Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

egyéniségkutató iskola

VIL2 973 - 974

a folklorisztika irányzata, amely a népköltészet alkotásai­ban nem valami személytelen alkotóerő megnyilvánulását látja, hanem a nép körében élő alkotó személyiségek tuda­tos tevékenységét kutatja. Ez a gondolat a folklorisztika legkezdetei óta felbuk­kant, határozott módszerű irányzattá azonban csak néhány esetben vált. A német filológiában (a szociológiai irodalomtörténet metodikájának kialakulásá­val szoros kapcsolatban) J. Schwietering és tanítványai, a szovjet folklorisztikában a Szokolov testvérek és elvbarátaik dolgozták ki elméletté. A magyar folklorisz­tikában (kapcsolatban a nemzetközi kuta­tással) Ortutay Gy. és tanítványai alakí­tották ki részletes módszertanát, olyannyira gondosan, hogy ma az irányzatot gyakran „magyar iskola” néven említik. Az alkotó személyiségek mellett a befo­gadó és továbbadó közösséget is vizsgál­ják, ily módon az →irodalomszociológia eredményeit is felhasználják. ● Műfajilag leginkább a mesekutatásban, a népdalok és a díszítőművészet vizsgálatában alkal­mazták. A primitív irodalom kutatói (bár más kiindulópontból) hasonló módszerrel vizsgálták a primitív népek szel­lemi kultúrájának funkciós törvényszerű­ségeit. ● (→folklorisztika)

Irodalom:

M. Azadovszkij: Russzkaja szkazka — Izbrannie masztera (1932); O. Brink­mann: Das Erzählen in einer Dorfgemein­schaft (1933); Péter L.: Egyéniség a népkultúrában (1947); G. Henssen: Überlieferung und Persönlichkeit (1951); Dégh L.: Az egyéniségvizsgálat perspektívái (Ethnographia, 1960); M. Smith: The Artist in Tribal Society (1961); Ortutay Gy.: Halhatatlan népköltészet (1966); J. Goody: Literacy in Traditional Societies (1968).