszereit fejleszti tovább a „kultúrakörök” elmélete, amely nem is annyira az ún. „bécsi iskola”, mint a csak rokonítható Frobenius és Benedict munkásságában válik mű­vészetelméletté. Az etnikus művészet koncepciója az utóbbi évtizedekben terjedt el, a Malinowski kezdeményezte funkcionalizmus, majd a Lévi-Strauss által bevezetett etnológiai strukturalizmus eredményeitől is befolyásolva. Bizonyos általános motívumkutatás, gyakran vallástörténettel összekapcsolva, lokális és stadiális összefoglalásokat eredményezett (A. Lommel, Sz. V. Ivanov). Leg­újabban a hagyományőrző közösség és a primitív művész kutatása került az érdeklődés előterébe (M. Smith, H. Haselberger, J. Goody, J. Vansina stb.). A marxista társadalomtörténet és esztétika viszonylag sokat foglalkozott a művészetek ere­detének kérdésével, és az ősművészet tényein kívül primitív művészeti adatokat is belevont a vizsgá­latba. Plehanov, Caudwell, G. Childe és mások mégis viszonylag kevéssé érintették a ~ általános problémáit. Az összehasonlító régészet, vallástörténet, irodalom- és zenetudomány képviselőinek részlettanulmányain kívül egyedül Lukács György esztétikájának vonatkozó részeit idézhet­nénk. Ő heves polémiával utasítja el a ~ irracio­nális-társadalmiatlan elméleteit, utal a történetiség tényére, de nem rendszerezi külön a ~ esztétikai sajátosságait. • (→művészet)

Irodalom:

K. Th. Preuss: Die geistige Kultur der Naturvölker (1914); Fr. Boas: Primitive Art (1927); Hevesy I.: Primitív művészet (1929); A. E. Jensen: Mythos und Kult bei den Naturvölkern (1951); B. Mali­nowski: Magic, Science and Religion (1954); O. Eberle: Cenalora (1955); M. Smith: The Artist in Tribal Society (1961); J. Vansina: De la tradi­tion orale (1961); Cl. Lévi-Strauss: La pensée sauvage (1962); J. Greenway: Literature among the Primitives (1964); A. P. Merriam: The Anthro­pology of Music (1964); A. Lommel: Die Welt der frühen Jäger (1965); Lukács Gy.: Az esztéti­kum sajátossága (1965); Bodrogi T.: A művészetetnológia helyzete és problémái (Műveltség és Ha­gyomány, 1968); J. Goody: Literacy in Traditional Societies (1968); H. Haselberger: Kunstethnologie (1969); K. Birket-Smith: A kultúra ösvényei (1969); Primitive Art of Society (1973); C. Lévi-Strauss: La voie des masques (1974)