Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

irodalomkritika

VIL5 337-370 | részcímszó

a kritika létrejötte szempontjából is figyelembe veendő tény, hogy e jelen­séget az ősi és primitív irodalom, de a népköltészet sem ismeri. Az előadás alkal­mával a résztvevők közvetlen megjegy­zései nem tekinthetők előzménynek, a társadalmi kiválasztás és befogadás az átadás és →átvétel kereteiben zajlik le. ● Feltűnő, és voltaképpen indokolatlan, hogy a hivatásos irodalom a legrit­kább esetben foglalkozik a folklorisztika által bemutatott művekkel. A népiesség keretében ugyan a folklorisztika néhol az irodalomkritika tárgyává is válik (N. A. Dobroljubov bírálta a szláv →mito­lógiai irányzat folklorisztikai műveit, nálunk Arany J. a mesegyűjtő Merényi L. köteteiről írt bírálatot), voltaképpen azonban csak ritkábban keletkezik polé­mikus vita egy-egy folklór alkotás körül. Tágabb értelemben ilyen tekintetből is figyelembe vehető a régiek és újak vitája, általában a homéroszi kérdés (Homérosz), az egyes nemzeti eposzok létrejötte és hitelessége körül bonyolódó viták (Ossian, V. Hanka kéziratai, Igor-ének stb.). A →neofolklorizmus képviselői átértelmezik a folklórt, ennek mértékéről többféle nézet ismeretes, és ezek össze is csaptak egymással. A →mítosz és sok szimbólum etnológus, vallástudományos és irodalmi értelmezői között is gyakran éles véleménykülönbségek nyilvánultak meg. (→irodalom és folklór, folklorisz­tika) ● A szövegek gondozásával és kiadásával kapcsolatos kritikai tevé­kenység is sokrétű (→szövegkritika, texto­lógia). A SZÓCIKK VÉGÉN GAZDAG IRODALOMTUDOMÁNYI BIBLIOGRÁFIA.