Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

előadó

VIL2 1071

I. a népköltészetben a hagyo­mányozás résztvevője, az az egyén, aki a népköltészet valamely alkotását bizo­nyos közösség előtt elmondja, eljátssza. Mivel a népköltészet döntő többségében szóbeli alkotásokból áll, ezek egyáltalán nem élnek más formában, mint amelyeket az előadás biztosít számukra. Minden előadás egyszerre hagyományos és rögtön­zött jellegű. A szóbeli előadást rendsze­rint kiegészíti a mimika, a gesztusok, szükség esetén ének, zene, tánc, drama­tikus jelenetek vagy szokásszerű, rituális cselekvések. Ezek tudatossága, művészi­sége, változékonysága sokban függ az előadó egyén és közönsége milyenségétől. A különböző műfajok, műnemek lényegesen eltérő előadást igényelnek: kisebb közönsége és nagyobb variálhatósága van az →élménytörténetek, anekdoták, mon­dák, oktató és intő →proverbiumok műfajainak; előadó és hallgató mintegy felváltva kap szerepet a rejtvények, egyes dalformák (pl. a páros felelgető ének) ke­retében; szinte közönség nélkül is elhangozhat sok lírai dal; hallgatókra építő műfaj a mese; közös munkavégzéskor közösségi szabályozó a →munkadal, kö­zösségeknek szól a legtöbb dramatikus szokás és népi színjáték. A játékok és játékdalok szinte közönség nélküli előadók csoportjait mozgósítják. ● A nép körébe eljutó →mulattatók gyakran hasonló eszközökkel élnek, és általában az irodalmi →népiesség, a →szórakoztató irodalom gyakran átveszi egyes vonásait. Eszté­tikai értelemben mégsem nevezhetjük a népköltészetet vagy az egész folklórt elő-adóművészetnek. Hiányzik belőle az előadók művészi önállósága, művészi jellegű interpretáló szándéka. A rögtönzések is inkább a környezet hatására keletkez­nek. A folytonos variálódás velejárójaként minden egyes előadás módosítja az alkotást, a folklórban az →alkotó legtöbb­ször csak mint módosító előadó figyelhető meg (→változat). ● A hősepika epikus énekesei ezzel szemben hivatásos művészek, hivatásos alkotók és előadók egyszemélyben, akiknek poétikai és esz­tétikai tudatossága igen magas fokú. (epikus ének, dalnok)

Irodalom:

A. B. Lord: The Singer of Tales (1960); V. Zsir­munszkij: Narodnij geroieseszkij eposz (1962); Sowjetische Volkslied- und Volks­musikforschung (1967).