Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

totemizmus

VIL15 730-731

társadalmi és vallási fogalom. A totem szó eredetileg az odzsibva in­diánok kifejezése volt egy társadalomszer­kezeti kategória megjelölésére; rendszerint az azonos őssel rendelkező nemzetségeket jelölte. A totemős leggyakrabban állat, rit­kábban növény, még ritkábban természeti jelenség; olykor mitikus lény (pl. szivár­vány- vagy mennydörgés-kígyó). ● Egy-egy törzsön belül több ilyen csoport van, s ezek házassági szabályai az exogámia előírásaihoz igazodnak. Az egyes társadalmi csoportok és az egyének nevei is megfelelnek a totemeknek. ● A totemet gyakran ábrázolják (pl. az észak-amerikai indiánok faragott totemoszlopain, amelyek az egymást követő nemzedékeket és korszakokat is jelzik). Képzetköréhez mítoszok és rítu­sok kapcsolódnak (→totemisztikus eredetmí­tosz, totemisztikus irodalom, totemisztikus színjátszás). ● A fejlettebb vallási rendsze­rekben az →őskultusz, illetve a teremtő isten, gyakran a kultúrát megteremtő lény (→kultúrhérosz-történet) alakja mutat ha­sonló, a totemizmussal magyarázható vo­násokat. Napjaink társadalmában katonai egységek, sportegyesületek vagy a →tömegkultúra egyes csoportjai (pl. énekegyütte­sek hívei) fejezik ki hasonló formában összetartozásukat: jelvényekkel, sajátos, feltűnő öltözékkel; olykor a megnevezésük is totemisztikus jellegű (pl. „Repülő Tigri­sek” „Óriások” „Medvék” stb.). Iskolák hagyományai is lehetnek hasonlóak. ● A jelenség értelmezése vallástörténeti, illetve társadalomtörténeti módon egyaránt elkép­zelhető. Újabban felvetődött a „totemiszti­kus illúzió” fogalma: eszerint az említett jelenségek csak felszínesen kapcsolhatók össze, s ezért olyan nehéz leírni az őskori, a régi és a mai totemizmus formáit. ● Minthogy e témakörrel az etnológia legkiválóbb kutatóin kívül a vallástudomány, a társa­dalomelmélet és a pszichoanalízis kiválósá­gai is foglalkoznak (J. G. Frazer, M. Mauss, F. Boas, E. Durkheim, A. van Gennep, S. Freud, Cl. Lévi-Strauss, B. Malinowski, Ró­heim G. és mások), a vizsgálatok és az álta­luk feltárt tények az →etnológiai irodalomszemlélet s az →irodalom és pszichoanalízis szempontjából is jelentősek; a felismerések a szépírókat is befolyásolták.

Irodalom:

J. G. Frazer: Totemism and Exogamy (4 köt., 1910); E. Durkheim: Les formes élémentai­res de la vie réligieuse (1912); S. Freud: Totem és tabu (1918); A. van Gennep: L'état actuel du probléme totemique (1920); G. Róheim: Australian Totemism (1925); J. Haekel: Der heutige Stand des Totemismus. Probleme (1952); Cl. Lévi-Strauss: Le totémisme aujourd'hui (1962; részletei magyarul: Néprajzi szöveggyűjte­mény, 2. köt., 1986); J. Meletyinszkij: A mítosz poétikája (1985).